Judetul Constanta a devenit tot mai atractiv pentru oamenii de afaceri straini. Cresterea economica constanta din ultimii ani, tradusa prin majorarea puterii de cumparare, si aderarea la Uniunea Europeana sunt numai doua dintre motivele pentru care investitorii de peste hotare pariaza pe potentialul Constantei.
Oamenii de afaceri straini doresc sa investeasca in judetul Constanta. Dovada a acestui fapt sunt delegatiile economice care viziteaza diferite instituti ale statului sau private, pentru a descoperi noi oportunitati. Presedintele Camerei de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura Constanta, Mihai Daraban, spune ca a primit, in ultima vreme, mai multe vizite din partea unor astfel de delegatii, deosebit de interesate de zona noastra. "Sunt oameni de afaceri din tari diverse. De exemplu, au venit niste francezi care vroiau sa cumpere 5.000 de hectare de teren agricol", a declarat presedintele CCINA. Acesta a precizat ca investitorii din Hexagon nu au avut preferinte in legatura cu locatia terenului, dar au avut pretentia ca acest teren sa constituie o sola unitara. Specialistii din agricultura spun ca terenurile din judet sunt cautate pentru ca pamantul este foarte bun pentru acest domeniu. Pe de alta parte, expertii imobiliari afirma ca preturile terenurilor sunt inca la un nivel scazut, care permite obtinerea unor profituri imporante la revanzare.
La sediul CCINA Constanta au sosit si straini interesati de turismul consantean. Din pacate, nu este vorba despre statiunile clasice de pe litoral. Cele mai multe cereri au venit pentru turismul balnear, in special pentru statiunea Techirghiol, a declarat Mihai Daraban. Explicatia acestui fapt este simpla: daca turismul estival se reduce la o perioada de aproximativ doua luni pe an, prea putin pentru a acoperi o investitie serioasa, cel balnear poate functiona, practic, 12 luni pe an. In acest domeniu este nevoie de multi bani, dar potentialul este imens.
Portul atrage grosul banilor
Zona cea mai importanta din judetul Constanta pentru investitorii straini ramane insa portul. Dezvoltarea acestuia a capatat accente pe care, in urma cu cativa ani, nu si le-ar fi putut imagina nici cel mai optimist analist economic. De exemplu, etapele de dezvoltare a terminalului de containere au fost grabite cu cativa ani, pentru ca traficul a depasit un milion de TEU-uri in 2006, Portul Constanta devenind cel mai important hub de containere din Marea Neagra. In plus, diverse firme de renume, din Japonia, Qatar sau din alte colturi ale lumii, sunt interesate in continuare de dezvolatarea portului constantean.
Peste doua miliarde de dolari la CNE
Centrala de la Cernavoda este un alt punct de atractie pentru companiile internationale importante din domeniul energetic. Concurenta pentru finalizarea Unitatilor 3 si 4 este acerba. Inca de anul trecut, 13 firme s-au aratat interesate de aceste investitii: AES Corporation (SUA), Alro Slatina (Romania), consortiul TESS Conex-ASAM-Iasi (Romania), consortiul international Ansaldo (Italia) – AECL (Canada), consortiul international Unit Investments (Luxemburg) – Dogan Enerji Yatirimlari/Dogus Holding (Turcia), Electrabel (Belgia), Electrica Bucuresti (Romania), ENEL (Italia), E.ON Energie (Germania), Gabriel Resources (Canada), Iberdrola (Spania), KHNP (Republica Coreea de Sud) si RWE Power (Germania).
Sumele despre care se discuta sunt ametitoare. Astfel, cheltuielile totale se ridica la aproximativ 2,2 miliarde de euro, pentru realizarea unitatilor 3 si 4 intr-un singur proiect.