Protectia mediului este un sector aflat la inceput de drum in Romania, o tara unde exista o dezvoltare dezechilibrata intre Est si Vest, o subdezvoltare cronica concentrata in Regiunea de Nord-Est (la granita cu Moldova) si in Regiunea Sud (de-a lungul Dunarii), la care se mai adauga zonele din interiorul regiunilor, unde coexista zone subdezvoltate cu zone relativ dezvoltate. Problemele de mediu, infrastructura de baza pentru apa, canalizare, termoficare si salubritate din orase si din zona rurala reflecta standardul de viata. In plus, sunt esentiale in atragerea investitorilor.
Investitii intr-un mediu prietenos
Pentru a fi rezolvate aceste probleme vitale si majore, pe agenda nationala a fost trecut un program mare avand ca tema mediul – “Program Operational Sectorial de Mediu” (POS Mediu), detaliat cu axe prioritare. Sunt asteptate proiecte din sectorul public si privat, cu scopul de a fi executate cu bani din fonduri structurale. Banii nu pot sosi decat dupa ce se va fi incheiat schimbul de “scrisori” (observatii formale) dintre Bucuresti si Bruxelles pentru a se conveni asupra formei finale a programului. Asta pentru ca procedurile pentru intrarile de sume mari sunt dure. In cea mai optimista estimare a oficialilor de la Bucuresti, banii ar putea veni pe la mijlocul anului 2007. Deci mai exista timp pentru intocmirea de proiecte.
Participarea privata nu a putut fi estimata
Suma totala propusa de Bucuresti la Bruxelles a fi repartizata pentru mediu, in perioada 2007-2013, este de 5.588,5 milioane de euro (23,5% din suma totala de bani alocata Romaniei) din care vor fi finantate proiectele propuse si selectate. Din suma totala, 1.076,0 milioane de euro se acopera de la bugetul de stat, iar 4.512,5 milioane de euro reprezinta cofinantarea din partea UE. Un proiect poate fi cofinantat in proportie de 85 la suta de UE, restul de 15% fiind acoperit la nivel national din bugetul de stat, bugetele locale si din fonduri private. Potrivit directorului Stefan Ciobanu de la Autoritatea de Management din cadrul Finantelor, Romania a decis ca autoritatile locale sa aiba o contributie la finantare de numai 2 la suta din valoarea proiectelor, pentru ca acestea nu au o situatie financiara foarte buna. Desi este asteptata sa se implice financiar in astfel de proiecte, participarea privata nu a putut fi estimata de Bucuresti, motiv pentru care, pe hartiile oficiale trimise la Bruxelles, in dreptul acestui tip de finantare figureaza cifra “zero”. Nu pentru ca s-ar fi gandit cineva ca mediul de afaceri nu va prezenta proiecte, ci pentru ca nu s-a reusit inca sa fie identificata zona din domeniul “Mediu” care ar putea atrage fonduri private.
Reguli pentru finantatorii privati
Acest “zero” exprima dificultatea modului de calcul al participarii private, din cauza unei restrictii care se refera la ajutorul de stat, explica Gabriel Friptu, director general la Autoritatea de Management din MIE. Oficialul face precizarea ca exista harti regionale intocmite de UE privind ajutorul de stat – in functie de nivelul de dezvoltare exprimat in PIB -, pe baza carora este acceptata o marja de ajutor de stat. “Exista regiuni pentru care ajutorul de stat acceptat poate sa ajunga la 15% sau 20% din PIB”, spune Gabriel Friptu. In cazul Romaniei – conform hartilor UE -, o firma privata poate primi un ajutor de stat de 50% din cheltuielile eligibile pentru finantarea unui proiect, cu exceptia regiunii Bucuresti-Ilfov, unde fondurile publice pot acoperi numai 40 la suta din cheltuieli. In cazul intreprinderilor mici, la procentul de 50%, respectiv de 40% pentru regiunea Bucuresti-Ilfov, se poate adauga un procent de 10 la suta, iar pentru intreprinderile mijlocii, de 20%, mai spune Friptu. Ceea ce inseamna o cofinantare de pana la 70%. Pentru a putea primi mai mult, trebuie notificate autoritatile de concurenta care trebuie sa-si dea acordul.
Termen 2015
Obiectivele specifice ale POS Mediu prevad ca pana in anul 2015 sa fie finalizate urmatoarele proiecte in conformitate cu practicile si politicile UE:
– imbunatatirea accesului la infrastructura de apa, prin furnizarea de servicii de distribuire a apei in majoritatea zonelor urbane;
– ameliorarea calitatii solului prin imbunatatirea serviciilor de management al deseurilor si prin reducerea numarului de zone poluate istoric in cel putin 30 de judete;
– reducerea impactului negativ asupra mediului cauzat de vechile centrale de termoficare municipale in cele mai poluate localitati;
– reducerea riscului generat de dezastrele naturale care afecteaza populatia, prin implementarea masurilor preventive in cele mai vulnerabile zone.