» Sindicalistii din port spun ca guvernantii inchid ochii la fenomenul muncii la negru.
» Mii de lucratori portuari risca sa-si piarda painea din cauza unei ordonante emise in aceasta luna.
» Astazi se ia o decizie in ceea ce priveste modul in care lucratorii portuari vor protesta.
Lucratorii portuari sunt pregatiti sa organizeze marsuri si mitinguri de protest si chiar, pentru prima data de la infiintarea portului Constanta, sa suspende contractul colectiv de munca pentru cateva zile. Actiunile lor vin ca urmare a faptului ca Ordonanta 22/1999, privind administrarea porturilor si cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile, a fost adoptata la inceputul acestei luni, fara ca niciuna dintre obiectiile sindicalistilor sa fie luata in considerare, ba chiar dimpotriva. Modificarea Ordonantei 22 a fost unul dintre obiectivele principale ale Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare din Romania. In primavara anului trecut, FNSP a reusit sa-i aduca in port pe Alexandros Galiatatos, la acea vreme ministrul secretar de stat in Ministerul Transporturilor, si sa semneze un protocol cu reprezentantii ministerului pe 9 mai 2006, cu numai o zi inainte de declansarea grevei generale in porturile romanesti. "Acestia au recunoscut munca la negru din port si au declarat ca vor lua toate masurile pentru eradicarea acestui fenomen", a precizat Costel. De asemenea, in protocol s-a precizat ca modificarea Ordonantei 22 se va face tinand cont de propunerile FNSP. De aceasta intelegere s-a ales insa praful. De atunci si pana in prezent, sindicalistii au incercat pe toate caile, inclusiv prin intalniri directe cu reprezentantii ministerului, respectiv cu directorul Directiei Navale, serban Cucu, sa discute modificarea acestei ordonante. A avut loc chiar si o intalnire, in februarie anul curent, cu toti directorii porturilor dunarene si cu conducerea Portului Constanta, in care s-a convenit modificarea si imbunatatirea in cadrul larg a ordonantei. Atunci, sindicalistilor li s-a promis ca modificarea actului normativ va avea loc in pauza parlamentara. Cu toate acestea, forma finala a fost adoptata in data de 5 septembrie, fara ca niciun membru al sindicatului sa fie consultat.
Discutii la Bucuresti
Petre Costel a participat la Bucuresti, in calitate de reprezentant al Blocului National Sindical, la Comisia de Dialog Social de la Ministerul Transporturilor, unde Ordonanta a primit aviz negativ. Cu toate acestea, liderul sindicalistilor precizeaza ca ministrul secretar de stat Barn Tanczos, care este si presedintele comisiei, ar fi declarat ca, indiferent de rezultat, ordonanta va fi promovata in forma propusa. "S-a tinut de cuvant si ordonanta a fost adoptata, demonstrand ca marile confederatii patronale si sindicale au fost persiflate. In plus, nu au facut-o in cadrul permis de Constitutia Romaniei, adica sa fie adoptata in perioada de pauza a Parlamentului, ci in data de 5 septembrie, cand au inceput sedintele in plen ale Parlamentului. Nu intelegem de ce timp de un an de zile a fost modificata normal si acum a devenit urgenta a guvernului. Forma finala aprobata in urma cu o luna de zile legifereaza munca la negru", conchide Petre Costel.
