Presedintele ANAT (Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism) Dragos Anastasiu, impreuna cu Secretarul General Carmen Botez si Ofiterul de Presa Traian Badulescu, au prezentat saptamana trecuta topul destinatiilor externe si interne in sezonul de iarna 2007 – 2008, precum si noile tendinte ale turismului romanesc, pentru perioada imediat urmatoare. S-a insistat, in special, asupra evolutiei pozitive din anul care tocmai s-a incheiat, a intregului sector turistic, atat outgoing-ul, cat si incoming-ul, cunoscand cresteri substantiale.
Topul destinatiilor si evolutia rutelor aeriene
In privinta calatoriilor in strainatate, oficialii ANAT considera ca, finalul sezonului de iarna ar putea contabiliza, un numar de peste 120.000 de turisti romani, care dintr-un motiv sau altul, s-au deplasat, in timpul anotimpului rece, in Austria, urmati de vizitatori ai Egiptului, Greciei sau Turciei. Destinatiile interne plaseaza pe primul loc, in topul preferintelor, atat de apreciata vale a Prahovei, alaturi de Poiana Brasov si zonele cu turism rural, precum Bran-Moieciu, Rasnov, Maramures, Bucovina sau Vrancea. Imediat langa podium, apar statiunile balneoclimaterice, urmate de Delta Dunarii si Litoral.
Referindu-se la transportul aerian, ANAT estimeaza o crestere de 25% pentru 2008, amintind ca aviatia comerciala romaneasca se situeaza, ca ritm de crestere, intre primele 10 piete din lume, in Romania activand, in prezent 47, de companii aeriene de linie regulata si 9 companii low-cost. In acest an, profitul realizat de transportatori va fi unul consistent, majoritatea celor care opereaza linii aeriene cu tarife scazute, prefigurand in cadrul anumitor rute, o dublare a numarului de pasageri pentru urmatoarele luni. Transportul rutier, realizat prin intermediul autocarelor, va cunoaste, o stagnare pe distante mari si o usoara crestere pe rutele mici si medii.
Anul turismului de afaceri in Romania
Cel mai grandios eveniment politic al anului, Summit-ul NATO, care se va desfasura in perioada 2 – 4 aprilie, este apreciat de catre patronatul ANAT, drept inca un motiv, pentru a nominaliza Bucurestiul ca centru al turismului de afaceri, in aceasta zona a Europei. De altfel, asociatia considera ca, in cativa ani, Capitala poate deveni cea mai importanta destinatie turistica de business din sud-estul continentului. Cresterea medie a acestui sector, se situeaza in jurul a 20% pe an, numarul hotelurilor la ora actuala fiind de opt in categoria 5 stele, 36 de 4, respectiv 66 de 3 stele. Bucurestiul, este considerat de specialistii in domeniu, ca ocupand o buna pozitie pe sectorul conferintelor, dar insuficient dezvoltat, din punct de vedere al celor 8.000 locuri de cazare si a lipsei unor sali de intruniri cu numar mare de participanti. Se estimeaza, ca circa 70% din vizitatorii Romaniei, sosesc in scopuri de afaceri. Summit-ul, care va oferi trei zile libere sectorului bugetar si educational, constituie un prilej pentru presedintele ANAT, de a reusi sa determine, impreuna cu turoperatorii si prin intermediul agentiilor, circa 20.000 de bucuresteni, in a petrece un scurt concediu, in locatii atractive din tara.
Un alt punct pe ordinea de zi, il reprezinta, nevoia permanenta de personal calificat in turism. Acest lucru, a facut ca prioritatea conducerii ANAT pentru anul 2008, sa o constituie cursurile de training efectuate in regim propriu, avand ca beneficiari agentiile de turism partenere. De altfel, in comunicatul de presa, se mentioneaza ca: "Transformarea agentului de turism in consultant de turism trebuie sa fie targetul nostru, al tuturor. Consumatorii de turism trebuie sa constate ca au nevoie de consultanta in agentii si ca internetul sau telefonul dat direct la pensiune nu sunt suficiente si nu garanteaza un serviciu de calitate". Cu un numar aproximativ de 575.000 de angajati in domeniul ospitalier si activitati conexe, reprezentand 6% din totalul fortei de munca si generand doar 2,1% din PIB, Romania, demonstreaza ca, in ciuda potentialul turistic masiv, raportul pret-calitate servicii lasa inca mult de dorit.