0.4 C
București
duminică, 12 ianuarie 2025
AcasăSpecial"Regina Maria" a devenit un nume in Marea Mediterana

„Regina Maria” a devenit un nume in Marea Mediterana

Echipajul fregatei „Regina Maria” a trecut cu bine de furtunile din Mediterana si s-a achitat de toate sarcinile incredintate in cadrul operatiunii „ACTIVE ENDEAVOUR 2006”. In prezent, nava se afla la jumatatea misiunii si se poate spune ca misiunile NATO nu mai au nici un secret pentru marinarii romani.
Gratie sistemelor de comunicatii moderne, membrii echipajului au putut tine permanent legatura cu familiile din Romania. Majoritatea mesajelor au fost „Sunt bine. Nu sunt probleme la bord”. Experienta acumulata de echipajul primei fregate trimise in misiune in Marea Mediterana, „Regele Ferdinand” a fost impartasita colegilor de pe „Regina Maria” si astfel ultimii au putut anticipa si rezolva o multime de probleme ce apar inevitabil la misiunile de lunga durata. Tipul de fregata 22 necesita o pregatire speciala din partea marinarilor romani, in principal din cauza faptului ca sistemele de bord, inclusiv armamentul, sunt complet diferite de cele rusesti, familiare unei forte navale crescuta si pregatita dupa modelul sovietic. Cele doua echipaje au fost formate in Marea Britanie si, dupa cum spuneau instructorii englezi, navele britanice nu mai au secrete pentru romani.

800 de ore in mars

Capitanul Florin Popoaca, ofiterul cu relatiile publice al fregatei „Regina Maria” ne-a declarat ca echipajul a folosit momentele de respiro din cadrul misiunilor pentru pregatirea suplimentara. Mai exact, atunci cand nu erau implicati efectiv in operatiuni de patrulare, marinarii simulau tot felul de misiuni. Au fost respinse atacurile navale ale avioanelor, au fost organizate simulari de lupta antisubmarine, operatiuni de salvare, in fine toate lucrurile de care este capabila o astfel de nava. Cu totul, fregata a parcurs peste 9000 de mile marine si a navigat in jur de 800 de ore.

Vanatorii de… tornade

La fel ca „Regele Ferdinand”, si „Regina Maria”, a avut parte de un tratament dur din partea Marii Mediterane. Inca din primele zile de navigatie in Mediterana, furtunile au pus la grea incercare echipajul si nava. Numai ca o fregata englezeasca in mainile romanilor este greu de oprit. Lectiile invatate in Marea Neagra in perioada iernii, cand valurile ating zece metri inaltime, au fost extrem de pretioase. Echipajul s-a confruntat cu o situatie limita, in care a fost nevoit sa navigheze printre fuioarele unei tornade. A fost nevoie de toata priceperea timonierilor si, cum spun marinarii, a pus si Dumnezeu o mana, pentru ca „Regina Maria” sa iasa din ghearele naturii dezlantuite. Dupa ce au trecut de centrul furtunii, ofiterii romani au cazut de comun acord: in ciuda scandalurilor legate de comisioanele achizitionarii fregatelor, tipul 22 ramane una dintre cele mai bune nave din clasa sa, cel putin la capitolul vitalitate. Fregata a tremurat din toate incheieturile, tablele bordului s-au indoit, dar de fiecare data prova inalta a strapus valurile si fregata si-a recapatat asieta. Odata invinsa marea, romanii au intrat in dispozitivul NATO si au trecut la treaba.

