17.6 C
București
vineri, 4 octombrie 2024
AcasăSpecialRelatia producator-regizor e ca un mariaj

Relatia producator-regizor e ca un mariaj

» Pentru ca la noi nu exista o scoala de productie de film, meseria se invata mai mult din mers.

» HiFilm a produs pana acum 12 filme, printre care mediumetrajul "Marilena de la P7" si documentarul "Razboi pe Calea Undelor".

» Recent, "Marilena de la P7" a fost vandut canalului franco-german ARTE. Acelasi lucru se va intampla si cu "Lampa cu caciula".

» Ce inseamna sa fii producator de film in Romania? "Se renteaza"?
Inseamna, ca oriunde in lume, sa pui cap la cap un proiect de film si sa-l duci/aduci in fata spectatorilor. Daca "se renteaza", asta depinde de ce iti propui in viata. Daca vrei sa te imbogatesti – zic ca nu in Romania; daca vrei sa lasi ceva in urma – absolut da; daca vrei sa faci ce-ti place si sa nu fie niciodata o corvoada sa vii "la servici" – inca o data da. Ba, mai mult, daca vrei sa faci o meserie in care niciodata nu seamana zilele intre ele – din nou, cu toata gura, da, "se renteaza"!

Am scos ceva bani cu "Marilena…"

» Ce face de fapt un producator (asta pentru cititorii care au o idee vaga)?
E o analogie foarte la indemana pentru mine, legata de pozitia unui parinte – a mamei in special. Producatorul e "mama lor" – a autorilor, a actorilor. Trebuie sa faca cumva sa aduca banii necesari productiei (adica sa puna de mancare pe masa), dar nu numai, trebuie sa le asigure si conditiile de lucru, si alaturarile cele mai bune pentru ca proiectul, devenind film, sa fie cel mai bun cu putinta. Exact cum orice mama vrea ca puiul ei sa fie cel mai bun, cel mai puternic cu putinta, in responsabilitatea producatorului nu intra numai partea financiara, dar si tot confortul relatiilor umane din interiorul unei echipe. Filmul nu este o arta solitara, ci presupune lucrul in echipa si cuprinde pasiune, vis si militarie in acelasi timp. "Mama" asta, cum ziceam, trebuie nu doar sa puna masa, ci trebuie sa elimine obstacolele din drum, sa simta unde ar putea aparea problemele si sa aiba intotdeauna solutii. Da, trebuie sa se gandeasca la drobul de sare, dar sa actioneze, sa-l ia de pe soba. In plus, ca orice parinte, n-are voie sa fie obosita, trebuie sa aiba o vorba buna pentru toti oricand, sa respecte pentru a fi respectat. Altfel nu iese nimic bun.

» Voi ati produs "Marilena de la P7" (regia Cristian Nemescu) si "Lampa cu caciula" (regia Radu Jude). V-ati scos banii? Ati prevazut succesul lor international?
Am scos ceva bani cu "Marilena…". Deocamdata, am vandut filmul la ARTE si am primit o suma buna. In Romania nu l-am vandut inca, urmeaza in curand. Exista un distribuitor care se ocupa, si sper ca ne vom scoate banii. Cat despre "Lampa cu caciula", chiar azi am inceput discutiile cu ARTE pentru achizitionarea lui. Mai avem o propunere de achizitie pentru piata nipona (le place japonezilor filmul din Est, si au si preturi bune) si trei propuneri de la vanzatori internationali din Canada, Marea Britanie si Spania (intre care ma voi decide, cel mai probabil, pana la sfarsitul lunii.). Altfel nu, nu ne-am scos banii cu "Lampa…" din vanzari, dar mai avem un pic si ni-i scoatem din premii. Filmul a obtinut 17 distinctii de prim rang in lumea intreaga si a fost selectat in 51 de festivaluri, care mai de care mai prestigioase. Daca ne-am asteptat? Sincer, nu. Sigur ca mi-am dorit sa aiba succes, dar n-am indraznit sa visez asa departe. N-am sa-l uit niciodata pe Cristi Nemescu, cand a intrat in birou si mi-a zis: "Am o veste… asa… buna… zic io… stii, au luat «Marilena…» la Cannes, dar vor o multime de materiale, copii, nu stiu de unde mai gasim bani…" I-am gasit, si am primit ajutor imediat de la oameni si institutii cu care eram foarte putin apropiati, oameni la care nici n-as fi indraznit sa incerc. Nu vreau sa dau nume, pentru ca sunt mai multi si mi-e teama sa nu uit pe cineva. si CNC ne-a ajutat. Fara sprijinul dansilor n-am fi adunat banii care ne trebuiau. Participarea la Cannes a costat cu totul cat jumatate din banii cash care au fost investiti in film.

Unui debutant ii acord credit maxim

» Cum alegi un regizor? Dupa ce criterii te iei? Cat credit dai unui debutant?

