Perfectiune
Oferta Teatrului National de Opereta "Ion Dacian" cu "Bal" se adreseaza tuturor categoriilor de public, chiar si celei ce nu simpatizeaza Opereta. Este un spectacol de teatru-dans, perfect conceput sub aspect emotional si cultural, intr-o interpretare remarcabila.
Dupa incendiul care i-a devastat sala, si pana cand Ministerul Culturii si Cultelor ii va da cheile unui nou sediu, la fostul Senat al Romaniei (cand oare?), Teatrul National de Opereta "Ion Dacian" si-a redeschis portile la fosta sala renovata, cat de cat, ce apartine, de fapt, Teatrului National "I.L. Caragiale". Redeschiderea salii s-a facut prin doua premiere "Broadway-Bucuresti" la care au contribuit sapte stimati regizori, spectacol pe care nu am avut inca ocazia sa-l vizionez, si "Bal".
Spectacolul de teatru-dans "Bal", surprinde pentru ca iese din canoanele prafuite specifice repertoriului Operetei. O serie de profesionisti de inalta casa si-au unit fortele pentru a concepe un spectacol despre viata… si dans. Scenariul ilustreaza ingenios o poveste aparent simpla, cea a cautarii infrangerii singuratatii prin descoperirea unui partener de viata, fiind plasata in lumea anilor ’70. Regia si coregrafia apartin lui Yvette Bozsik, dupa ideea originala a lui Ettore Scola. Personalitate cunoscuta pe plan international, multipremiata in Ungaria si pe meridiane, detinatoare a Legiunii de Onoare franceze, Yvette Bozsik si-a inceput drumul succesului dupa initierea la Budapesta, la celebrul Teatru "Katona Jószef", a unei trupe avangardiste de teatru-dans. Experienta si maiestria sa se fac pe deplin simtite in spectacolul "Bal", ce poate fi considerat si o lectie pentru cei preocupati la noi de dansul contemporan. Scenariul lanseaza provocarea de a cunoaste numeroase tipologii umane, relatiile ce se stabilesc intre ele cu dorinta de
a-si descoperi fiecare, partenerul pentru "dansul" vietii. Comicul si dramaticul, grotescul si tragicul se imbina in ilustrarea conflictuala a relatiilor celor ce traiesc o existenta tumultuoasa, marcata de dorinta, ambitie sau singuratate, si, evident, de iubire, cu inevitabilele bucurii si esecuri. Admirabil conduce Yvette Bozsik trupa in evolutia pe acest scenariu, urmarind perfectiunea in dans, dublata insa, si de caracterizarea teatrala a personajelor aflate in actiune. In prima parte a spectacolului petrecuta la un local, se urma-resc intalnirile protocolare, apoi declansarea "balului" cautarii par-tenerului (ei), ca in cea de a doua, petrecuta pe o plaja, sa se infiltreze usor poezia celor ce si-au gasit perechea. Dansul este expresia forte a ilustratiei teatrale, folosind o invocare a istoriei sale, prin apelarea la genurile principale, de la Vals, la Tango, de la Slow-Foxtrot la Quick Step. Totul este infaptuit cu o impresionanta perfectiune a miscarii ansamblului. Ansamblul cuprinde cupluri personalizate incantator de echipa aleasa: Beatrice Rancea – Pastorel Ionescu, Monica strat – Andrei Ciobanu, Sorina Tiron – Marian Horhota, Gabriela Calin – Cristian Osolos, Diana Petrache – Ionut Kivu, Madalina Mechenici – Daniel Dragomir, Cristina Osiceanu – István Téglás, Oana Botez – Marius Grasu, Tünde Baczó – Cristi Hogas, Costel Huhu. Ei alcatuiesc o distributie de exceptie, in care se intalnesc nu numai dansatori, ci si actori, cum este Ionut Kivu de la Teatrul Odeon. In afara executiilor ireprosabile din cadrul ansamblului, fiecare va evolua in momente solistice, rafinat executate in intentia conturarii precise a caracterului personajului interpretat. Nici un interpret nu uita vreun moment ce tipologie reprezinta. Au un sprijin pentru "jocul" lor in scenografia Doinei Levintza, mai ales prin costumele create, desenate pe profilul personajului, cu accesorii subtile.
"Miezul" acestui incantator spectacol este insa, un cuplu dominat de
femeia care isi cauta implinirea prin gasirea unui partener de viata. Mereu alege, dar e refuzata de cel ales, in vreme ce un barbat o urma-reste insistent pentru a o cuceri, in final reusind a alcatui un cuplu ce rade ironic de drumul parcurs. Cu rolul-cheie al femeii revin in lumea dansului Beatrice Rancea intr-o forma a expresiei corporale uluioare. Femeia sa e mandra, ambitioasa, tainuieste tristetea singuratatii, toate acestea, Beatrice Roncea le comunica lipsita fiind de replica, doar prin expresia miscarii. Bratele, mainile sale spun mai mult decat orice cu-vant. In acest spectacol in care "propozitii si fraze" prind viata emotionala prin "pasi si secvente de dans", Beatrice Rancea realizeaza o creatie. "Jocul" intregii echipe o acompaniaza dovedind marea arta a trairii credibile a starilor iscate de situatii de viata, transmisa doar prin expresia dansului. Lui Beatrice Rancea
i se alatura Pastorel Ionescu in rolul barbatului, cu finete caracterizat prin expresii esentiale. Ilustratia muzicala sprijina prin alegerea momentelor din melodii celebre, scenariul, il "coloreaza" atractiv.
Sa nu ocoliti procurarea caietului-program, unde veti descoperi si
o scurta istorie a dansului modern, fiind o mica si utila "carte" informativa, ceea ce nu se intalneste la alte spectacole.
"Bal" ramane un spectacol rar, atractiv pentru toate gusturile,
cu o tinuta culturala meritorie,
ce demonstreaza noile perspective ale dezvoltarii Teatrului National
de Opereta "Ion Dacian".