2.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAncheta UE goneste investitorii din Craiova

Ancheta UE goneste investitorii din Craiova

» Imediat dupa semnarea contractului de privatizare, cel putin 12 furnizori europeni ai Ford erau interesati sa vina la Craiova.

» Cei mai hotarati pareau nemtii de la Kirchhof, care voiau sa deschida o capacitate de productie cu 500 de salariati.

» Premierul a anuntat ca va pleca personal la Bruxelles, daca va fi cazul, pentru a pleda in favoarea privatizarii.

Puzderia de investitori
care isi anuntasere venirea la Craiova o data cu preluarea Automobile Craiova de catre gigantul american Ford face pasi repezi inapoi, dupa ce Comisia Europeana a anuntat declansarea unei investigatii in legatura cu privatizarea constructorului craiovean de automobile.

Viitorul parea promitator

La vremea respectiva, Mircea Dumitru, directorul Aeroportului International Craiova, spunea ca 12 firme europene funizoare pentru Ford s-au interesat de Craiova si in special de capacitatea aeroportului de a primi aeronave incarcate cu marfa. Dupa o luna de la primele contacte, investitorii nu au mai dat nici un semn de viata. "Investitorii care ne contactasera s-au oprit, pentru ca s-a oprit si privatizarea Automobile Craiova. Interesul, in conditiile venirii Ford, este mare", ne-a declarat Mircea Dumitru, directorul Aeroportului International Craiova.
Mult mai hotarati pareau reprezentantii firmei germane Kirchhof, producatoare de subansambluri auto pentru Ford. In septembrie, ei chiar au vizitat Craiova si au informat autoritatile ca vor teren in incinta parcului industrial al orasului. In concret, nemtii erau interesati de o suprafata de 5 hectare de teren pentru construirea unei unitati de productie cu 500 de angajati, care urma sa fie ulterior extinsa. Cel mai tarziu la mijlocul anului 2009, firma avea sa livreze primele subansambluri pentru Ford. Parcul Industrial Craiova nu a putut oferi decat doua hectare de teren. Consiliul Judetean (CJ) Dolj, cel sub tutela caruia functioneaza parcul, a promovat doua hotarari de guvern pentru extinderea incintei cu 94 de hectare preluate de la statiunile de cercetare si jandarmerie, insa pana acum nu a primit aprobarile necesare. Nici despre germani nu s-a mai auzit nimic.
"In momentul in care au venit la noi, ne-au spus ca vor trimite o scrisoare de intentie, cu mai multe detalii, privitoare la valoarea si dimensiunea investitiei. De atunci nu au mai dat nici un semn de viata. Este posibil sa-si fi indreptat atentia spre alte parti. Este drept ca nici noi nu am rezolvat nimic cu terenul", a declarat Liciu Montescu, directorul general al Parcului Industrial Craiova. Autoritatile locale le-au recomandat investitorilor sa caute alte locatii in cazul in care hotararile de guvern nu vor fi aprobate.

Un contract inghetat

Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat in luna septembrie, iar finalizarea tranzactiei este prevazuta pentru 30 ianuarie 2008. Comisia Europeana a lansat, in urma cu aproape doua saptamani, o investigatie privind posibilele ajutoare de stat in cadrul privatizarii Automobile Craiova. Autoritatile romane au conditionat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de indeplinirea mai multor conditii, precum atingerea unui nivel minim al productiei de 200.000 de masini pe an, in al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activitatilor actuale pe o perioada de patru ani si mentinerea numarului de angajati.

CE cere clarificari in 30 de zile
Comisia Europeana (CE) a solicitat Romaniei sa trimita, in 30 de zile, datele necesare evaluarii ajutorului de stat pentru Automobile Craiova si sa inceteze orice actiune de punere in aplicare a contractului de privatizare incheiat cu Ford sau privind legea speciala de reglementare a tranzactiei. CE a emis marti un ordin de suspendare a tranzactiei, conform normelor Uniunii Europene. Oficialii europeni sustin ca, desi au transmis mai multe scrisori prin care s-a cerut imperativ autoritatilor romane sa elimine toate conditiile si sa notifice ex ante contractul de privatizare, statul a continuat procedura de licitatie si autoritatile au semnat contractul de vanzare a actiunilor cu Ford. "S-au trimis raspunsurile la un prim set de intrebari primit de la CE, saptamana viitoare vom transmite un alt set de raspunsuri. Noi am raspuns la toate intrebarile. Pana in februarie-martie 2008 trebuie rezolvata situatia", a declarat ieri Sebastian Vladescu, fost secretar de stat.

Cele mai citite

Rusia, printre liderii globali în producția criptomonedelor. Metoda de a evita sancțiunile occidentale

Într-un context economic marcat de sancțiunile occidentale, Rusia a început să utilizeze bitcoin și alte criptomonede pentru plăți internaționale. Modificările legislative recente au facilitat adoptarea...

București-Ilfov, regiunea cu cel mai scăzut risc de sărăcie din Uniunea Europeană

Cele mai mari riscuri de sărăcie au fost înregistrate în regiunea ultraperiferică franceză Guyane, Calabria și Sicilia Regiunea București-Ilfov este lider european în ceea ce...

Schengen 2025: România desființează peste 30 de puncte de frontieră, de la 1 ianuarie 2025

România se confruntă cu o migrație ilegală, având în vedere poziția sa geografică, la confluența dintre Orient și Occident Începând cu prima zi a anului...
Ultima oră
Pe aceeași temă