Curtea de Apel Bucuresti a respins zilele trecute apelul formulat de Agentia de Valorificare a Activelor Statului (AVAS) in procesul civil pe care aceasta institutie il are cu un consortiu civil format din SC Algoritm Consult SRL si Asociatia Salariala Petromin. Aceasta este cea de-a doua instanta, dupa Tribunalul Bucuresti, care da castig de cauza fostului ofertant la privatizarea CNM Petromin si care a fost eliminat din cursa de catre AVAS, pe 26 octombrie 2005, sub absurda motivatie ca nu ar indeplini conditia experientei de minim cinci ani in domeniu.
Hotararea Agentiei a surprins atunci pe toata lumea, avand in vedere ca membrii Asociatiei Salariale, fosti si actuali angajati ai companiei, au impreuna peste 600 de ani experienta in activitatea transportului maritim. Invins si a doua oara in sala de judecata, AVAS va face mai mult ca sigur recurs in anulare, Inalta Curte de Casatie si Justitie urmand sa fie instanta care va solutiona definitiv si irevocabil acest major diferend. Din pacate, recursul din acest dosar nu va face altceva decat sa prelungeasca agonia muribundei CNM Petromin, care in prezent se lupta cu greu sa supravietuiasca. Prin hotararea pronuntata zilele trecute, Curtea de Apel Bucuresti a respins si ridicola cerere de interventie in proces, formulata de afaceristul grec Sotirios Emmanouil. Desi fusese la randul sau eliminat de la privatizare, acesta a incercat sa intre in dosarul Petromin, alaturi de AVAS, in speranta ca Agentia va aprecia acest lucru si ii va reprimi oferta de participare la licitatia pentru cumpararea actiunilor CNM Petromin.
Pe marginea prapastiei
Din pacate, tot acest razboi desfasurat in „Sala Pasilor Pierduti” intre AVAS si consortiul descalificat nu face altceva decat sa dauneze si mai mult falimentarului CNM Petromin, care in prezent se afla la un pas de colaps total. Privatizarea companiei este in acest moment sistata, pana la finalizarea procesului civil aflat in curs. Situatia fostei mari societati este una critica, fapt atestat si de liderul sindical Adrian Mihalcioiu, cel care in acelasi timp este si presedintele Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) Romania. Potrivit lui Mihalcioiu, decizia absurda luata in octombrie 2005 de catre AVAS reprezinta practic o condamnare la moarte a CNM-ului, pentru ca aceasta hotarare a condus apoi la deschiderea procesului civil in curs. „In acest moment, compania intampina mari probleme financiare si incearca din rasputeri sa supravietuiasca, cel putin pana la finalizarea procesului si preluarea sa de catre un proprietar capabil sa o repuna pe „linia de plutire”. Conducerea actuala a companiei a cerut bani pentru a intretine si conserva cele doua nave ramase, „Cavo Malea” si „Cavo Matata”, dar AVAS este dispusa sa ofere sume mult mai mici, care nu pot rezolva problemele existente. In prezent, Petromin mai are aproximativ 80 de angajati, care trebuie platiti, dar pe care ii poate pierde daca actuala situatie nu se va schimba in scurt timp”, a mai spus liderul sindical.
O descalificare abuziva!?
