În mandatul lui s-au realizat cele mai mari proiecte de infrastructură. Inelul central de circulație – care este compus din arterele Mihai Bravu, Ștefan cel Mare, -Nicolae Titulescu, Orhideelor, Trafic Greu, Viilor, Olteniței – a fost complet refăcut, de la canalizare la carosabil și șinele de tramvai. La fel, mai puțin șinele de tramvai, s-a întâmplat și pe Calea -Floreasca.
Tot în mandatul lui Adriean Videanu au început și lucrările la Pasajul Basarab, care fuseseră blocate pe vremea lui Traian Băsescu, din cauza opoziției stupide a reprezentanților PSD de la acea vreme în Consiliul General al Municipiului București.
Trebuie să recunoaștem că Videanu nu a făcut nimic de capul lui. Toate proiectele îi fuseseră livrate la cheie de predecesorul său, Traian Băsescu, care între timp se mutase cu biroul la Palatul Cotroceni, dar în istoria -obiectivă (dacă există așa ceva) va rămâne ca primarul care a făcut cel mai mult pentru bucureșteni. Dacă a luat și șpagă la aceste proiecte, este de datoria justiției să lămurească problema.
S-a înecat ca țiganul la mal
Da, a făcut multe proiecte, dar, așa cum se spune în popor, s-a înecat ca țiganul la mal. O spun conștient fiind de riscul la care mă expun din partea lui Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD).
Traian Băsescu a modernizat linia tramvaiului 41, pe care a delimitat-o cu garduri de benzile de circulație a mașinilor. În ciuda criticilor (eufemistic spus, pentru că de multe ori ele se transformau în injurii sadea) primite din partea unei mari părți a presei, proiectul se dovedește și acum, la mai bine de 15 ani de la inaugurare, unul de succes. Mai ales pentru locuitorii din Drumul Taberei, unde nici acum nu este gata Magistrala 5 de metrou, “grație” fostului premier Victor Ponta, care a tăiat finanțarea. Dar asta este altă poveste.
Pe modelul liniei 41 trebuia realizate și linile tramvaielor 1, 21 și așa mai departe. Numai că Adriean Videanu nu a avut curaj să-și asume niște proiecte care presupuneau șină supraînălțată și delimitată de garduri, așa încât șoferii să nu mai intre cu mașinile pe linia de tramvai. Asta cu toate că Gheorghe Udriște, fost director general al Metrorex și unul dintre cei mai buni specialiști în urbanism din România, l-a sfătuit corect.
Lui Videanu nu îi era teamă că nu va mai câștiga un nou mandat – oricum anunțase public că se rezumă la unul singur. Îi era teamă că partidul său, PDL, va pierde Primăria. De ce-i era frică nu a scăpat, următorul mandat și l-a adjudecat Sorin Oprescu, care nu a făcut aproape nimic, doar gargară.
Gardurile de pe Colentina, un succes
Și a stat la Primărie aproape două mandate. L-ar fi votat lumea și pentru un al treilea, numai că a avut oarecari probleme cu legea și, pe fondul prostiei – altfel nu pot să-i spun – a opoziției, a câștigat Gabriela Firea. A promis că în șase luni va rezolva problemele de trafic din București, un oraș sufocat de mașini. Evident, nu a putut să-și onoreze această promisiune. Anul trecut, a luat însă o decizie demnă de toată lauda – a început să delimiteze benzi unice pentru transportul în comun –, însă a cedat la presiunile șoferilor și a renunțat.
După aceea, însă, a făcut ce trebuia să facă Videanu acum zece ani de zile – a aprobat montarea gardurilor separatoare pe linia tramvaiului 21, pe Calea Moșilor și, mai departe, pe Șoseaua Colentina. După ce operațiunea a fost dusă la bun sfârșit, tramvaiul care leagă Piața Sfântu Gheorghe (kilometrul zero al Bucureștiului) de Helitube (estul extrem) circulă înzecit mai bine.
Recent, aceeași măsură a fost aprobată în Consiliul General și pentru liniile tramvaielor 1 și 10, pe inelul principal de circulație. Și aici vor fi montate garduri separatoare.
Primarul din Bogota, Enrique Peñalosa, care a rezolvat problemele de trafic din capitala Columbiei acum câteva zeci de ani, spunea că un oraș poate fi pentru oameni sau pentru mașini, în niciun caz pentru ambele categorii. Și avea dreptate.
Rămân multe de rezolvat
Revenind la Gabriela Firea, ea a avansat o altă idee a administrației Videanu care atunci nu s-a mai materializat – impunerea unei taxe de acces în centru cu mașina. Nimeni nu vrea să reinventeze apa caldă, pentru că o asemenea taxă există, de exemplu, la Londra, unde se numește „congestion tax”. La începutul anilor 2000, tot Gheorghe Udriște a fost cel care a venit cu ideea, dar Adriean Videanu a refuzat să o aplice, tot de teama reacției șoferilor. Rămâne de văzut dacă și la Gabriela Firea rămâne doar o vorbă în vânt.
Și dacă va rezolva și problemele legate de benzile unice pentru transportul în comun, parcări park&ride și tot ce ține de o mobilitate urbană demnă de o capitală europeană. Apropo, Bucu-reștiul este singura metropolă din UE unde transportul în zona metropolitană se face cu microbuzele. Asta în condițiile în care Capitala și împrejurimile au (încă) o rețea de cale ferată bine dezvoltată, în care nu trebuie investiți prea mulți bani pentru a deveni funcțională.
Nu visăm chiar la sistemul RER (Réseau Express Régio-nal) de la Paris, dar ne-am dori ceva similar. Mai ales că Autoritatea Metropolitană de Transport a trecut de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei.