0.7 C
București
marți, 26 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăLiber la vanzarea Daewoo Craiova

Liber la vanzarea Daewoo Craiova

» Avocatii Ford pot incheia contractul de privatizare inainte de aprobarea in Parlament a legii speciale.

» Actionarul minoritar SIF Oltenia ar vrea de la americani cu 20% peste pretul oferit statului.

» General Motors, concurentul Ford, ar putea investi 500 de milioane de euro in Cluj.

Comisia de privatizare a Automobile Craiova SA (ACSA) va definitiva contractul de vanzare a pachetului majoritar de 72,4% din actiunile societatii inainte de votarea in Parlament a legii speciale cerute de americanii de la Ford Motor Company. Reprezentantii statului roman au avut o noua intalnire cu cei ai companiei Ford. Ministrul Mihai Voicu, membru in Comisia de privatizare, a declarat ulterior: "Consultantii juridici ai AVAS si Ford pot sa inceapa lucrul la contract si la proiectul de lege. Chiar daca in Parlament adoptarea legii poate dura, in contract se poate pune o clauza prin care contractul sa intre in vigoare o data cu adoptarea legii". Pana atunci insa, comisia urmeaza sa aiba o intalnire si cu actionarii minoritari, care detin aproape un sfert din capitalul social al firmei, fara insa ca partile implicate sa precizeze data intalnirii. Pana acum, Ford a facut oferta tehnica: investitii directe de 675 milioane de euro, cheltuieli totale de un miliard de euro, 300.000 de motoare si de autoturisme anual din 2011 si marirea numarului de salariati de la 4.000 la 7. 000-9.000 de persoane. Americanii au spus ca vor prezenta oferta financiara dupa o serie de clauze cerute printr-o lege speciala. Ei vor asigurari in legatura cu datoriile de 750 milioane de euro pe care Fiscul le imputa producatorului de autoturisme, dar si cu grija fata de automobilele marca Daewoo aflate pe piata.

Comenzi suficiente
Uzina de automobile de la Craiova are contracte asigurate pentru acest an, cat si pentru prima parte a lui 2008, dupa cum au precizat reprezentantii companiei. Astfel, in primele sase luni ale anului in curs, fabrica a livrat pe piata romaneasca aproape 9.500 de autoturisme, in timp ce la export au mers 87.000 de motoare si 107.000 de cutii de viteze. Exporturile merg, in general, spre tarile unde mai exista fabrici Daewoo, in Polonia, Egipt, Ucraina, Uzbekistan si chiar Coreea de Sud. "Vanzarile de motoare si cutii de viteze au crescut cu 40-50% fata de anul trecut. Contracte avem asigurate, din acest punct de vedere, pentru 2007 si prima parte a anului 2008. Avem si o crestere cu 10% a numarului de salariati. Datorita comenzilor, am mai angajat 450 de persoane", a precizat Valeriu Garlea, purtatorul de cuvant al Daewoo Automobile Romania SA (DWAR). Reprezentantii salariatilor spun ca atmosfera este optimista in legatura cu privatizarea. "Speram ca detaliile privind contractul de privatizare sa fie finalizate pana pe 31 august, iar legea speciala sa treaca repede de Parlament", a afirmat, la randul sau, liderul sindical Ovidiu Cioroianu.
Interesant va fi si modul in care Comisia de privatizare va trata cu actionarii minoritari. Cel mai important dintre ei este SIF Oltenia, care detine 20% din capitalul social, singurul actionar cu drept de vot la DWAR. Societatea are in proprietate 4,179 milioane de actiuni cu valoarea nominala de 2,1 lei. Pe piata insa, pretul titlurilor s-a stabilizat in jurul valorii de 30 de lei, ceea ce inseamna ca valoarea participatiei SIF Oltenia la societate se ridica la circa 41,8 milioane de euro. Presedintele CA al societatii de investitii financiare, Dinel Staicu, a afirmat recent ca va cere pe actiuni cu 20% peste pretul oferit de americani, deoarece firma pe care o conduce este interesata doar de profit si nu are de impus investitorilor clauze sociale.

Concurenta
Constructorul american General Motors (GM), concurentul Ford care a cumparat dosarul de prezentare al companiei Automobile Craiova, dar nu a mai depus oferta de privatizare, ar putea construi in judetul Cluj o fabrica de autoturisme Opel, proiect evaluat la 500 milioane de euro, celelalte posibile locatii avute in vedere fiind in Polonia si Bulgaria, au declarat surse din piata auto citate de Mediafax. "Decizia urmeaza sa fie luata foarte repede, adica in octombrie-noiembrie. GM a vizitat mai multe locatii de pe piata romaneasca, dar daca va alege Romania, fabrica va fi construita in Cluj", au precizat sursele. Unitatea va fi o fabrica de asamblare a autoturismelor marca Opel, pentru care investitia este estimata la peste 500 de milioane de euro. Fabrica ar urma sa fie construita in parcul industrial Tetarom III, pe  100 de hectare.

Cele mai citite

Medaliații României la Jocurile Olimpice și Paralimpice au fost premiați în cadrul Galei COSR!

Sportivii români care au urcat pe podiumul Jocurilor Olimpice și Paralimpice din 2024 au fost recompensați în cadrul Galei „110 ani de Olimpism în...

Medaliații României la Jocurile Olimpice și Paralimpice au fost premiați în cadrul Galei COSR!

Sportivii români care au urcat pe podiumul Jocurilor Olimpice și Paralimpice din 2024 au fost recompensați în cadrul Galei „110 ani de Olimpism în...

Deputatul Silviu Vexler mesaj către Călin Georgescu : Delirul mistic-religios şi antisemit și teoriile conspirative nu pot schimba istoria şi realitatea

Preşedintele Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România, deputatul Silviu Vexler, i-a transmis, luni, candidatului la alegerile prezidenţiale Călin Georgescu, plasat pe locul întâi la primul...
Ultima oră
Pe aceeași temă