Cele 850 de microbuze care circula zilnic pe principalele artere ale orasului au transformat traficul intr-un haos, dar e un haos acceptat tacit de autoritati, pentru ca produce o evaziune fiscala de proportii.
Transportul din Galati este unic in tara, prin mai multe "recorduri": in primul rand, prin haosul creat de cele 850 de microbuze, pentru ca Galatiul este singurul oras din tara in care maxi-taxi circula pe strazile principale, apoi prin evaziunea fiscala de 98% la transportul maxi-taxi. Regia locala de transport Transurb SA incaseaza din bilete de 7 ori mai mult decat transportatorii privati. E clar ca avem de a face cu o evaziune de proportii, dar primarul Galatiului, Dumitru Nicolae, nu este prea impresionat, fiind multumit ca din ce pierde din cauza evaziunii fiscale, municipalitatea mai recupereaza ceva prin amenzile aplicate pentru evaziune: "Au fost date 883 de sanctiuni, banii s-au incasat toti. Sunt multe nereguli, dar stiti cum e, intai apare hotul si dupa aia apare politistul". De fapt, operatorii, proprietarii de microbuze si soferii comit o evaziune fiscala de zeci de miliarde, bagand in buzunar cam 98% din veniturile reale. In urma cu cateva luni, presedintele Camerei Taximetristilor Galati, Stefan Gherasim, aprecia ca un microbuz realizeaza venituri zilnice de peste trei milioane de lei vechi, ceea ce inseamna peste 790 de milioane lei vechi anual. Pentru cele peste 850 de microbuze "arondate" la 3 operatori, cu contracte de inchiriere depuse la finante, se platesc impozite modice, de 15-20 de milioane lei vechi pe an, restul veniturilor impartindu-se intre proprietari, operatori si soferi. Operatorii sustin ca valoarea contractelor de inchiriere nu poate fi impusa, ea fiind negociabila intre operator si proprietarul microbuzului si acuza ca de evaziunea fiscala sunt vinovati soferii, care nu elibereaza bilete. Aparent, edilii tolereaza situatia pentru ca cea mai mare parte din transportul de persoane se face cu maxi-taxi. Dincolo de aparente, se pare ca din "savarina" evaziunii fiscale se infrupta multa lume. Combaterea evaziunii ar trebui sa inceapa cu trecerea Transurb in rolul de operator principal, prin reabilitarea parcului auto. Anul trecut, societatea a mai casat 55 din cele 105 autobuze pe care le avea, dar a cumparat 20 de autobuze SH din Danemarca. Teoretic, din 2006, Transurb are aprobarea CL Galati pentru achizitionarea a 30 de autobuze si 10 troleibuze, dar tot de atunci licitatiile sunt blocate de contestatii. Ultima licitatie, din 19.09.2007, nu a mai avut loc pentru ca pe 3 septembrie unul din participanti, IAC Management SRL Bucuresti, dealer de troleibuze pe curent alternativ, a contestat caietul de sarcini, pentru ca impunea achizitia de troleibuze cu motoare pe curent continuu. Cum la Galati sistemul de troleibuze si tramvaie functioneaza cu curent continuu, acceptarea contestatiei ar fi insemnat costisitoarea schimbare a intregului sistem. Pe 21 ianuarie, dupa 5 luni de letargie, Comisia Nationala de Solutionare a Contestatiilor a respins contestatia SRL-ului din Bucuresti. A fost fixata o noua licitatie, pentru 18.02. Ramane de vazut daca macar aceasta se va tine. in rest, "savarina" e buna, mai ales ca e an electoral.