» 2007 este anul tranzactiilor cu terenuri pentru 46% dintre marii jucatori de pe piata imobiliara romaneasca.
» Cresterea pietei imobiliare majoreaza veniturile agentiilor de profil mai mult decat productivitatea angajatilor.
» Agentiile imobiliare mari estimeaza ca in acest an isi vor dubla veniturile fata de 2006, in ciuda aglomerarii pietei.
Marii jucatori de pe piata imobiliara autohtona se vor concentra in acest an in principal pe achizitia de terenuri, releva un studiu realizat de francizorul Century 21 Romania, subsidiara a grupului american Century 21 Real Estate. Dezvoltarea noilor proiecte rezidentiale reprezinta si ea o preocupare centrala a multor agentii imobiliare mari. Din cele 115 agentii imobiliare participante la studiul citat, 46% au spus ca in 2007 se vor axa pe achizitia de terenuri, 17% pe dezvoltarea proiectelor rezidentiale noi, 9,8% pe proiecte industriale, 7,3% pe proiecte comerciale si 5% pe proiectele rezidentiale existente.
Studiul Century 21 Romania a fost realizat in primul trimestru al acestui an, pe baza informatiilor furnizate de 115 agentii imobiliare (reprezentand 25% din piata de specialitate din Bucuresti) si a cifrelor publicate de Ministerul Economiei si Finantelor si de Oficiul National al Registrului Comertului. In Romania exista la aceasta ora aproximativ 2.000 de agentii imobiliare, iar companiile de profil detin in medie doua agentii.
Dublare a veniturilor
Cifra de afaceri cumulata a agentiilor imobiliare din Romania a fost anul trecut de 93,5 milioane de euro, se arata in studiul citat. Majoritatea agentiilor estimeaza insa ca in 2007 isi vor dubla veniturile, in ciuda unor puncte vulnerabile identificate in activitatea lor. Astfel, punctele slabe ale companiilor imobiliare care functioneaza in Romania sunt: fluctuatia de personal, rata scazuta a productivitatii si gradul mare de indatorare. Chiar daca sectorul imobiliar din Romania genereaza permanent locuri de munca, agentiile nu reusesc sa-si pastreze personalul. Anul trecut, in medie, unul din trei agenti imobiliari a parasit firma in care era angajat, releva studiul citat. Pentru scolarizarea angajatilor, 56% dintre agentii ofera training in cadrul firmei, 12% utilizeaza serviciile de pregatire specializate iar 12% folosesc variante combinate. Una din cinci agentii nu ofera totusi nici un curs de specializare agentilor.
Profilul companiei de real estate din Bucuresti se remarca printr-o rata scazuta a productivitatii si un grad mare de indatorare. Agentiile medii si mici au avut o productivitate lunara de 850 de euro, un grad de indatorare de 88% si o rata a profitului de 8%. Agentiile imobiliare de marime medie au inregistrat o cifra de afaceri anuala de circa 58.000 de euro si un profit mediu lunar de 4.750 de euro.
Companii de top
In topul primelor zece companii imobiliare, realizat de Century 21 Romania in functie de cifrele de afaceri inregistrate anul trecut, figureaza: Colliers International, Eurisko Consulting, Eurowestrwst, DTZ Echinox Consulting, MT & T Property Management, Euro Capital, Euroest Group, Immobiliar Group Exim, Regatta si C.B Richard Ellis Romania. Cota de piata a Colliers International a fost anul trecut de 12,7%, la o cifra de afaceri de 11,9 milioane de euro, in crestere cu 128% fata de 2005. Afacerile Eurisko au crescut cu 215%, la 5,76 milioane euro, compania avand o cota de piata de 6,2%. Eurowestrwst a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 4,31 milioane de euro si o cota de piata de 4,6%.
Specialistii Century 21 Romania au tinut sa remarce si decalajul tot mai mare intre ritmul de dezvoltare al agentiilor imobiliare mari si cel al agentiilor medii si mici. Marii jucatori au raportat in 2005 afaceri de peste zece mai mari fata de 2001, in timp ce agentiile mici si medii au consemnat un avans de patru ori fata de acelasi an de referinta. O alta caracteristica a pietei romanesti de real estate este aparitia a sute de noi companii de profil. In 2007, de pilda, vor fi infiintate circa 875 de agentii noi.
Mai multe amanunte in suplimentul imobiliar, ce apare saptamanal, in ziua de miercuri.
» Agentiile imobiliare din Bucuresti au avut anul trecut afaceri cumulate de 93,5 milioane de euro, insa principalul lor punct slab il reprezinta fluctuatia de personal.