Autoritatile au promis ieri ca procedura de recuperare a taxei auto va fi reglementata, probabil, si prin normele de aplicare a noilor valori, iar statul nu va introduce bariere administrative pentru a impiedica proprietarii de masini sa solicite restituirea unei parti din sumele achitate. seful Departamentului guvernamental pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocanea, avertizeaza insa ca nu e vorba de returnarea integrala a sumei platite ca "taxa de prima inmatriculare", ci de calcularea diferentei intre aceasta si nivelul rezultat din calculul noii taxe, a poluarii. Proiectul de ordonanta de urgenta afisat de Ministerul Economiei si Finantelor arata ca valoarea taxei de poluare, fosta "de prima inmatriculare", va creste de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile vechi Euro 1. Modificarile vor intra in vigoare la 1 iulie. Taxa de poluare are o formula de calcul care include anumiti coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si de vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0% la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a explicat ca noua taxa, cu valori ridicate in cazul masinilor noi si reduse pentru autovehiculele vechi, este calculata pe principiul ca gradul de poluare este direct proportional cu perioada de utilizare. Astfel, spune Korodi, o masina noua are o durata de viata, dar si de poluare de pana la 20 de ani, in timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cativa ani. Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Atunci cand persoana care solicita inmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei inmatriculari a acestuia, taxa se calculeaza pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de pana la o luna. Proiectul legislativ include si notiunea de "valoare reziduala a taxei", care se calculeaza atunci cand masina este exportata in afara UE sau inmatriculata intr-ul alt stat european, si care reprezinta taxa calculata pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si norma de poluare, si cu o vechime determinata incepand cu data primei inmatriculari pana la data exportului sau a transferului intr-un alt stat membru. Taxa pentru poluarea auto este aplicata si in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda si Grecia, nefiind inventata de Guvernul roman, care va folosi incasarile rezultate pentru proiecte de protejare a mediului, a spus Korodi.