Activitate intensa la TNB
Cel mai harnic teatru din Capitala in stagiunea trecuta a fost
Teatrul National "I.L. Caragiale", subventionat de Ministerul Culturii
si Cultelor. Afisul sau a cuprins noua premiere, cu buna intentie
ca fiecare spatiu de joc detinut – este o institutie teatrala
cu patru sali de spectacol – sa fie utilizat.
Teatrul este mai mult decat orice alta institutie a statului o scoala a intelepciunii, un indrumator in viata cetateneasca,
o cheie sigura
cu care descui portile cele mai tainice ale sufletului omenesc".
Frederich Schiller
Dupa o perioada framantata, lipsita de rezultatele asteptate de la un teatru national, iata ca in stagiunea trecuta, Nationalul bucurestean, avand o alta conducere sub directorul general Ion Caramitru, incepe sa-si consolideze statutul de prima scena a tarii. Remarcabile au fost intentiile repertoriale care au cuprins o larga paleta culturala.
S-au ales titluri din dramaturgia unor personalitati de valoare ale teatrului universal si contemporan: Molière – "Burghezul gentilom", Camil Petrescu – "Jocul ielelor", Albert Camus – "Neintelegerea", Eduardo De Filippo – "Sambata, duminica, luni", Tennessee Williams – "Menajeria de sticla", Brian Friel, dramaturg contemporan irlandez – "Dansand pentru zeul pagan". Proiectul "Teatru nou cu piese vechi", s-a oprit la Vasile Alecsandri cu "Sanziana si Pepelea", iar pentru un one-woman show, "Rendez-voux", a fost ales Tudor Musatescu si "Scrisorile" sale.
De asemenea, dramaturgiei contemporane romanesti i s-a acordat atentie, fiind reprezentata prin "Viata mea sexuala" de Cornel George Popa, text premiat de UNITER. Sub raportul intentiei repertoriale, Teatrul National "I.L. Caragiale" a demonstrat o gandire atenta pentru protejarea statutului sau de institutie culturala nationala. Unele neimpliniri au aparut in transformarea bunelor intentii repertoriale in spectacole, ca acte culturale. Nu toti regizorii au fost inspirati, cu toate ca sunt nume stimate, in tratarea pieselor propuse reprezentarii. Sa amintim succesele, dar si neimplinirile.
Sala Mare
"Burghezul gentilom" De la acest spectacol se astepta a fi un eveniment cultural pentru ca anunta intoarcerea pe scenele noastre a reputatului regizor Petrica Ionescu, personalitate afirmata peste hotare prin montarea originala mai ales a unor spectacole de opera. Intentia de a adapta la realitatea noastra, "Burghezul gentilom" de Molière parea promitatoare, numai ca Petrica Ionescu, plecat de mult din tara, nu cunostea prea bine tarele parvenitilor nostri, ce isi au stramosi si in scrierile clasicului francez. Adaptarea conceputa de Ruxandra Hagiu si Iustina Croitoru, in regia si viziunea scenica a lui Petrica Ionescu, a fost subreda si impanata cu vulga-ritati. Fantezia regizorala exploziva a invitatului Na-tionalului bucurestean, rodata si prin spectacolele de opera concepute pe alte scene, de asta data s-a manifestat prin exagerari si un ritm greoi al reprezentatiei. O distributie de elita, in frunte cu Victor Rebengiuc (Jurdanescu!) nu a reusit sa impuna un spectacol savuros. S-au remarcat totusi, Maria Buza, Medeea Marinescu, Marius Manole si Vlad Ivanov, mai moderati in acceptarea efectelor regizorale stridente. Surpriza cea mare a venit insa, din partea publicului, "Burghezul gentilom" inregistrand "succes de casa"
la o anume categorie de spectatori. Cei obisnuiti cu "Vacanta mare" de la televiziune au aplaudat acest spectacol mediocru, simplist, improvizat dupa piesa lui Molière devenita doar un pretext al dezlantuirii fanteziei necontrolate a unui regizor cunoscut. Buna intentie repertoriala s-a impotmolit, iar rezultatele sub aspect valoric ale spectacolului raman discutabile.
z z "Dansand
pentru zeul pagan"
Teatrul National a incercat apropierea publicului nostru de dramaturgia contemporana si a ales piesa irlandezului Brian Friel. Dramaturgia din Irlanda a atras teatrele noastre si in stagiunile trecute, amintim, de pilda, "Billy schiopul" de Martin McDonagh la Teatrul "Nottara". Prima scena a tarii pentru acest spectacol a apelat si la un regizor irlandez, la experimentata Lynne Parker care a conceput un spectacol in stil realist cu iz poetic. Povestea surorilor irlandeze ce aminteste de "Trei surori" (Cehov), a fost credibil interpretata de o distributie din care amintim pe Viviana Alivizache, Carmen Ionescu si Gheorghe Dinica. Rezultatul, un spectacol interesant ce merita a fi vizionat.
Sala Amfiteatru
"Neintelegerea"
Regizorul Felix Alexa propune un spectacol reusit, incarcat de sensibila emotie cu "tragedia moderna" a lui Albert Camus. El
si-a conceput viziunea regizorala pe ideea tragediei ce o poate declansa lipsa comunicarii intre oameni, iar punerea in practica a tratarii scenice a piesei a avut in centrul atentiei interpretarea actorilor. Rezultatul a fost admirabil, pentru ca publicul are sansa intalnirii cu o alta fateta interpretativa a Marianei Mihut, ce ofera
o creatie in rolul mamei, alaturi
de Irina Movila, excelenta in personajul Marta si Lamia Beligan, Mihai Calin. "Neintelegerea" ramane un spectacol reprezentativ pentru profilul unui teatru national prin rigoarea constructiei artistice; in stagiunea viitoare merita a fi vizionat.
