» Piata curieratului a rulat anul trecut afaceri de 180 milioane de euro, iar in anul 2008 piata ar putea urca la 230-250 milioane de euro.
» Multinationalele de calibrul DHL, TNT si UPS au smuls jumatate din piata romaneasca de curierat.
Felicitarea de ziua femeii, factura de telefonie mobila, nota de plata de la avocati, revistele de moda sau cartile comandate prin internet, aduse la destinatie prin curieri, au coagulat anul trecut afaceri de 180 milioane de euro. Zilnic in Romania se cheltuiesc 500.000 de euro pentru a trimite prin curier documente, ziare sau marfuri. Dezvoltarea comertului modern, si extinderea cumparaturilor pe internet au impulsionat cresterea pietei romanesti de curierat.
"Piata de curierat va creste cam in acelasi ritm ca si in anii precedenti, cu 30%, iar piata livrarilor cargo va creste cu 40%. Anul trecut cifra de afaceri totala a pietei s-a situat undeva la 180 milioane de euro. Motorul de crestere este reprezentat de extinderea continua a hipermarketurilor, zona de business care traieste in aflux continuu, cu livrari si plecari zilnice", a spus Sorin Sofian, directorul general al TCE Logistica, companie de curierat controlata de omul de afaceri Radu Octavian. Acesta a declarat ca TCE a realizat in 2007 o cifra de afaceri de 11 milioane de euro, din care 40% a fost realizata din activitati de curierat si 60% din livrari cargo. Potrivit estimarilor companiei TCE, piata de profil va creste cu 30% in anul 2008, depasind 230 milioane de euro.
Piata, interesanta
pentru fuziuni si achizitii
Potrivit reprezentantului TCE, anul viitor mai multe societati de dimensiunii medii de pe piata ar putea fi vandute, printre ele figurand si TCE. "Avem deja discutii cu mai multe societati care vor sa ne achizitioneze, companii mari de curierat de pe piata, companii de transport cargo sau fonduri de investitii. Pentru noi este important ca societatea care ne va prelua sa continue activitatea", a spus Sofian. Piata de curierat intern este impartita, pe de o parte, de companiile multinationale, iar pe de alta parte, de operatorii autohtoni de marime medie si mica ce isi disputa cote importante.
Pe segmentul multinationale companiile DHL, TNT, UPS si FedEx controleaza circa 50% din piata, insa liderul incontestabil ramane compania Posta Romana, datorita gradului ridicat de penetrare in mediul rural. Dintre companiile cu capital autohton, Fan Curier si Cargus activeaza la nivel national, iar Alo Curier, Concorde, Pegasus si Fastius isi disputa piata de profil din Capitala. Cele mai active companii cu capital 100% autohton care opereaza pe piata sunt: Fan Courier, cu o cifra de afaceri estimata la 32 milioane de euro, Cargus, cu afaceri de 31 milioane de euro, Curiero – 16,5 milioane euro si TCE Logistica – aproape 12 milioane de euro.
» Infrastructura de transport, o frana
Un studiu al companiei britanice de cercetare Datamonitor arata ca in tarile Europei Centrale si de Est, inclusiv Romania, piata de curierat inregistreaza cresteri de doua cifre de la an la an, desi infrastructura de transport este inca slab dezvoltata. Raportul Datamonitor anticipeaza ca piata de curierat din aceata regiunea va creste de la 272,3 miliarde de euro in anul 2007 la 369,4 miliarde de euro la nivelul anului 2012. Analistii Datamonitor au pus acesta crestere pe seama dezvoltarii comertului modern in regiune si a cresterii schimbului de marfuri.