5.9 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSocial6.000 de necalificați predau în școlile și grădinițele din România

6.000 de necalificați predau în școlile și grădinițele din România

În ciuda majorărilor salariale de anul acesta, veniturile din învățământ nu atrag cadre didactice noi. Astfel, personal necalificat predă, în momentul de față, la zeci de mii de elevi, iar șansele ca situația să se remedieze considerabil pentru anul școlar următor sunt foarte mici.

Sindicaliștii din învățământul preuniversitar susțin că, în acest moment, sunt aproximativ 6.000 de necalificați care țin locul cadrelor didactice, cea mai mare problemă fiind lipsa de educatoare.

“Este deficit mare de cadre didactice mai ales în zonele rurale, dar și în București. Din câte îmi amintesc, sunt 500 de necalificați care predau la mii de copii din Capitală. Situația cea mai gravă este în grădinițe, unde nu se găsesc educatoare suficiente”, ne-a declarat președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simion Hăncescu. Acesta nu este încrezător că situația s-ar îndrepta în urma rezultatelor de la examenul de titularizare în învățământ. “În ultimii 27 de ani, salariile din învățământ au fost la un nivel foarte scăzut și, în continuare, nu sunt atractive pentru o carieră didactică”, ne-a mai spus Hăncescu.

 

1.400 de lei, salariul unei învățătoare cu studii superioare

Președintele FSLI spune că situația poate fi și mai gravă dacă nu ar exista cadre didactice ajunse la vârsta pensionării, dar care au ales să își prelungească perioada de muncă. “Sunt aproximativ 10.000 de cadre didactice pensionate care au ales prelungirea. Legea le permite acest lucru până la trei ani. Vă dați seama că deficitul ar fi și mai mare dacă aceste cadre ar ieși din sistem” ne-a mai explicat Simion
Hăncescu.

În acest moment, o învățătoare sau o educatoare cu studii superioare debutantă primește un salariu net de aproximativ 1.400 de lei.

Conform datelor sindicaliștilor din Educație, în zona de sud a României se înregistrează cel mai mare deficit de educatoare, învățători sau profesori, județul Giurgiu fiind un exemplu în acest sens.

Pe lângă necalificați, un alt fenomen întâlnit în multe școli, și care influențează negativ calitatea învățământului, este cel al profesorilor care predau o altă materie decât domeniul în care sunt specializați, din cauza lipsei de dascăli. În statistica Ministerului Educației Naționale, din totalul cadrelor didactice de predare, necalificați sau cu altă specializare sunt 2,07%. Potrivit acelorași date, sunt 297.932 de angajați în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, dar aici este inclus și personalul care nu predă, didactic auxiliar și nedidactic.

 

Ministru: „Vrem să plătim profesori din bani europeni“

Ministrul Educației, Valentin Popa, recunoaște problema deficitului de cadre didactice și speră să rezolve problema printr-un proiect pe fonduri europene. “Problema este în mod deosebit la țară, unde nu se găsesc persoane care să dorească să meargă la anumite școli din unele localități. Vrem să rezolvăm această problemă  printr-un proiect pe fonduri europene, prin care să plătim mai bine cadrele didactice care merg în aceste localități”, ne-a declarat ministrul Valentin Popa.

 

Greu de găsit profesori buni pentru informatică sau medicină 

În învățământul superior, deficit de profesori se întâlnește pentru anumite specializări, tot din cauza salariilor. “Este greu să găsești profesori buni pe domenii precum informatică, automatică, în inginerie sau în medicină. Asta pentru că firmele oferă salarii mult mai bune decât în învățământ. Chiar și la Medicină, după ultimele creșteri, acum este greu să mai atragi un medic bun să predea”, ne-a declarat președintele Federației Naționale Sindicale “Alma Mater”, Anton Hadăr. Acesta spune că situația din învățământul superior nu este însă la fel de gravă precum cea din preuniversitar, din punct de vedere al deficitului de profesori.

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă