18.9 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialBarurile care respecta legea impotriva fumatului pot fi numarate pe degete

Barurile care respecta legea impotriva fumatului pot fi numarate pe degete

Zilele acestea, in atentia inspectorilor Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Constanta se afla modul de aplicare a prevederilor Legii 349/2002. Actul normativ se refera la prevenirea efectelor consumului produselor din tutun in locurile publice, respectiv baruri, restaurante, discoteci.

– Domnule director Gheorghe Trandafir, este respectata legea antifumat la Constanta?
– Din pacate, inca de la primele controale s-a constatat ca aceasta lege nu este respectata de majoritatea agentilor economici. Interesant este ca agentii economici au asteptat sa vada daca controalele se intensifica si, cand au vazut ca „nu au scapare“, au venit la noi sa le oferim consiliere. Legea prevede clar ca administratorii barurilor, restaurantelor, discotecilor trebuie sa delimiteze spatiile din incinta unde se fumeaza si sa asigure ventilatia spatiilor destinate fumatorilor, astfel incat aerul poluat sa nu patrunda in spatiul pentru nefumatori. Nu acceptam improvizatiile, iar daca patronii nu constientizeaza acest lucru vor primi amenzi contraventionale, cuprinse intre 10 si 50 de milioane de lei. Termenul de solutionare dat administratorilor este de 30 de zile, urmand ca, la epuizarea termenului, respectivul agent economic sa fie controlat din nou. Nerespectarea tuturor masurilor dispuse in procesele-verbale de control poate duce inclusiv la sistarea activitatii unitatii respective. Inspectorii nostri monitorizeaza, in continuare, indeplinirea masurilor dispuse in timpul actiunilor de verificare prin efectuarea unor noi actiuni de control, aceasta campanie urmand a se derula pana in vara.
– Ce parere au administratorii de aceasta lege?
– Prezenta lor in numar foarte mare la sediul nostru spune foarte multe. Ei ne trec pragul pentru a primi consiliere de la inspectorii OPC. Pe baza unei cereri, administratorii solicita sa le fie verificate unitatile si li se sugereaza sa inscriptioneze pe locatiile pe care le detin „In aceasta unitate nu se fumeaza“. In cazul in care, desi au postat ca nu se fumeaza, se gasesc clienti care fumeaza vor fi amendati din nou. Administratorii trebuie sa stie ca este o obligatie impusa de lege si nu un moft al nostru! Cum campania noastra se va derula pana in vara si noi vom intensifica controalele, ii sfatuiesc pe agentii economici sa  respecte legea.
– Cate reclamatii au fost inregistrate de OJPC Constanta anul trecut?
– În anul 2006, peste 3.400 de reclamatii s-au inregistrat si solutionat. In realitate, a fost vorba de mult mai multe actiuni de control, dar cele peste 3.400 de reclamatii s-au finalizat cu procese-verbale de constatare-contraventie, pentru care s-au aplicat amenzi. Acest numar dovedeste increderea pe care o au oamenii in institutia noastra. Rezolvarea doleantelor prin remedierea deficientei tehnice, prin inlocuirea bunului neconform, in conditiile legii, toate aceste actiuni le-am desfasurat anul trecut. Pe langa aceste amenzi, inspectorii OJPC au dispus si masura inchiderii temporare acolo unde legea a fost incalcata in repetate randuri. La nivelul institutiei exista un birou pentru receptionarea reclamatiilor. Astfel, zilnic intre orele 8.30 si 16.30 un inspector de specialitate preia din reclamatiile consumatorilor, iar dupa ora 16.30 aceste reclamatii pot fi lasate pe robotul telefonic.
– Ce produse se afla in topul reclamatiilor constantenilor?
– Anul trecut, intr-un procent mare, constantenii si-au exprimat nemultumirea fata de calitatea serviciilor. Daca peste 70% din reclamatiile din ultimii 10 ani se refereau la calitatea produselor alimentare, acum constantenii sunt dezamagiti de prestarea anumitor servicii si ma refer la modul de confectionare a termopanului, actiunea de transport in comun, conditiile de transport necorespunzatoare in sistem maxi-taxi etc. Din numarul total al reclamatiilor, 60% s-au dovedit a fi intemeiate. Fiecarui cetatean care ne trimite o reclamatie i se raspunde in scris, iar obligatia noastra este de a pastra confidentialitatea. Metoda chestionarului s-a dovedit una foarte buna. Avem si echipe de interventie, iar in momentul in care ni se comunica prezenta unor produse alterate intervenim imediat.
– Ati demarat, la inceputul anului, o campanie de informare. In ce consta aceasta?
– Conducerea Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Constanta a amenjat in sediul institutiei un loc de informare a cetateanului, cu tot ce inseamna noutati legislative, brosuri, toate distribuite in mod gratuit. Mai mult, dorim sa afisam in toate unitatile alimentare, in magazine fluturasi pe care sunt inscriptionate datele noastre de contact, respectiv adresa (strada Poporului nr. 121 bis), telefonul (0241/ 550.550), pentru ca oamenii sa ia imediat legatura cu noi. Exista si o linie telefonica gratuita (0800 0801999) unde, de asemenea, se pot face sesizari. Vom organiza intalniri cu reprezentantii institutiilor unde s-au inregistrat cele mai multe nemultumiri. Saptamana viitoare, de exemplu, vom avea o intrevedere cu cei care se ocupa de distribuirea gazului. La intalnire ii vom invita atat pe consumatori, cat si pe reprezentantii unor intreprinderi mici si mijlocii.   
– Ati amplasat in anumite zone cutii postale pentru reclamatiile consumatorilor. Credeti ca vor fi ele utilizate?
– Sunt convins de acest lucru! Poate multa lume constata ca a cumparat un produs expirat si nu are timp sa mai vina la sediul nostru pentru a face reclamatia. Prin aceste cutii postale, amplasate in punctele cu afluenta mare de consumatori din municipiul Constanta, oamenii castiga timp. Actiunea aceasta nu este altceva decat o noua campanie a OJPC Constanta pentru a-i determina pe agentii economici sa respecte drepturile clientilor. Astfel de cutii exista langa supermarketurile Metro 1, Real, Practiker, Carrefour si Bricostore, iar ele sunt monitorizate in permanenta de catre inspectorii OJPC. Si la sediile primariilor din judet am amplasat astfel de cutii, iar inspectorii OJPC vor avea in fiecare zi de marti, intre orele 14 si 16.30 intalnire cu consumatorii din judet. Consultanta se va acorda intr-un birou din incinta primariilor respective. In prima faza, la Medgidia si Mangalia vom avea un inspector de specialitate in zilele de marti, urmand ca pe viitor sa acordam consultanta in toate orasele din judet.  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă