Regizorul Felix Alexa propune cu piesa lui Pavel Kohout un spectacol de tragi-comedie amara, construit minutios cu ajutorul remarcabil al actorilor Maia Morgenstern, Adrian Finti si Mircea Rusu.
Alegerea repertoriala a Teatrului Evreiesc de Stat e remarcabila. Cehul Pavel Kohout este un scriitor de valoare recunoscut international, atat ca prozator, cat si ca dramaturg si scenarist, dar si o personalitate politica puternica, participant la actiunea "Primavara de la Praga", autor al documentului istoric "Charta 77" si prieten al lui Vaclav Havel. Atitudinea politica se face simtita si in scrierile sale. Scrisa in 1987, piesa "Jocul Regilor" este o tragi-comedie amara, originala, ambigua in impletirea umorului negru, cu ironia si situatiile dramatice. De la o scena la alta povestea surprinde prin rasturnari de situatii, ce creeaza suspans in descoperirea adevarului existentei stranii a Elsei, artista de opera de succes, a sotului, un bogat doctor si a evreului Walter, un intelectual rafinat, traducator al lui Shakespeare.
Pe scurt, e necesar a aminti subiectul ciudat tratat de Pavel Kohout pentru a argumenta aprecierile realizarii acestui spectacol pe un text iesit din tiparele obisnuite. Elsa a fost o mare solista de opera, doctorul, un om avut, cu pasiune pentru traducerea scrierilor lui Shakespeare, sunt un cuplu ce traieste onorabil in zilele noastre, dar fiecare tainuieste un trecut dramatic. In vremea persecutiei naziste au ascuns in pivnita pe evreul Walter, pe care il tin si astazi acolo, fiecare din soti avand propriile motive. Elsa il iubeste din tinerete, chiar daca astazi isi pretuieste si sotul, doctorul il foloseste, se pare, pentru traducerile sale din Shakespeare. Strania poveste a celor trei imbina drama reala a prigoanei naziste cu situatii prezente ridicole, cu o dezbatere subtila despre morala. Acest text este o piatra de incercare atat pentru regizor, cat si pentru interpreti, care puteau aluneca fie pe linia comica sau a o forta pe cea dramatica. Regizorul Felix Alexa alege intotdeauna drept cale principala a exprimarii viziunii sale asupra unei piese, o profunda analiza psihologica a personajelor. Reamintim, de pilda, "Neintelegerea" de Camus de la Teatrul National din Bucuresti, un spectacol solid construit sub acest aspect. si in "Jocul Regilor", Felix Alexa nu apeleaza excesiv la efecte regizorale secundare, urmareste interpretarea atent, dezvolta doar cateva accente metaforice pentru sustinerea dramatismului ce sta, de fapt, la baza intrigii pe care o manevreaza teatral surprinzator. Scenografa Diana Ruxandra Ion construieste un decor inspirat. Prim-planul scenei este dominat de o masuta cu tabla de sah, in jurul careia se invartesc personajele, isi joaca destinele ca intr-un joc de sah, si la figurat, dar si la propriu. Casa doctorului, fireste, e dominata in fundal de o fotografie a celebrei artiste Elsa, dar cand Walter iese la lumina din pivnita sa, doctorul completeaza peretele lateral si cu o fotografie, la fel dimensionata, a lui Hitler. Cele doua imagini duc la sugerare metaforica fara ostentatie a trimiterii spre o dramatica istorie ce a frant multe destine. Viziunea regizorala este coerenta si abil tensionata, de la un moment la altul. Felix Alexa ramane printre putinii regizori care se bazeaza pe actori, cu simt pedagogic stie sa le exploateze valentele talentului, sa-i indrume spre admirabile reusite. Maia Morgenstern este o personalitate in viata teatrala si in cinematografie, cu o bogata activitate incarcata de impliniri. Cu toate acestea, in ultimele stagiuni, actrita, lipsita fiind de o atenta indrumare regizorala, a mers pe acelasi stil in partiturile intalnite, si-a creat chiar o maniera prin excese vocale si de expresie. In Elsa o reintalnim pe ingenioasa actrita Maia Morgenstern, fireasca, sincera in trairea cu inteligenta a situatiilor, sensibila, atenta la nuantarea cuvantului. Monologul dificil, explicativ al Elsei, din final, femeia ce si-a impartit iubirea cu doi barbati, este stralucit descifrat de Maia Morgenstern. Elsa sa devine o femeie infranta de istoria tragica a prigoanei naziste, care a ajuns sa-si imparta existenta intre doua suflete pe care le ocroteste prin iubirea ei. Feminitatea, ambitiile Elsei, dar si comoditatile sale si durerea minciunii in care traieste, imbinarea nuantata a tragicului si comicului amar, sunt impresionant comunicate de actrita, care realizeaza un rol memorabil. Spectacolul prilejuieste si intalnirea unei alte coordonate creatoare a actorului Andrei Finti, in Walter. Excelent isi construieste actorul acest personaj distrus de vicisitudinile istoriei si de naivitatea sa, un intelectual ramas in lumea ideala a viselor. Emotionant reda actorul trezirea lui Walter la realitatea minciunii. Prin acest rol ireprosabil conceput, Andrei Finti se lanseaza ca actor capabil de performante. Cu experienta sa cunoscuta, Mircea Rusu dezvolta ipocrizia, meschinaria, dar si ambitiile doctorului care l-a sechestrat pe Walter, surprinderea descoperirii ca sotia sa ii cunoaste taina. Mircea Rusu descifreaza liniile esentiale ale caracterului labil al personajului.
"Jocul Regilor" este un spectacol de tinuta, pe placul oricarei categorii de public, cuceritor prin evolutiile actoricesti, conduse de regizorul Felix Alexa cu devotiune
fata de piesa.
ileana.lucaciu@romanialibera.ro