Propunerile sindicatelor
Conducerea FNSP a propus ca in porturi sa existe, dupa modelul european, o forta de munca, disponibila si calificata, care sa poata fi folosita in momentul in care exista varfuri de trafic. Existau doua variante. Prima ar fi fost ca acesti oameni sa fie platiti chiar de catre operatorii portuari, care sa contribuie cu o taxa pentru fiecare tona de marfa manipulata, banii urmand sa alimenteze contul din care s-ar plati aceasta forta de munca. A doua varianta ar fi fost ca acest personal sa fie la dispozitia Agentiei Judetene de Forta de Munca si sa poata fi apelat la nevoie, in restul timpului urmand sa fie platiti din fondul de somaj. In timpul cat nu muncesc, indiferent de variante, acestia ar fi trebuit sa urmeze si o serie de cursuri de calificare. O astfel de rezerva de forta de munca este necesara pentru ca munca in porturi are un caracter sezonier: sunt unele luni in care traficul atinge cote maxime si altele, de exemplu chiar septembrie, cand acesta atinge cote minime. In plus, portul Constanta se bazeaza mult pe forta de munca umana. Daca in Rotterdam, de exemplu, un intreg terminal de containere poate fi deservit de numai opt persoane, datorita unei dotari tehnologice de ultima ora, in Constanta este inca nevoie de zeci de lucratori portuari pentru descarcarea si incarcarea unei nave. Statul roman si-a luat chiar angajamentul, potrivit Conventiei 137, de a le asigura docherilor din porturi un minim de lucru, numarul si protectia lor urmand sa fie negociate in mod nediscriminatoriu in comisii tripartide. Cu toate acestea, prevederile conventiei nu se aplica, iar oamenii sunt dati afara oricand, dupa bunul plac al patronilor, spun sindicalistii. Aceasta rezerva de forta de munca era, in fosta ordonanta, respectiv Legea 26/2000 nonprofit. Din noua lege acest articol a fost eliminat, iar acum se pot infiinta SRL-uri. Acest lucru inseamna ca anumiti indivizi din port care detin dane, perimetru si echipamente pot lucra cu 10 oameni. Cine vrea sa descarce nava bine, cine nu iarasi bine, nimeni nu il poate opri. "In cadrul Colegiului National care va avea loc azi, vom informa de aceasta practica care va deveni in fapt o legiferare a muncii la negru in Portul Constanta. Nu se tine cont de Conventia 137, de recomandarea 145, de comunitatea portuara, de organizatiile patronale si cele a sindicatelor", ataca Petre Costel.
Marsuri de protest
Petre Costel spune ca nu poate face greva impotriva unei legi, dar ca va propune, la intalnirea de azi, mai multe actiuni de protest, printre care se numara deja clasicele mitinguri si marsuri. Liderii FNSP vor propune si o alta forma de protest, care nu a mai fost aplicata niciodata in istoria de peste 100 de ani a portului: suspendarea contractului de munca, pe o perioada de pana la trei zile. In portul Constanta lucreaza aproximativ 20.000 de oameni, iar cei mai afectati vor fi docherii, descarcatorii, repratorii si marinarii portuari. Daca nu se iau masuri urgente, multi dintre acestia isi vor pierde locurile de munca.
SPECIALISTUL
» Paradox legislativ
"Activitatea portuara in Romania nu este reglementata numai de Ordonanta 22, ci de multe alte acte normative. Din rea-vointa sau din neputinta, toate acestea nu formeaza un tot coerent, ci de cele mai multe ori se contrazic una pe alta, astfel ca deseori apar probleme in modul de interpretare a legii. Astfel, Ordonanta se bate cap in cap cu Ordonanta 42 care reglementeaza tot siguranta navigatiei si lucrul in porturi. Mai mult, ambele acte normative aproape ca nu mai au nicio valoare in fata Legii 84/1992, legea dupa care functioneaza practic portul incepand cu data de 1 ianuarie 2007, cand a fost declarat zona libera!"
Petre Costel
Ministrul Transporturilor riposteaza
Ludovic Orban (foto), ministrul Transporturilor, a declarat pentru Romania libera ca este la curent cu doleantele sindicalistilor, dar ca nu poate fi de acord cu ele. Potrivit acestuia, agentia de plasare a fortei de munca pe care acestia vor sa o infiinteze, si pentru care vor sa perceapa o taxa de la operatori, are caracter de monopol. "Eu am solicitat Inspectoratului Teritorial de Munca si reprezentantilor portului sa controleze cu maxima securitate daca se angajaza sau nu forta de munca la negru si sa sanctioneze toti operatorii care folosesc astfel de practici", a precizat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
CONSECINTE
» Micii operatori vor disparea
Expertii portuari considera ca micii operatori care activeaza in portul Constanta vor disparea in viitor. In prezent exista pana la circa 100 de operatori licentiati, dintre care intre 30 si 40 opereaza efectiv. Din pacate, multi dintre ei folosesc munca nespecializata, de aceea apar si probleme, cum ar fi cazurile in care navele au fost la un pas de a se scufunda, pentru ca au fost incarcate gresit sau, mai grav, cele in care au murit oameni, din cauza manevrarii defectuoase a unor macarale.
"Portul Constanta va deveni un teren al cautatorilor de aur".
Petre Costel