Prezenta Ford la Craiova se numeste Renault! – spuneam inaintea perfectarii contractului de privatizare a uzinelor foste Daewoo catre marele constructor auto american. Erau cel putin doua motive pentru o asemenea afirmatie. Unul era ca, aproape in mod firesc, trustul francez, deja puternic implantat in Romania, nu avea cum sa vada cu ochi buni prezenta unui competitor, si inca a unuia de talia Ford, in Romania. Cu atat mai mult cu cat, indiferent ce masina avea sa construiasca Ford la Craiova, aceasta oricum se va fi intalnit concurential cu unul din modelele de baza ale gamei Renault. si pentru ca, obiectiv vorbind, Renault nu putea opri Ford sa vina pana la urma la Craiova, o sicana ceva, – chiar si doar de ordin procedural – care sa intarzie venirea, era ca si suficienta. Mai ales ca o intarziere lovea direct, intrucat interesul Ford era tocmai declansarea rapida a productiei, ca o piesa centrala a strategiei de mutare a acesteia in zone low-cost pentru redresarea financiara a companiei, ce inregistrase pierderi masive anul trecut. Or, tocmai de aceea a ales Romania: nu numai ca este o zona low-cost (cel putin deocamdata), dar gasea aici facilitati industriale deja existente, care puteau rezolva problema rapiditatii trecerii la fapte (in alta parte ar fi trebuit sa se ia totul de la inceput). Cateva luni intarziere conteaza! Este exact ceea ce se intampla acum, dupa ce Comisia de la Bruxelles a UE a cerut la verificat contractul de privatizare. O vorba aruncata spre Bruxelles – dl Tariceanu spune ca aceasta ar fi venit de la Bucuresti, dar noi credem ca a venit de la Pitesti – si cele cateva luni intarziere sunt obtinute! Guvernul a cerut retragerea din Parlament a discutarii legii de privatizare a uzinelor de la Craiova, si totul este blocat in asteptarea unui verdict de la Bruxelles. Care, cu birocratia de acolo, nu se stie cand va veni!
Al doilea motiv era legat de alunecoasa problema a ajutoarelor de stat. Ford nu putea ramane mai prejos decat Renault, acceptand sa vina in Romania fara a primi macar unele facilitati. In fond, pe baza facilitatilor primite de la statul roman cu ocazia preluarii Uzinelor Dacia, Renault si-a putut finanta cercetarea-dezvoltarea modelului Logan. Facilitatile de atunci nu mai erau insa repetabile, in masura in care Romania devenise membru al UE. Numai ca trustul Renault a gasit si in noile conditii o modalitate si, pe baza unui ajutor de stat obtinut in clar de la autoritatile romane, urmeaza a-si finanta, cel putin in proportie de jumatate, cercetarea-dezvoltarea unui alt model, pe care nici macar nu-l va produce in Romania.
Ford ar fi fost de ras sa nu obtina ceva-ceva: indirect, daca nu direct! Cu atat mai simplu cu cat era unicul ofertant pentru cumpararea unei uzine care, daca nu devenea parte a unei retele internationale a unui constructor de marca, nu avea nici un viitor!
Acum sa fie clar: nu trebuia sa existe cineva care sa sesizeze sau sa zadare autoritatile de la Bruxelles pentru a lua la puricat contractul cu Ford privind achizitionarea uzinelor de la Craiova din punctul de vedere al ajutoarelor de stat, cand aceste uzine, in care totusi fusesera investite sute de milioane de dolari, au fost vandute pe minunata suma de 57 milioane de euro – contravaloarea unui fel de pachet de tigari mai mare. si pret ridicol de mic, si datorii sterse pentru a nu-l descuraja pe cumparator, si sustinere financiara pentru programele de pregatire a fortei de munca! Se poate spune ca, in asemenea conditii, acceptarea in contrapartida de catre Ford a unor angajamente de productie si de ocupare a fortei de munca era chiar reconfortanta. Or, tocmai acestea par sa fie in vizor la Bruxelles. Ar fi chiar de ras, daca n-ar fi de plans! Vezi Doamne, statul roman ar fi obtinut mai putin de la Ford decat ar fi obtinut in cazul in care nu i-ar fi reclamat companiei americane clauze de productie si de ocupare a fortei de munca! Iata ajutorul de stat! Hai ca-i tare! Cam cum ar putea fi calculat acesta?! Nimeni nu stie! si de ce statul roman n-ar avea dreptul sa-si protejeze productia si ocuparea fortei de munca?! Ce, totul trebuie luat din import?! Asa fac ceilalti membri, mai vechi, ai UE?!
Faptul ca onor Comisia Europeana se leaga de asemenea aspecte jenante, si nu de adevaratele fatete ale ajutorului de stat (cu pretul in frunte), arata clar despre ce este vorba. Cu toate acestea, Comisia nu va indrazni sa i-o "faca" firmei Ford, chiar daca ar fi gata sa-i dea vreo doua peste ochi Romaniei! Care, evident, in problema cu pricina este cea de la mijloc, care oricum va lua palme! Caci, daca totul se va solda doar cu o intarziere a venirii companiei americane la Craiova (si din acest punct de vedere demersul cu verificarea isi va fi atins scopul!), marele perdant este tot Romania: dupa ce ca a dat aproape gratis uzinele de la Craiova, i se mai rapeste pentru luni de zile si ceea ce constituia singurul lucru pe care-l obtinuse de fapt din contractul cu pricina, si anume productia in tara, cu forta de munca din tara, a ceva care avea sanse de export!