Serviciile oferite celor care cumpara un bilet la clasa "economy" sunt tot mai proaste: putin loc pentru picioare, sandvisuri mici si proaste, preturi piperate pentru bauturi alcoolice.
Zborul la clasa "economy" a devenit in ultimii ani o experienta tot mai mizerabila, scrie The New York Times intr-o analiza intitulata "Conflictul de clasa". Pasageri inghesuiti tot mai mult unul intr-altul, sandvisuri proaste in locul meselor calde, scaune tari, fara perne sau paturi, iar cand cel din fata ta isi rabateaza scaunul pe spate, nimeni nu te poate condamna pentru subita dorinta de a-l lovi inapoi. "Toate astea au creat o noua generatie de pasageri care privesc zborul cu avionul ca pe o excursie in al noualea cerc al Infernului", comenteaza cotidianul american. Preturile piperate pentru bauturi sau chiar mancare, produse care pana acum erau gratuite pe liniile aeriene, sunt pretul platit pentru reducerile practicate de companii pentru zborurile frecventate intens. In ianuarie, compania United a scos din uz pungutele cu covrigi care erau oferite clientilor pe curse sub doua ore – aproximativ 29% din zborurile din SUA -, ceea ce i-a redus costurile cu 650.000 de dolari pe an. Compania Northwestern a castigat chiar doua milioane de dolari pe an dupa scoaterea covrigeilor. Iar American Airlines economiseste 30 de milioane pe an prin eliminarea mancarii calde la clasa "economy". Pernele scoase din uz de American Airlines i-au adus 300.000 de dolari in plus pe an. Povestea este insa cu totul alta in partea din fata a avionului. Cei care-si permit un bilet la clasa "business" pe United Airlines, de exemplu, de la Washington la Frankfurt, pot dormi confortabil in fotolii care se intind la 180 de grade, devenind paturi, cu televizoare personale, adaptoare pentru iPod si casti pentru reducerea zgomotului. Companiile aeriene insista ca vor sa multumeasca toti pasagerii, dar recunosc ca "acordam desigur multa atentie pasagerilor care sunt dispusi sa plateasca pretul premium", spune Charley Wilson, director pentru comunicare externa la American Airlines. Pentru United, 8% din clienti – cei care platesc pretul premium – asigura 36% din venit.
» Fie ieftin, fie bun
Odata cu raspandirea companiilor aeriene "low-cost", majoritatea liniilor de zbor prestigioase "au ajuns la concluzia ca nu sunt capabile sa obtina un pret mai mare pentru servicii cu valoare adaugata", spune Philip Baggaley, expert al agentiei Standard&Poor’s. Eforturile de a face calatoria mai confortabila pentru clientii care zboara la preturi mici au fost abandonate, pentru ca toti prefera preturi mici, chiar daca acestea presupun conditii mai proaste de zbor.
"Mediul s-a schimbat, iar clientii sunt mult mai atenti la cat costa zborul", spune Lauri Curtis, vicepresedinte pentru servicii la bordul zborurilor American Airlines, precizand ca a trebuit sa renunte la aceste produse pentru care "nimeni nu vrea sa plateasca".