Pusa „pe butuci” inca de la intrarea in al treilea mileniu, Petromin se afla teoretic in privatizare de aproape cinci ani, de cand AVAS (fost AVAB) a anuntat ca va scoate la vanzare pachetul majoritar de actiuni, de 70%. Procedura a fost demarata efectiv in 2005, cand s-a deschis campania de precalificare si, implicit, cea de depunere a ofertelor de cumparare. Un SRL din capitala care nu avusese pana atunci nicio legatura cu transportul maritim, Algoritm Consult, a facut inspirata mutare de a se uni intr-un consortiu cu Asociatia Salariala Petromin. Aceasta din urma are in componenta sute de fosti si actuali angajati, care impreuna au peste 600 de ani vechime in munca in domeniul maritim. Alianta a fost facuta intrucat una din cerintele AVAS de primire la licitatie era aceea ca ofertantul sa aiba o vechime in domeniu de cel putin cinci ani. Chiar si asa, consortiul nou-format a fost eliminat din cursa, pe motiv ca nu indeplineste conditia legala sus-mentionata. Decisa parca sa scape cu orice pret de acest ofertant neasteptat, AVAS a apelat la o chichita avocateasca. Juristii Agentiei au descoperit ca Asociatia Salariala Petromin s-a infiintat in 2000 si potrivit legii, avea drept de functionare timp de cinci ani de zile. Cu cateva luni inainte de privatizare, vechea Asocatie a fost, doar pe scripte, desfiintata, locul sau fiind luat de o noua Asociatie, care avea, insa, aceiasi membri cu experienta. AVAS a tras, insa, concluzia ca AS-ul nu indeplineste conditia vechimii si a anuntat ca aceasta nu are dreptul sa mai participe la licitatie. Un alt straniu aspect legat de descalificarea consortiului este acela ca AVAS a schimbat intreaga componenta a Comisiei de Privatizare, cu putin timp inainte de a elimina ofertantul nedorit. Astfel, au fost adusi functionari de la Directia de Statistica, care nu aveau experienta in noua activitate, dar care primisera parca ordinul expres de a semna eliminarea consortiului Algoritm – AS Petromin.
Sotirios Emannouil are experienta, dar in falimentari
Intreaga opinie publica din Romania a cazut intr-o stare de maxima perplexitate, in vara anului 2005, cand AVAS a acceptat initial o oferta venita din partea persoanei fizice Sotirios Emannouil, om de afaceri grec, interesat sa preia pachetul majoritar al CNM-ului. Preocupata mai mult de gasirea unei chichite pentru a elimina din cursa privatizarii consortiul Algoritm – AS Petromin, AVAS l-a tinut luni bune „in brate” pe afaceristul elen, desi dosarul de ofertare depus de acesta era unul jalnic. Comisia a dat astfel unda verde unui dosar care cuprindea doar trei declaratii pe propria raspundere, semnate de niste afaceristi greci, conform carora Emannouil ar fi un ofertant serios, cu bani multi si intentii onorabile. Glumind putin, se poate totusi spune ca Sotirios Emannouil are vechime in domeniul maritim, dar este vorba despre o experienta care nu il recomanda ca potential salvator al Petrominului, ci mai degraba ca viitorul gropar al acestei companii. Astfel, in anul 2000, ca presedinte al unei companii numite MHI Massachusetts (Statele Unite ale Americii), el a preluat conducerea Santierului Naval Fore River, Quincy, Massachusetts, promitand rentabilizarea acestuia, prin construirea de noi nave si crearea de mii de locuri de munca. A beneficiat de finantari ministeriale de sute de milioane de dolari, de sprijinul unor fosti senatori si deputati si mai ales de ajutorul administratiei orasului Quincy, care a garantat pentru el un impumut de alte cateva sute de milioane de dolari. Emannouil nu si-a respectat niciuna din promisiuni si, in mai putin de trei ani, a papat toti banii primiti. Pentru ca grecul nu a rambursat la timp imprumutul primit, girantul sau, orasul Quincy a fost la un pas de colaps, fiind fortat sa mareasca cu peste 40% taxele si impozitele locale, pentru a da inapoi bancilor banii luati de afaceristul grec. Emannouil a parasit America cu coada intre picioare, dupa ce toate proprietatile sale au fost executate silit de creditori, dar procesele de recuperare a intregii datorii continua se pare si in ziua de astazi. Desi se pare ca a fost sustinut si in Romania de personaje cu functii inalte, grecul nu a rezistat prea mult timp in lupta de privatizare si sub presiunea mass-media, AVAS a trebuit in cele din urma sa il elimine si pe el. Acum, la aproape un an de la descalificarea sa, prin absurda sa cerere de interventie in proces, Emannouil a revenit in cursa pentru Petromin, sperand ca AVAS sa aprecieze interventia sa in procesul civil si sa il reprimeasca in licitatia pentru actiunile CNM.