Expertii estimeaza ca, in pofida eforturilor UE de a-si diversifica sursele, Gazpromul rusesc isi va mentine pozitia dominanta in aprovizionarea cu gaze naturale a Europei Occidentale, fiind posibila o disputa Europa-Rusia privind livrarile de combustibil.
In politica energetica mondiala au fost operate modificari dupa ce comunitatea internationala a descoperit enormele bogatii ascunse ale regiunii caspice, declarata atunci a treia mare resursa energetica a lumii. SUA au elaborat o politica energetica privind Caspica. Rusia a venit putin in urma, dupa instalarea la putere a lui Putin, pentru care Caspica a devenit elementul vital al relatiilor sale cu republicile postsovietice riverane. Pozitia Rusiei in aceasta regiune, unde are o istorie de aproape 100 de ani, se poate spune ca este imbatabila si imuna la restructurarile politice. UE a fost ultima sosita in regiunea caspica, cu o politica solida si clara, in ultimii 10 ani avand o serie de initiative regionale. In realizarea tuturor proiectelor, batalia se da pe traseele alese pentru a aduce petrolul caspic in Europa.
Problemele privind transportul energetic devin din ce in ce mai mult politizate, unii experti considerand ca diversificarea rutelor de aprovizionare cu energie a devenit o arma de intimidare si dictat, utilizata de anumite tari. Concret, Rusia a fost acuzata, anul trecut, ca se foloseste de vastele sale resurse energetice pentru a-si santaja vecinii, si nu numai. Bineinteles ca Moscova neaga, dar, prin intermediul gigantului Gazprom, isi intareste pozitia in Europa, urmarind preluarea conductelor de transport de petrol si gaz pentru a-si asigura monopolul.
UE este arhitectul construirii gazoductului Nabucco, ce va transporta gazele naturale caspice in Europa Occidentala pentru a reduce dependenta energetica de Rusia. Nabucco ar urma sa se intinda din Turcia, prin Bulgaria, Romania si Ungaria, pana in Austria, putand livra gaz din diverse surse, inclusiv Rusia, Asia Centrala si Iran. UE si SUA sustin puternic conducta Nabucco, urmarind diminuarea dependentei continentului european fata de livrarile din Rusia, in timp ce Gazprom se opune acestui plan si isi sporeste optiunile pentru a ajunge la piata europeana fara potentiale interferente ale unor state de tranzit, Rusia avand proiecte alternative, spre Germania pe sub Marea Nordului si spre vestul Europei, prin Bulgaria si Grecia.
Interes rusesc
Kremlinul este cu ochii si pe Nabucco, un purtator de cuvant al firmei austriece OMV, care conduce construirea proiectului, declarand, la Viena, ca "posibilitatea implicarii Gazpromului nu a fost exclusa niciodata".