Dupa ochiul meu de spectator si dupa feelingul personal. N-as putea sa lucrez langa un om pe care nu-l admir, nu-l respect si nu imi e macar simpatic. Poate sa faca filme geniale, daca nu putem fi macar amici nu functioneaza. Relatia asta producator-regizor e ca un mariaj. si mai e si un copil la mijloc – filmul. Copiii abandonati sau prost crescuti sunt cel mai urat si mai trist lucru din lume. Unui debutant ii acord credit maxim. Asa e peste tot – la pornire e consumul de energie cel mai mare. D-aia sar sigurantele cand dai drumul la boiler. Dar e si o chestie egoista la mijloc: lucrul cu oamenii tineri ma intinereste.

» Ai spus la un moment dat ca l-ai descoperit pe Paul Negoescu si ca vrei sa-l iei. L-ai luat? Va lucra cu voi?

Paul, un regizor in general, nu e o marfa, nu "se ia". In plus, trebuie sa "ma ia" si el pe mine. Am facut un scurtmetraj deja impreuna, "Acasa", si e sigur ca vom lucra mai departe impreuna. Cel putin din punctul meu de vedere.

» Am vazut pe site-ul vostru ca ati lucrat si cu straini – Avi Karpick, Ayelet Menahem si altii. Cine sunt?

Sunt regizori de publicitate, dar am lucrat si cu altii. Prima coproductie de la HiFilm a fost un film de scurtmetraj al unui regizor (debutant, din nou) american, Andrew Reuland.

» Cum merg coproductiile?
Bine, e o solutie buna pentru a-ti completa finantarea si asigura expunere internationala. si mai bine e cand poti sa-ti pastrezi drepturile si sa ai un agent de vanzari. Avem pana acum patru coproductii.

La noi nu exista o scoala de productie de film

» Ca sa fii producator iti trebuie scoala? De ce calitati e nevoie?
E buna si scoala, dar in primul rand iti trebuie scoala vietii. La noi nu exista o scoala de productie de film. Eu am pornit ca asistent de productie, am urcat toate treptele ca sa ajung unde sunt, dar in acelasi timp am invatat mult si m-au ferit de greseli o seama de cursuri pe care le-am urmat. Calitatile care se cer unui producator? Respect fata de cei din jur, devotament, organizare, diplomatie, capacitatea de a acumula informatii de tot felul.

» Ce proiecte aveti acum in lucru?

Le enumar intr-o ordine aleatorie: un lungmetraj al lui Florin serban, "Noaptea cand a murit Anghel", fictiune-poem despre rezistenta intr-un mediu ostil, despre emigratie si dor, un lungmetraj al lui Razvan Radulescu si al Melissei de Raaf, "Felicia", care e un film despre familie si lipsa de comunicare, despre sentimente si viata intre doua avioane, un lungmetraj al lui Radu Jude, "Cea mai fericita fata din lume", o poveste despre cum o intamplare fericita poate distruge o familie si despre falsa stralucire a publicitatii. Terminam documentarul lui Alecu Solomon "Razboi pe Calea Undelor", despre Radio Europa Libera, pregatim filmarea pentru doua scurtmetraje, analizam posibilitatea coproducerii ca producator minoritar a unor filme italiene si belgiene, a unui documentar spaniol… Sa mai zic? Mai sunt, dar foarte la inceput. Cred ca o sa cadem din pagina daca mai continui…

CV

Ada Solomon conduce firma de productie HiFilm, care a devenit cunoscuta dupa ce a produs mediumetrajul lui Cristian Nemescu "Marilena de la P7", selectionat anul trecut la Cannes. Tot HiFilm a produs apoi "Lampa cu caciula", in regia lui Radu Jude, unul dintre cele mai premiate vreodata scurtmetraje romanesti. Pana in prezent, firma a produs 12 filme, cu tot cu documentare, iar planurile ei sunt tot mai ambitioase.

"N-am sa-l uit niciodata pe Cristi Nemescu, cand a intrat in birou si mi-a zis: "stii, au luat «Marilena…» la Cannes, dar vor o multime de materiale, copii, nu stiu de unde mai gasim bani…"

Cele mai citite

Revoluția AI în alegerea domeniilor web: Cum verificarea domeniului devine mai inteligentă 

Alegerea unui nume de domeniu poate părea o sarcină simplă la prima vedere, dar în realitate este una dintre cele mai importante decizii pe...

Optimizarea planului de transport lichide alimentare în cisterne: recomandări de la profesioniști

Optimizarea transportului de lichide alimentare în cisterne reprezintă o condiție de bază pentru eficiența operațională, siguranța alimentelor și minimizarea costurilor. Iată câteva recomandări de...

Primarul orașului Brezoi, pus sub control judiciar într-un dosar de corupție

Procurorii vâlceni au decis punerea sub control judiciar pentru 60 de zile a primarului din Brezoi, într-un dosar penal în care este cercetat împreună...
Ultima oră
Pe aceeași temă