» Turcia se opune, neoficial, intrarii Gaz de France in proiectul Nabucco.
» Gazoductul va putea deveni operational cand se va semna tratatul energetic european.
» Actionarii Transgaz au aprobat inca de anul trecut cesionarea catre francezi a 3,3% din actiuni.
Proiectul Nabucco, destinat a transporta gazul natural din regiunea Marii Caspice via Turcia prin Balcani in Austria, care ar trebui sa coste 5 miliarde euro (7,4 miliarde dolari) si sa fie finalizat peste patru ani, depinde de pozitia Turciei.
"Romania sprijina intrarea Gaz de France in proiectul Nabucco, important pentru strategia energetica europeana, dar trebuie ca toti partenerii sa accepte acest lucru", a declarat ieri Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor. Nu doar Romania sprijina parteneriatul cu Gaz de France, ci si compania ungara MOL, care a salutat posibilitatea.
Un oficial turc a declarat, ieri, ca Turcia se opune intrarii companiei energetice Gaz de France (GDF) in proiectul de gazoduct Nabucco, drept replica la pozitia Frantei in chestiunea delicata a acuzatiilor de genocid impotriva populatiei armene si a aderarii Turciei la Uniunea Europeana. Declaratia vine imediat dupa ce presedintele Traian Basescu a lansat o invitatie indirecta catre Gaz de France de a se asocia proiectului, in timpul intalnirii cu presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy.
"Turcia incearca, si de aceasta data, sa utilizeze proiectul Nabucco drept instrument de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeana", spune fostul ministru al Economiei, Codrut seres.
Nu este prima data cand Turcia franeaza evolutia gazoductului Nabucco, creat cu scopul de a evita dependenta energetica de Rusia.
Turcia – spune seres – are ambitia de a deveni un fel de Gazprom al Orientului, si, in urma cu un an, a incercat sa impuna partenerilor din Nabucco folosirea conductelor deja existente ale companiei sale de stat. In urma cu o jumatate de an, Turcia amana semnarea tratatului energetic comun. De altfel, de-abia atunci cand Turcia va semna tratatul energetic comun proiectul Nabucco va putea fi pus in practica.
Deocamdata, Nabucco nu este mai mult decat o companie de proiect, in care cei sase parteneri au participatiuni egale, de 16,6%. Initial, nucleul era format din grupul energetic austriac OMV, companiile Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), MOL (Ungaria) si Transgaz (Romania). In aceasta saptamana compania RWE, cea de-a doua in piata germana a energiei, s-a asociat proiectului. Nu au aparut deocamdata detalii legate de participarea fiecarui partener la investitii. Potrivit aranjamentului initial, Romaniei ii revenea o cota de investitii de aproximativ 800 milioane de euro, spune seres. Romania si-a dat acordul pentru intrarea Gaz de France in Nabucco inainte ca presedintele Basescu sa invite Franta in joc.
In primavara anului trecut, actionarii Transgaz votau cesiunea unui pachet de 3,3% din actiunile pe care transportatorul roman de gaze il detine la compania-proiect Nabucco. La vremea respectiva se planuia ca Gaz de France sa detina cote egale cu ceilalti actionari ai Nabucco Gas Pipeline International GmbH si urma ca fiecare partener sa ramana cu 16,6% din actiuni. Peste initiativa Transgaz s-a asternut ceata.
Tensiunea creata in jurul proiectului Nabucco nu este altceva decat expresia lipsei unei strategii energetice comune a UE, spune Cristian Parvan, oficial al Asociatiei Oamenilor de Afaceri Romani (AOAR).
"Exista acum doua proiecte cu intrari separate, prin Bulgaria si Romania, dar care au, la un moment dat, un traseu aproape paralel. Austria a devenit un punct de tranzit major, atat pentru Nabucco, cat si pentru South Stream, care va transporta gazul in Italia. Austriecii au folosit toate oportunitatile, fara ezitari", spune Parvan.