– De ce considerati ca votul uninominal mixt este varianta mai buna decat varianta propusa de presedintele Traian Basescu pentru care seful statului organizeaza referendumul?
– Asemanarile dintre cele doua proiecte sunt mai importante decat deosebirile. Cel mai important lucru este ca ambele proiecte asigura romanilor dreptul de a vota oameni, nu liste. Majoritatea covarsitoare a romanilor vrea sa-si aleaga reprezentantii in deplina cunostinta de cauza si libertate de optiune. Pentru Guvern si pentru PNL, realizarea acestei reforme, fara de care democratia si libertatea in Romania nu ar putea progresa, a fost o extrema prioritate. Noi, liberalii, am fost primii care am lansat proiectul de introducere a votului uninominal in dezbaterea publica. si am fost primii care am propus un proiect de lege pe aceasta tema. Sistemul promovat de noi a fost insusit de PNL, PD, PSD, PC si UDMR, chiar daca PD s-a razgandit ulterior. Insa, in acest moment este mai putin important cine a deschis aceasta dezbatere. Este esential ca incepand cu urmatoarele alegeri cetatenii cu drept de vot sa poata opta pentru candidati individuali, reprezentanti ai formatiunilor politice sau candidati independenti. Diferenta cea mai importanta este ca proiectul Guvernului, stabilit impreuna cu partidele politice si cu societatea civila, a trecut deja de Parlament.
-Care este strategia premierului in conditiile in care referendumul va trece?
– Daca referendumul va fi validat, Parlamentul va avea cel mai important cuvant de spus, nu Guvernul. Vor urma alte dezbateri in comisii si in plen, proceduri, care vor duce la intarzieri in realizarea reformei electorale. Cert este ca presedintele ar trebui sa promulge legea votului uninominal pentru ca, indiferent ce se va intampla la referendum, romanii sa voteze oameni, nu liste. Vreau sa fac o precizare: reforma sistemului electoral, din punctul nostru de vedere, pleaca de la doua principii fundamentale, care nu se pot substitui unul altuia. In primul rand, trebuie sa existe o legatura cat mai stransa intre cetatean si parlamentar. Cetatenii au astfel posibilitatea sa interactioneze direct cu parlamentarii, fapt ce va duce la responsabilizarea senatorilor si deputatilor. In acelasi timp, avem in vedere ca de reprezentare in Parlament sa beneficieze cat mai multi cetateni. Democratia este si trebuie sa ramana una reprezentativa, in care opiniile minoritare sa fie respectate si reprezentate in Parlament, proportional cu numarul de cetateni care au exprimat aceste opinii. Sistemul propus de Guvern urmareste ca reprezentarea in Parlament sa fie cat mai apropiata de vointa exprimata de electorat, dupa repartizarea mandatelor. Spre deosebire de proiectul Guvernului, sistemul majoritar in doua tururi, propus de presedinte, poate lasa aproape jumatate din cetatenii unei circumscriptii, sau chiar la nivel national, – mai exact 49,9% fara reprezentare parlamentara, contrar vointei acestora. Inchipuiti-va ca sistemul electoral majoritar propus de presedinte ar fi fost aplicat la alegerile din 1990. Cu circa 65% din voturi, Frontul Salvarii Nationale ar fi obtinut, probabil, 100% din mandate. Inchipuiti-va ce efect dezastruos ar fi avut o asemenea distribuire a mandatelor pentru dezvoltarea democratica a Romaniei. Romania nu este inca o democratie consolidata, iar aceasta garantare a proportionalitatii repartizarii mandatelor de parlamentari asigura pluralismul politic. Sa stiti ca si prin vot se poate ajunge la regimuri autoritare.
– Ce va face primul-ministru in perioada urmatoare tinand cont de faptul ca seful statului refuza sa promulge, pana la referendum, proiectul de lege referitor la uninominal pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea?
– In acest moment, "arma" pe care premierul Tariceanu o are la dispozitie sunt argumentele puternice si justificate. Primul-ministru a luat pozitie, in aceasta perioada, prin care a subliniat de ce este nevoie de introducerea votului uninominal. Gestul Guvernului de a-si asuma raspunderea in Parlament asupra legii privind reformarea sistemului electoral este o dovada in plus. Sunt convins ca presedintelui Traian Basescu nu-i lipsesc argumentele pentru promulgarea acestei legi. Intrebarea corecta este ce va face Traian Basescu pana la referendum, nu ce va face premierul. Mingea se afla in terenul presedintelui si domnia sa trebuie sa inteleaga ca romanii isi doresc votul uninominal si ca proiectul Guvernului asigura indeplinirea acestui obiectiv. Divergentele politice nu au in acest moment nici o justificare solida, care sa primeze indeplinirii acestui obiectiv comun al romanilor. Sigur, este dreptul presedintelui sa convoace un referendum. Daca vointa cetatenilor va fi in favoarea sistemului propus, atunci Parlamentul trebuie sa trateze cu toata seriozitatea modificarea legislatiei electorale. Daca referendumul va fi invalidat, Presedintele ar trebui sa promulge legea adoptata de Parlament in urma procedurii asumarii raspunderii Guvernului.
– Considerati ca varianta de vot propusa de seful statului duce la eliminarea din Parlament a reprezentantilor minoritatilor nationale?
– In varianta propusa de presedintele Traian Basescu, exista un risc ca voturile romanilor sa fie irosite. Nu considerati firesc si democratic ca, daca un partid primeste voturile unui milion de romani, interesele acestora sa fie reprezentate printr-un numar de parlamentari relativ proportional cu acest numar de voturi? Riscul este deci, ca interesele si obiectivele unui numar semnificativ de romani sa nu fie sustinute de nici un reprezentant in Parlament. In proiectul de lege promovat de Guvern, asumat de partidele politice si societatea civila, este clar specificata modalitatea de repartizare a mandatelor, astfel incat sa fie respectat principiul reprezentarii vointei cetatenilor prin asigurarea unei reprezentari proportionale. Guvernul a avut grija sa fie respectat si principiul constitutional al reprezentarii minoritatilor nationale in forul legislativ, iar proiectul de lege contine prevederi in acest sens. Vreau sa subliniez un alt element de noutate al proiectului nostru. Guvernul a fost preocupat, de asemenea, de reprezentarea in Parlament a romanilor din strainatate. Din acest motiv, pentru prima data in istoria Romaniei, romanii cu domiciliul in strainatate vor fi reprezentati distinct in Parlament.
– Exista o teama in PNL ca varianta votului uninominal propusa de Basescu duce la ratarea intrarii in Parlament a acestui partid?
-Suntem un partid cu suficiente personalitati la nivel local si central, iar notorietatea acestora va garanta o reprezentare semnificativa a partidului in Parlament.
– Membrii Guvernului se vor implica in campania electorala a referendumului pentru a demonstra electoratului ca varianta presedintelui nu este cea mai buna solutie?
– Sunt convins ca trebuie sa privim aceste lucruri din perspectiva unui stat european. Prin urmare, punctul de greutate trebuie sa cada pe promovarea primelor alegeri europene care vor avea loc in Romania pe 25 noiembrie. In mai putin de doua saptamani, romanii vor hotari care sunt cei mai buni lideri si care sunt cele mai bune proiecte care asigura promovarea oamenilor, valorilor si produselor romanesti la nivel european. Acest vot trebuie dat in cunostinta de cauza, in urma unor dezbateri pe temele europene. De aceea, premierul Calin Popescu Tariceanu a insistat ca temele europene sa fie in centrul dezbaterii in aceasta perioada.