13.5 C
București
sâmbătă, 21 septembrie 2024
AcasăSpecialMisterele Constantei

Misterele Constantei

» Edificiile de patrimoniu ale judetului reprezinta punctele  cardinale ale unui trecut glorios.

» Tarmul Marii Negre, un izvor nesecat de istorie si evenimente controversate de-a lungul anilor.

Istoria orasului Tomis se pierde in negura timpului. Cand Dobrogea a fost recuperata de statul roman, se contura ca un mic sat turcesc ale carui strazi erau nedelimitate. Casele erau construite din materiale precare, intreaga regiune parea fara solutii urbanistice. Regiunea se delimita pana la bulevardul Elisabeta, actualul Ferdinand.

Istoria cetatii Tomis
Numele unuia din cartierele Tomisului, Constantina se va impune asupra intregului oras. Prima idee despre Constanta a fost sa fie port.  
In drumul catre imensele eforturi de a construi, delimita si finanta cel mai important proiect al acelor vremuri, personalitati precum Carol I, Bratianu, Kogalniceanu si chiar Eminescu, pe partea de presa, au sustinut si s-au implicat in demersurile programului. "Un port maritim este extraordinar, iti garanteaza accesul in lume", spuneau pe acea  vreme politicienii de varf. Dar pentru ca astfel de constructii erau o adevarata provocare si foarte greu de materializat, Constanta a devenit prima statiune balneoclimaterica a tarii. Eforiile nu existau iar statiunea Mamaia era doar o limba de pamant. Una dintre cele mai importante edificii din acea perioada, cladire cu a carei semnificatie simbolica este impresionanta pana in ziua de azi, este Casinoul. Prima tentativa a fost cea din 1880. Situat langa farul Genovez si construit din lemn, "Sala de cura", precum era denumit atunci, nu a avut o viata lunga. In 1892, cladit pe o portiune fara o structura rezistenta, Casinoul a fost spulberat de furtuna. Anul 1903 a fost punctul de plecare catre construirea unei cladiri grandioase. Orasul s-a extins, solul a fost extras din mare, iar sub conducerea prefectului Scarlat Varnav, fundatiile noului Casino au fost ridicate. Conflictele politice dintre conservatori si liberali s-au rasfrant si asupra arhitecturii vechiului Tomis. Marele arhitect Daniel Renard a pus bazele constructiei, insa la putin timp, conducerea a fost monopolizata de conservatorii care au schimbat planurile initiale. Revenirea liberalilor a dus proiectul la finalizare in 1910, dupa ce timp de sapte ani Casinoul a avut ca temelie trei randuri de fundatii. Astazi, cladirea reprezinta cel mai important edificiu al Constantei, al carui stil art nouveau atrage privirile tuturor persoanelor ce calca faleza Marii Negre.

Perioade de inflorire si decadere
Edificii cu o puternica influenta asupra identitatii, traditiilor si constiintei romanesti sunt cele de cult. Biserica Greaca are in spate o istorie impresionanta pe care nu foarte multi localnici o constientizeaza. "Sunt prea putine lucruri pe care constantenii le cunosc despre arhitectura orasului lor", a declarat Doina Pauleanu, directorul Muzeului de Arta Constanta. Pentru ca, scapati de sub dominatia otomana in 1878, locuitorii Dobrogei nu aveau cetatenie, constructia Catedralei a starnit, in nenumarate randuri, controverse covarsitoare. Prima dintre ele avea la baza locatia lacasului de cult. Biserica a fost ridicata pe un cimitir musulman, fapt care a iscat nenumarate polemici. Era inadmisibil ca un loc sfant de credinta ortodoxa sa fie inaltat pe mormintele celor care i-au dominat ani la rand. Planul catedralei a fost schitat in 1885 de doi arhitecti importanti, Orascu si Benis, iar pictorul George Demetrescu Mirea, un artist de anvergura din acea perioada, a fost cel care era in masura sa efectueze lucrarile de pictura ale Catedralei. Un nou scandal a izbucnit si de aceasta data. Artistul era acuzat de faptul ca picturile lui erau laice si astfel condamnat de faptul ca figurile nu reprezentau chipuri de sfinti, ci imaginile unor doamne ce au facut parte din viata lui. Dupa zece ani de controverse, Biserica Greaca a putut fi sfintita, in timpul lui Tache Ionescu, insa frescele incepusera sa se deterioreze, astfel incat a fost repictata dupa al doilea razboi mondial. Marii proiectanti ai istoriei si-au pus amprenta pe viata arhitecturala a Constantei, lasand in urma, edificii care astazi semnifica trecutul ce ne identifica spiritual, ca neam si traditie. Ioan Berindei este unul dintre acei oameni importanti care au proiectat cladiri impresionante pe tarmul Marii Negre. In urma cercetarilor istoricului Doina Pauleanu, Casa cu Lei s-a conturat din schitele lui, intrucat elementele stilistice tuturor arhitecturilor concepute de el, leii, sunt specifice lui Berindei.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă