» Stocul de spatii de birouri din centrul Bucurestiului este insuficient, desi pentru acest an se asteapta livrarea a 500.000 de metri patrati de birouri.
» Numarul redus de proiecte aflate in constructie in centrul Capitalei se datoreaza lipsei terenurilor si preturilor ridicate de vanzare ale acestora.
Stocul de spatii de birouri din Bucuresti este insuficient, desi pana in prezent a fost livrata pe piata o suprafata totala de 1,2 milioane metri patrati de birouri, reiese din ultimul studiu al companiei imobiliare Coldwell Banker .
In prezent, cererea de astfel de spatii in Bucuresti este estimata la circa 2,5 milioane metri patrati, ceea ce denota ca suprafata existenta acopera mai putin de jumatate din cerere, spune Adrian Tibichi, research coordonator in cadrul Coldwell Banker. "Urmand un tipar general inregistrat in tarile est-europene, piata imobiliara romaneasca se confrunta inca cu o oferta insuficienta in ceea ce priveste stocul de spatii comerciale, de birouri si industriale", a precizat Tibichi.
Tinand cont de proiectele aflate in prezent in derulare, reprezentantul Coldwell Banker estimeaza ca decalajul imens intre cerere si oferta va fi redus in urmatorii ani, numai in acest an fiind prevazuta livrarea pe piata a unui stoc de inca 500.000 de metri patrati de birouri.
Numarul redus de proiecte aflate in constructie in zonele centrale se datoreaza, in opinia analistilor Coldwell Banker, lipsei terenurilor cu suprafete mari, ale caror preturi se situeaza intre 2.400 si 4.000 de euro pe metrul patrat.
Centrul si zona de nord, polul investitiilor in spatii de birouri
Pe segmentul spatiilor de birouri, companiile din domeniul tehnologiei informatiei si telecomunicatiilor se numara printre principalii clienti. Pe fondul dezvoltarii puternice a acestor industriin cererea se mentine ridicata, atat pentru sedii noi, cat si pentru call-center-uri. Companiile din domeniul farmaceutic, financiar-bancar, servicii si producatorii de bunuri de larg consum se numara, de asemenea, printre principalii beneficiari ai acestor spatii. "Zonele centrale si de nord ale Capitalei raman in topul preferintelor companiilor, atunci cand se pune problema mutarii intr-un alt sediu", a completat oficialul companiei de consultanta imobiliara.
Randamente in scadere
Ca rezultat al ofertei reduse din piata in raport cu cererea ridicata, preturile de vanzare si de inchiriere au avut o tendinta de crestere constanta de la an la an, apreciaza Adrian Tibichi.
Pentru spatiile de birouri clasa A din centrul Capitalei, preturile de vanzare ajung la 2.500 euro plus TVA pe metrul patrat, iar pentru locatiile ultracentrale acestea ajung la 3.200 de euro metrul patrat plus TVA.
Tot in zonele centrale, companiile care vor sa inchirieze birouri platesc circa 19-22 de euro pentru un metru patrat in spatii de clasa A si 14-16 euro in spatii de tip B. Deoarece cererea va continua sa depaseasca oferta, Coldwell Banker anticipeaza o mentinere sau o usoara crestere a chiriilor, acestea urmand sa creasca, pana in 2010, cu doar 1-4%.
In ceea ce priveste oferta de spatii comerciale din centrul Bucurestiului, principalele artere comerciale, precum Bulevardul Magheru, Calea Victoriei si bulevardele Balcescu si Kogalniceanu, desi nu pot fi comparate cu arterele comerciale ale marilor capitale europene, au atras totusi marci importante din domeniul modei. Cu toate acestea, principalii beneficiari ai acestor spatii sunt lanturile de farmacii si bancile comerciale. "Chiar daca unele marci de moda de lux sunt prezente, majoritatea spatiilor comerciale principale sunt ocupate de firme din domeniul serviciilor", a explicat Adrian Tibichi.