» Centura de Nord a Capitalei va costa 1,1 miliarde de euro.
» Constructorul ei o va primi in concesiune pe 25-30 de ani, iar soferii vor plati taxe.
» Startul lucrarilor la Centura de Sud se va da in 2009.
Centura de nord a capitalei, noul inel-autostrada care va inconjura Bucurestiul, va costa 1,1 miliarde de euro. Realizarea ei implica exproprierea a 600 de hectare de terenuri scumpe, detinute de 1.400 de proprietari. Consultantul pentru realizarea Centurii de Nord va fi ales luna viitoare. "Lucrarile la noua centura a Capitalei vor demara in a doua jumatate a anului viitor, urmand ca in noiembrie sa anuntam consultantul pentru concesiunea tronsonului, care va face legatura cu cele doua autostrazi functionale", a declarat Mihai Grecu, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNANDR), citat de Rompres.
Autostrada va fi construita si finantata de un constructor care urmeaza s-o primeasca in concesiune pe 25-30 de ani, urmand ca acesta sa fie platit din taxele colectate de la soferi. Centura de Nord va face legatura intre DN1 Bucuresti-Ploiesti, Autostrada Bucuresti-Pitesti si Autostrada Soarelui, asigurand o varianta rapida de ocolire a Capitalei. Ea va avea o lungime de 52,77 km, 40 de pasaje si poduri si sapte noduri rutiere. Centura va incepe de la Autostrada A1 (Bucuresti-Pitesti), va continua spre Buftea, Balotesti, estul aeroportului Henri Coanda, Afumati si va ajunge la Autostrada Soarelui.
CNANDR are ca obiectiv nu numai constructia autostrazii ocolitoare a Bucurestiului, ci si extinderea actualei centuri. Luna viitoare va fi dat ordinul de incepere a lucrarilor pentru doua din cele trei santiere pentru extinderea si completarea actualei centuri a Capitalei la patru benzi pe sens, tot in partea de nord a Capitalei, unde se inregistreaza cele mai mari valori de trafic de pe centura existenta, a precizat Grecu. In prezent, pe DN1 circula circa 60.000 de masini pe zi si se asteapta ca in 5 ani traficul sa ajunga la circa 80.000 de vehicule pe zi. Extinderea centurii intre DN1 A si DN2 va fi realizata de compania Romstrade, iar extinderea intre Buftea si DN1 de un consortiu din care face parte compania Alpine Mayreder.
"Urmeaza sa demareze lucrarile si pe o portiune de circa 3,8 km intre Chitila si Mogosoaia, acolo unde nu exista o sosea de centura, insa deocamdata nu putem da ordinul de constructie pentru ca exista o contestatie", a explicat Mihai Grecu.
Nu numai centura rutiera a Capitalei urmeaza a fi reabilitata, ci si cea feroviara, in lungime de 81 km. Ea ar putea fi modernizata prin parteneriat public-privat, urmand sa preia traficul de calatori de la periferii, pentru descongestionarea circulatiei prin oras, a admis recent ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
Doua inele
de centura
in 2011
Sudul Bucurestiului va mai avea ceva timp de asteptat pana la inceperea lucrarilor la noul inel de centura. "Proiectul de construire a unei centuri la nivel de autostrada si in Sudul Capitalei este intarziat, urmand sa fie realizat studiul de fezabilitate, iar startul lucrarilor ar putea fi dat in 2009", a apreciat directorul CNANDR. Proiectele de extindere si completare a centurii existente a Bucurestiului s-ar putea finaliza la sfarsitul anului 2009. In 2011, in jurul Capitalei ar putea exista insa doua centuri: una modernizata, situata in imediata apropiere a orasului, si una mare, reprezentata de autostrada care se afla acum in faza de proiect, care ar incercui viitoarele suburbii metropolitane. Pana la darea in functiune a inelelor de centura modernizate, imprejurimile Bucurestiului se vor transforma in santiere. Inceperea lucrarilor va fi posibila numai dupa exproprierea a circa 1.400 de proprietari de terenuri.