De unde, cu cativa ani in urma, se punea problema inchiderii Aeroportului Baneasa, la presiunea unor grupuri de interese care intentionau sa puna mana pe terenuri si care foloseau ca pretext lipsa de musterii, in prezent aerogara cu greu face fata fluxului tot mai mare de calatori. Salvarea aeroportului a venit ca urmare a intrarii pe piata romaneasca a companiilor aviatice low-cost, preferate de tot mai multi romani.
In prezent, in Romania opereaza patru companii aviatice de tip low-cost: Blue Air, My Air (fosta Volare), Wizz Air si Sky Europe. Daca primele doua au intrat pe piata in urma cu doi ani de zile, constituind deja marci cunoscute de romani, celelalte au asteptat integrarea in Uniunea Europeana pentru a lua si Bucurestiul in calcul pentru afacerile lor.
Toate opereaza de pe Aeroportul Baneasa – Aurel Vlaicu, care ofera facilitatea apropierii de oras, ca sa nu mai vorbim de faptul ca taxele aeroportuare sunt la jumatate fata de cele practicate la Otopeni – Henri Coanda. De la Baneasa se poate pleca in prezent, cu bani putini, catre 15 destinatii europene, printre care se numara Londra, Barcelona, Madrid, Roma, Neapole, Viena, Budapesta, Bruxelles sau chiar exotica Palma de Mallorca. Unele companii, cum ar fi Sky Europe, ofera de facto mult mai multe destinatii, insa cu disconfortul de a schimba aeronava in Bratislava.
In afara de acestea patru, si-au mai exprimat intentia de a intra pe piata romaneasca alte doua companii: German Wings si irlandezii de la Rianair. Daca intentiile lor se vor concretiza, ele vor opera tot de pe Aeroportul Baneasa.
Incasari-record
Anul trecut, pe Aeroportul Baneasa s-au perindat peste 700.000 de pasageri, ceea ce constituie un record, conform spuselor liderului sindical Stefan Mladin. Aproape dublu fata de anul precedent, cand numarul pasagerilor a fost de numai 390.000. Ce sa mai vorbim de 2004, cand la Baneasa au aterizat sau au decolat doar 200.000 de pasageri.
Nu numai oamenii de rand apeleaza la serviciile companiilor aeriene low-cost. Recent, cativa europarlamentari romani au apelat la serviciile unei astfel de companii pentru a se deplasa la Bruxelles.
Si veniturile aeroportului au crescut in consecinta, numarul de angajati ramanand acelasi. Daca in 2005 Aeroportul Baneasa a avut venituri de numai patru milioane de euro, cifra a crescut la 6,5 milioane anul trecut.
Practic, aerogara abia mai face fata fluxului tot mai mare de calatori, fiind necesara extinderea ei. In acest sens, spune Mladin, exista si un plan care ar putea fi pus in aplicare cu costuri minime.
Competitie acerba
Chiar daca, de la 1 ianuarie, concurenta a devenit mult mai dura, compania autohtona Blue Air ramane lider de piata, cu peste 45% din totalul calatorilor preluati de pe Aeroportul Baneasa. Directorul general al Blue Air, Gheorghe Racaru, spune ca anul trecut au fost transportati peste 400.000 de pasageri si ca in 2007 se asteapta o crestere cu 60 pana la 80% a acestora. Pentru 2006, cifra de afaceri a companiei a ajuns la nu mai putin de 42 milioane de euro.
Cresterea numarului de calatori este pusa de Racaru pe seama integrarii in UE si pe cresterea puterii de cumparare. De aceea, Blue Air va mai achizitiona in cursul acestui an doua aeronave, flota urmand sa ajunga astfel la sase. Cele mai solicitate destinatii operate de companie au fost cele din Spania si Italia, unde foarte multi romani se duc la munca, a mai precizat Gheorghe Racaru.
Si totusi, companiile recent intrate pe piata au venit cu oferte tot mai ieftine, in incercarea de a atrage tot mai multi clienti din Romania. Bunaoara, Wizz Air a inceput sa opereze de pe Aeroportul Bucuresti Baneasa de la 15 ianuarie, iar conducerea companiei are planuri ambitioase. In primul an de operare in Romania, oficialii Wizz Air vor sa transporte 500.000 de pasageri. Pentru 2008, compania isi propune sa devina liderul pietei de low-cost din Romania, dupa cum spune directorul general Jozsef Varadi.
Pe de alta parte, “veteranii” pietei romanesti, cum ar fi Sky Europe sau My Air, isi diversifica ofertele, lansand noi destinatii si reducand tarifele. Totul in incercarea de a-si pastra cota de piata pe care au dobandit-o sau chiar de a o creste.
Batalia tarifelor
Cum destinatiile cele mai solicitate de romani sunt operate de aproape toate companiile low-cost, batalia concurentiala se muta pe taramul tarifelor.
Am ales data de 26 martie pentru a face rezervari pe relatia Bucuresti – Roma la toate cele patru companii care opereaza pe Aeroportul Baneasa. Cu exceptia Sky Europe, care aterizeaza pe aeroportul principal din Roma, Fiumicino, celelalte trei companii au ales un aeroport mai mic, Ciampino. La Sky Europe, pretul biletului este de 0,01 euro, la Blue Air de 1 euro, la Wizz Air de 59 lei noi, iar la My Air de 9,99 euro.
Practic, biletele de avion pot fi achizitionate oricand, insa se merge pe principiul “primul venit, primul servit”. De aceea, cu cat se va face rezervarea mai devreme, cu atat pretul biletului va fi mai mic. Tarife promotionale se pot obtine insa si de pe o zi pe alta, daca avem norocul ca aeronava sa mai aiba cateva locuri neocupate.
Trebuie mentionat faptul ca niciunul dintre tarife nu include taxele de aeroport. Acestea depasesc cu mult pretul propriu-zis al biletului si pot varia intre 50 si chiar 100 de euro, in functie de aeroportul de destinatie. Daca acesta din urma este un aeroport mare, taxele vor fi mai ridicate. In general, companiile aeriene de tip low-cost evita sa apeleze la serviciile aeroportului principal al orasului de destinatie. De exemplu, la Londra vom ateriza la Luton, si nu la Heathrow sau Gatwick, iar pentru Barcelona vom folosi Aeroportul Regus. Daca in cazul Londrei Aeroportul Luton este mai aproape de oras decat celelalte doua, nu acelasi lucru se poate spune despre Regus, de unde mai sunt peste 50 km de parcurs pana la Barcelona.
O vara fierbinte
Vara acestui an va fi extrem de “fierbinte” pentru Aeroportul Baneasa, care va trebui sa treaca o adevarata proba de foc. Mai exact, pista aeroportului va intra in reparatii capitale, fapt ce va perturba traficul.
Pentru a nu se inchide definitiv, oficialii aeroportului au recurs la o solutie atipica. Se va lucra astfel incat sa ramana operationali 1.600 din cei 3.400 de metri ai pistei. In aceste conditii, aeronavele mici, denumite “jeturi usoare”, vor putea ateriza si decola la Baneasa.
Celelalte aeronave, utilizate mai ales de companiile de tip low-cost, vor fi mutate la Otopeni, insa imbarcarea se va face tot la Baneasa, aeroport care va asigura si transferul auto pana la locul de decolare.