Cu degetul pe tragaci

Luni, 18 septembrie 2006: „This is NATO warship F222”. Este primul mesaj cu indicativul fregatei transmis in eter. Este primul avertisment trimis navelor comerciale si este prima zi de misiune reala. De atunci si pana acum au fost zeci de vapoare monitorizate si zeci de armari ale armamentului. Desi pare o misiune usoara, patrularea poate deveni periculoasa. Echipajul trebuie sa fie pregatit pentru orice: o tratatie amabila cu un pahar de coniac sau un Kalas-nikov. In astfel de cazuri trebuiesc luate in calcul o multime de amanunte aparent nesemnificative: valurile, viteza navei inspectate, scara de pisica pe care trebuie sa urce romanii si chiar inaltimea bordul vasului verificat. Vietile echipei de boarding (cei care controleaza vasul civil) depind de „lunetisti”. Desi incompleta la capitolul armament, „Regina Maria” este dotata cu mitraliere performante. Membrii echipajului care au aptitudini de tragatori au fost instruiti pentru executarea focului la distanta si ori de cate ori se executa o operatiune de control la bordul unei nave civile, „lunetistii” isi ocupa pozitiile si la orice semn suspect din partea marinarilor de la bordul navei verificate, sunt autorizati sa deschida focul. Asa prevede standardul NATO.

Un nou membru
al familiei „F 222”

La mijlocul acestei luni, in plina misiune, un eveniment a tulburat linistea echipajului. Maistrul militar Clasa a II-a Liviu Gaina a devenit pentru a doua oara tata. Proaspatul „aniversat” a fost felicitat, imediat dupa aflarea vestii din tara, de catre tot echipajul si s-a pregatit serios pentru primul moment de relaxare, cand a trebuit sa-si cinsteasca colegii. Micuta Nicole a venit pe lune chiar in momentul in care „Regina Maria” a totalizat 5000 de mile marine parcurse in cadrul misiunii internationale ACTIVE ENDEAVOUR, lucru care, in superstitiile marinaresti, este de bun augur: „Regina Maria” este o nava norocoasa.

Nota 10 la realimentare

Echipajul fregatei a avut de trecut un examen greu – realimentarea in mars pe mare rea in timpul noptii. Un petrolier grecesc a navigat timp de doua ore paralel cu nava noastra, timp in care s-au efectuat operatiile specifice transbordarii combustibilului. Procedura a fost cu atat mai grea cu cat ordinul de pregatire pentru realimentare a fost chiar in momentul in care echipajul se pregatea pentru o alta misiune. Este cea de-a doua operatiune de acet fel executata de „Regina Maria”, iar succesul acesteia se datoreaza zecilor de antrenamente efectuate de echipaj inainte de misiune. Desi pare ceva lipsit de pericole, realimentarea in mars este greu de executat. In primul rand se lucreaza cu produse petroliere inflamabile, iar cea mai mica deviere de la cursul comun al celor doua nave poate insemna ruperea furtunurilor intinse intre vapoare si izbucnirea unui incendiu la bord.

Nu iarta pe nimeni

Desi participa la prima misiune reala cu o nava occidentala, echipajul fregatei si-a castigat un renume in flota Mediteranei. Sunt cei mai rapizi in colectarea si prelucrarea datelor. Practic, navele ce urmeaza a fi verificate sunt „scanate” de romani cu mult timp inainte de interceptare, lucru care s-a dovedit extrem de util in cazul controlului traficului naval spre Orient. O fi profesionalism sau pur si simplu dorinta de a arata occidentalilor ca romanii nu sunt cu nimic mai prejos decat omologii lor care castiga de zece ori mai mult, nu se stie. Cert este ca „F222” a devenit cunoscuta in intreaga Mediterana. De catre navele aliate, dar si de catre „inamici”. Se zice ca nu-i prea bine sa-i intalnesti pe romani in exercitiul functiunii, mai ales daca ai ceva suspect la bord.

Cele mai citite

Consulatul General al României din Los Angeles și-a reluat activitatea, după incendiile din zonă

Autoritățile locale americane au informat că zona în care se află Consulatul este, în prezent, sigură Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a anunțat că activitatea Consulatului...

Tanczos Barna ar lua în calcul creșterea TVA-ului de la 19% la 21%

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a declarat sâmbătă că „ia în calcul creșterea TVA-ului de la 19% la 21%”, deși inițial a spus că nu...

România interzice subvențiile pentru centralele de apartament pe gaze

Aceste subvenții includ granturi, împrumuturi pentru eficiență energetică, facilități fiscale și alte scheme de finanțare Autoritățile române au pregătit, cu întârziere, un proiect de ordonanță...
Ultima oră
Pe aceeași temă