» Administratiile finantelor publice le vor transmite rau-platnicilor, prin e-mail, somatii de plata si titluri executorii.
» Contactele online intre intreprinzatori si angajatii statului, o masura anticoruptie solicitata insistent de patronate.
» Firmele din mai multe judete au deja posibilitatea sa-si transmita declaratiile fiscale prin mijloace electronice.
Fiscul le va putea trimite contribuabililor rau-platnici, prin e-mail, titluri executorii, somatii de plata si adrese de infiintare a popririi. Masura a fost dispusa prin Ordinul nr. 1364/2007 al ministrului Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, publicat ieri in Monitorul Oficial. Actele administrative in cauza, emise prin intermediul mijloacelor informatice, in procesul de colectare a creantelor fiscale, sunt valabile fara semnatura si stampila administratiilor si directiilor financiare emitente.
Prin e-mail va fi transmisa, de asemenea, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, care va consemna: debitele firmei, perioadele in care acestea au fost inregistrate, numarul zilelor de intarziere la plata si majorarile de intarziere. Impotriva deciziei contribuabilii pot face contestatie la organul fiscal emitent, in 30 de zile de la data primirii e-mail-ului. Un exemplar al deciziei referitoare la obligatiile de plata va ramane la dosarul fiscal al firmei.
Titlul executoriu expediat prin e-mail va evidentia, la randul sau, natura obligatiilor de plata, volumul lor si termenul de plata expirat. Impotriva acestui titlu contribuabilul persoana juridica va putea face contestatie la instanta judecatoreasca, in termen de 15 zile de la comunicare sau de la luarea la cunostinta. Un exemplar al titlului executoriu se va regasi in dosarul de executare al datornicului.
Inainte de expedierea titlului executoriu, Fiscul va proceda insa la trimiterea unui e-mail cu somatia de plata, prin care debitorului i se acorda un termen de 15 zile pentru achitarea sumelor pentru care scadenta a expirat.
Poprire pe conturile bancare
Adresa de infiintare a popririi, venita prin e-mail, va instiinta firma datornica referitor la retinerea sumelor restante si la virarea acestora in conturile Trezoreriei Statului. Poprirea se considera infiintata in momentul primirii adresei de infiintare. si in acest caz se poate face contestatie in instanta, in termen de 15 zile de la luarea la cunostinta. Fiscul poate comunica, tot prin e-mail, si cu bancile la care si-au deschis conturi societatile rau-platnice. Adresele de infiintare a popririlor asupra disponibilitatilor banesti instiinteaza bancile cu privire la modalitatile de stingere a debitelor catre stat, prin retinerea sumelor disponibile ale firmei, precum si a sumelor provenite din incasarile zilnice, urmate de virarea lor in conturile deschise la Trezorerie. Bancile in cauza nu vor mai putea deconta documentele de plata primite de la clientii datornici, cu exceptia sumelor necesare platii salariilor, pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale.
Contactele online reduc coruptia
Patronatele IMM-urilor au cerut in repetate randuri informatizarea administratiilor financiare. Presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania, Ovidiu Nicolescu, a explicat ca prin informatizare se reduc contactele fizice dintre functionari si intreprinzatori si se produce o scadere a numarului actelor de coruptie. Deja viata firmelor cu domiciliul fiscal pe raza Capitalei si a mai multor judete (Bacau, Bihor, Brasov, Braila, Cluj, Iasi, Ilfov, Olt, Sibiu, Timis, Valcea etc.) s-a simplificat substantial, prin faptul ca ele nu vor mai fi nevoite sa se deplaseze la administratiile financiare pentru depunerea declaratiilor fiscale. Aceasta operatiune va putea fi efectuata online. Conditia este ca IMM-urile care prefera aceasta modalitate de comunicare cu Fiscul sa detina certificate digitale de identificare a reprezentantului fiscal, cu o valabilitate de 2 ani. Se pot depune online: declaratiile privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat, declaratiile rectificative, deconturile de TVA, declaratiile privind impozitul pe profit, declaratiile recapitulative si deconturile privind accizele.