"Viata mea sexuala"
Textul lui Cornel George Popa a fost premiat de UNITER in 2004, poate pentru ca era cel mai inchegat, cat de cat, in raport cu celelalte aspirante la premiu. Scrierea cu aspect de telenovela prezinta biografiile unor personaje nefericite, incercand sa fie o comedie amara, dar partiturile sunt fragil construite. Spectacolul regizat de Sorin Militaru a incercat sa suplineasca lipsurile scrierii cu o distributie alcatuita din actori stimati, precum Tania Popa, Constantin Dinulescu, Silviu Biris sau Razvan Oprea.
"Sambata, duminica, luni" Prin piesele sale, Eduardo De Filippo a marcat o treapta in evolutia dramaturgiei si intotdeauna numele sau pe afis a garantat succesul la public. Nationalul s-a oprit la o comedie dramatica despre dragoste si gelozie, pusa in scena de experimentatul regizor Dinu Cernescu. Rezultatul a fost un spectacol ce poate interesa publicul, regizat cu respect pentru sensurile majore ale scrierii, cu o distributie bogata in personalitati. Premiera a avut loc la finalul stagiunii, urmand ca interpretii sa aprofundeze partiturile pe linia ironiei, comicului, in raportul relatiei cu spectatorii.
Sala Atelier
"Menajeria de sticla" Drama binecunoscuta datorata lui Tennessee Williams a avut nesansa unui moment de neinspiratie a unui regizor celebru, Catalina Buzoianu. Viziunea regizorala a fortat nota dramatica a conflictului mama-fiica, personaje cu un solid construct psihologic.
S-a apelat la unele artificii de imagine teatrala ce incarcau exagerat derularea conflictului, iar distributia nu a beneficiat de o indrumare minutioasa. Cu toate ca in rolul cheie al spectacolului, Amanda Wingfield, se afla Valeria Seciu, remarcabil acompaniata de Daniel Badale (Tom), spectacolul are unele momente trenante, lipsite de sincera emotie. "Menajeria de sticla" ramane doar un exercitiu de transformare a conventiei teatrale "clasice"
intr-una originala, fortata insa regizoral.
"Sanziana
si Pepelea"
Este primul spectacol din cadrul proiectului "Teatru nou cu piese vechi". S-a optat pentru "Sanziana si Pepelea" de Vasile Alecsandri pe care regizorul Dan Tudor a adaptat-o cu vadita intentie de a atinge ironic si delicat prezentul nostru social si politic. O minunata echipa de actori, ofera un spectacol de divertisment muzical reusit. Isi concep savuros partiturile Ileana Olteanu, Magda Catone, Silviu Biris alaturi de maestrul Mircea Albulescu. Amintim ca dupa ce a regizat "Sanziana si Pepelea", Dan Tudor a fost invitat in Irlanda. Remarcat ca actor in "Avarul indragostit" la Teatrul de Comedie, Dan Tudor a fost distribuit de regizorul Liam Haligan de la "Story Tellers Theatre" din Dublin in "Mushroom",
cu care a colindat Anglia. Irlandezii vizionand si "Sanziana si Pepelea", i-au incredintat pentru viitoarea stagiune si "rolul" de regizor pentru o premiera.
"Jocul ielelor"
Camil Petrescu ramane un nume important al dramaturgiei noastre si readucerea sa la rampa in mileniul trei, este un act cultural. Regizorul Claudiu Goga a incercat, si a reusit partial, apropierea sensurilor scrierii de realitatea zilelor noastre. A evidentiat dramatic povestea eroilor marcata de iubire, ura si tradare, dar si manipularea unora prin prisma intereselor meschine. Spectacolul mobilizeaza o distributie numeroasa, rolurile cheie beneficiind si de o dubla distributie. Un efort apreciabil a presupus montarea acestui spectacol de restituire a piesei lui Camil Petrescu, publicului de astazi.
Sala 99
z z "Rendez-vous" Micuta Sala 99, un spatiu neconventional cu… 99 de locuri a fost mai putin utilizata in stagiunea trecuta. Spre finalul stagiunii a aparut pe afis premiera cu un "one-woman show" – "Rendez-vous" dupa "Scrisorile" lui Tudor Musatescu. Un exemplar recital, cu mult umor dar si cu nuante dramatice oferit de Rodica Popescu Bitanescu. Initiativa sa sa speram ca va provoca si alti actori sa conceapa recitalurile in Sala 99.
Teatrul National "I.L. Caragiale" a prezentat in stagiunea 2006-2007, noua premiere, din care, e drept, nici una nu se detaseaza categoric drept un eveniment al miscarii teatrale, dar fiecare a inregistrat mai multe sau mai putine puncte forte de atragere a publicului, fie prin propunerea repertoriala, fie prin interpretari remarcabile. "Uzina de spectacole" de pe prima scena a tarii a functionat activ, anuntand redresarea institutiei, revenirea ei la promovarea valorilor culturale. Ca si intreaga noastra miscare teatrala, Nationalul bucurestean se afla in cautare de regizori care
sa-i revitalizeze fortele actoricesti pe care le detine, sa scuture aspectul prafuit al unor interpretari. (In numarul viitor ne vom opri la Teatrul de Comedie si Teatrul "Bulandra").