» Rata de crestere a pietei farmaceutice romanesti va ramane in conditiile actuale la nivelul de 15%.
» In 2008, pe plan mondial, vor fi lansate 29 de medicamente noi, insa majoritatea destinate unor boli obisnuite.
» Tendinta pietei de medicamente este de deplasare dinspre zona medicinii primare catre produse scumpe.
Piata farmaceutica mondiala va genera anul viitor vanzari de pana la 800 miliarde de dolari. Pentru perioada 2007-2011, compania americana de cercetare IMS Health a estimat o crestere anuala a pietei farmaceutice cu o medie de 4,9%.
In 2008 vor fi lansate 29 de medicamente noi, insa majoritatea destinate unor boli obisnuite. Vanzarile de medicamente generice vor creste cu doar 15%, insumand aproximativ 70 miliarde de dolari.
"Piata va creste si anul viitor, dar domeniul farma se indreapta spre portofoliul de specialitati. Va fi o crestere medie de 4,9%, insa in cea mai mare parte din produse pentru oncologie si biotehnologie. Pentru oncologice cresterea va fi de 11%", a declarat ieri Nicolae Iordache, manager la Richter Gedeon, la Congresul de vanzari si marketing farmaceutic desfasurat in Bucuresti. Tendinta pietei vanzarii de medicamente este de deplasare dinspre zona medicinii primare, a medicini de familie, catre zona cu produse mai scumpe si pacienti mai putini.
Dinamica intensa
Stilul de viata, nu doar in Romania, ci in majoritatea tarilor europene, reprezinta factorul determinant pentru necesitatea de a consuma tot mai multe medicamente. La nivelul pietei farmaceutice, dinamica va deveni din ce in ce mai intensa. "Companiile romanesti vor incepe sa fie din ce in ce mai eficiente si competitive, noi companii vor patrunde in Romania si competitia, in special intre medicamentele generice, se va intensifica in urmatorii doi-trei ani. Companiile farmaceutice trebuie sa gaseasca modalitati de a stabili un raport cost-beneficiu cat mai favorabil, ceea ce reprezinta o tendinta prezenta in toata Europa, nu doar in Romania", a precizat Nenad Pavletic, country manager la Astra Zeneca Romania.
Cegedim Romania, firma de cercetare a pietei farmaceutice, mentioneaza intr-un recent raport ca vanzarile de medicamente din Romania au atins 6 miliarde de lei in intervalul octombrie 2006-septembrie 2007, reprezentand un avans de 14,8% fata de intervalul similar aferent anilor 2005-2006, cel de-al treilea trimestru avand un aport de 1,45 miliarde de lei.
Referitor la intregul an 2007, estimarile Cegedim arata ca, in conditiile in care anuntatele modificari de preturi au fost amanate, rata de crestere a pietei farmaceutice va ramane la nivelul prognozat anterior, de 15%.
Referitor la piata produselor farmaceutice din Romania, Gabriela Bodea, marketing manager la Pfizer Romania, considera: "Piata din Romania este o piata atipica, dar foarte dinamica. Este un dinamism intrinsec, deoarece sunt foarte multe medicamente inca nelansate in Romania, exista arii terapeutice neacoperite sau acoperite insuficient, iar medicina se dezvolta in continuare foarte mult".
Piata de retail, in crestere
Pe canale de distributie, in intervalul octombrie 2006-septembrie 2007, piata de retail si-a mentinut cresterea, inregistrand in ultimele patru trimestre un avans de 22,7%, la 5,04 miliarde de lei, in timp ce segmentul de spital a scazut cu 13,9%, la 981,6 milioane de lei. Pe segmente, vanzarile de produse cu prescriptie medicala au consemnat o majorare de 23,2%, la 4 miliarde de lei (1,19 miliarde de euro), iar cele fara prescriptie medicala au avut un avans de 21,1%, la 1,04 miliarde de lei. In perioada octombrie 2006-septembrie 2007, pe primul loc se afla compania GlaxoSmithKline, care a raportat vanzari de 469,6 milioane de lei si o cota de piata de 7,8%.
Locul secund este adjudecat de Roche- Elvetia, cu o cota de piata de 6,8% si vanzari de 409,4 milioane de lei, in ultimele patru trimestre. In intervalul iulie-septembrie 2007, Roche a raportat incasari de 99,4 milioane de lei. Producatorul elvetian este urmat de grupul francez Sanofi-Aventis cu o cota de 6,6% din piata romaneasca si vanzari de 395,8 milioane de lei. Pe locul patru se situeaza un alt producator elvetian, Novartis, cu 6,4% din vanzarile totale de medicamente din Romania, respectiv 386 milioane de lei.
Pozitia a cincea este ocupata de Servier, cu incasari de 352,7 milioane de lei si o cota de piata de 5,9%, in octombrie 2006-septembrie 2007, urmata de Pfizer, cu vanzari de 332,6 milioane de lei si o cota de 5,5%.