2.6 C
București
sâmbătă, 16 noiembrie 2024
AcasăSpecialLicitatia pentru flota TAROM a fost suspendata

Licitatia pentru flota TAROM a fost suspendata

Licitatia prin care TAROM ar fi trebuit sa isi asigure flota aeriana pentru anul 2006, anuntata pentru ieri, a fost suspendata. Pentru adjudecarea contractului, doar Omniasig a depus oferta. Ardaf, Asirom si Astra, celelalte societati care au cumparat caietul de sarcini, nu s-au prezentat la licitatie. Si asta, pentru ca, potrivit conditiilor din caietul de sarcini, Omniasig ar fi devenit compania castigatoare pentru al cincilea an consecutiv.

Cu numai zece minute inainte de deschiderea singurei oferte depuse, un reprezentant al Ministerului Transporturilor, forul tutelar al TAROM, a suspendat procedura. Potrivit declaratiei Directiei de Marketing a Bursei de Marfuri, „suspendarea procedurii a survenit ca urmare a primirii din partea Ministerului Transporturilor a unui punct de vedere fata de o contestatie formulata de catre unul dintre potentialii participanti. Punctul de vedere astfel formulat urmeaza sa fie analizat de catre conducerea TAROM, iar decizia comunicata tuturor potentialilor ofertanti”.
Din informatiile pe care le detinem, doi dintre potentialii ofertanti au inaintat contestatii Ministerului Transporturilor, respectiv Ardaf si Astra. Motivele acestor doua companii sunt conditiile restrictive impuse de TAROM in caietul de sarcini, conditii care favorizau o singura companie din piata, si anume Omniasig.
„Am luat decizia de a nu participa la licitatie intrucat am considerat ca este pierdere de timp si de bani. Este ca si cum ai alerga intr-o cursa al carei castigator il cunosti deja. Procedura de licitatie noi am contestat-o inca de acum doi ani. Am castigat si in instanta si tot degeaba”, ne-a declarat Octavian Manastireanu, presedinte al Ardaf.
In acelasi timp, Daniel Bucataru, director al Departamentului de Reasigurari din cadrul Astra, ne-a declarat urmatoarele: „Conditiile minime obligatorii exclusiv de reasigurare impuse de TAROM, care includ atat ratingul liderului, cat si al restului subscriitorilor, precum si scrisorile in original ce trebuie semnate de broker si lider nu au absolut nimic in comun cu intregul pachet de conditii de asigurare-reasigurare si in special cu pretul contractului, excluzand automat orice alt participant”.

Caietul de sarcini buclucas

Incepand din anul 2002, in caietul de sarcini publicat de TAROM se cere companiilor de asigurare sa faca dovada unui contract de reasigurare avand ca lider o companie cotata cu rating AA+. Singurul reasigurator care are aceasta nota este AIG. Si singura companie care are contract cu AIG, prin societatea de brokeraj Marsh, este Omniasig. Mai mult decat atat, AIG nu poate incheia decat un singur contract de reasigurare pe domeniul acesta in Romania, ceea ce face imposibila prezentarea mai multor oferte la licitatie. Si asta pentru ca nici un alt asigurator din Romania, in afara de Omniasig, nu are baza legala de a lucra cu AIG si de a obtine oferta, conform caietului de sarcini.

Cum procedeaza marile companii aviatice

Surse autorizate din domeniul aviatiei ne-au declarat ca, de obicei, cand o companie aeriana doreste sa isi asigure flota solicita brokerilor de aviatie un pret conceptual. Acest lucru permite obtinerea celui mai bun pret. Marile companii de brokeraj garanteaza, o data cu oferirea pretului conceptual, plasarea riscului pe piata internationala de profil cu subscriitori traditionali daca primesc ordinul ferm din partea asiguratului. Procedura in sine permite ca un numar maxim de ofertanti sa participe la licitatie, garantandu-se astfel cea mai stransa competitie. In cazul asa-zisei licitatii pentru obtinerea contractului TAROM, aceasta este conceputa in asa fel incat sa descalifice absolut pe oricine, cu exceptia companiei Omniasig. De ce nu procedeaza TAROM la fel ca marile companii aeriene si ce anume isi doreste printr-un simulacru de licitatie?

Obrazul subtire cu cheltuiala se tine

Omniasig si-a adjudecat timp de patru ani contractul TAROM, la preturi care depaseau cu mult ofertele celorlalti competitori. Numai anul trecut, contractul de asigurare a flotei TAROM era cotat pe piata externa de profil la 3,4 milioane de dolari. A fost adjudecat de Omniasig cu 5 milioane de dolari. Diferenta, de 1,6 milioane de dolari, a fost platita cu nonsalanta, de parca ar fi fost vorba de buzunarele proprii ale managementului TAROM si nicidecum de banii statului. In 2003, oferta Ardaf a fost mai mica cu 1,4 milioane de dolari decat pretul la care Omniasig a preluat contractul. Sa mai spunem ca Omniasig a preluat contractul TAROM in toamna anului 2001. Daca pentru cei patru ani in care a asigurat flota celei mai mari companii aeriene din Romania se ia o medie de 1,2 milioane de dolari, platiti in plus de TAROM fata de celelalte oferte, putem spune ca bugetul statului a pierdut vreo cinci milioane de dolari.

Ce ar spala rusinea licitatiilor trucate?

Potrivit unor informatii neoficiale, astazi la TAROM se intruneste Consiliul de Administratie. Pana la inchiderea editiei, reprezentantii TAROM nu au putut fi contactati. Directorului general al companiei TAROM, Cristian Becerescu, care este si presedintele CA, precum si membrilor acestui for le revine sarcina de a pune capat jocului de-a licitatia. Este de asteptat ca in cadrul acestei sedinte sa se analizeze scrisoarea Ministerului Transporturilor si contestatiile depuse de cei doi potentiali ofertanti. Mai mult ca sigur, TAROM va trebui sa analizeze si sa hotarasca modificarea cerintei privind ratingul reasiguratorilor companiilor care doresc sa participe la licitatie. Asa cum am mai spus, la nivel mondial un singur reasigurator are rating AA+. Solutia ar fi ca TAROM, la fel ca alte mari companii aeriene, sa impuna existenta unui reasigurator cu rating A sau A+, iar logica ar fi crearea unui climat de concurenta reala.
Oricare ar fi hotararea TAROM, compania va trebui sa instiinteze Bursa Romana de Marfuri pentru reluarea procedurii de licitatie. Cu atat mai mult cu cat actualul contract de asigurare cu Omniasig expira la sfarsitul lunii septembrie. TAROM ar putea recurge insa si la o stratagema. Adica sa prelungeasca pe termen de o luna, doua, trei contractul existent deja, pe motiv ca inca nu s-a hotarat asupra conditiilor unei noi licitatii.

Cele mai citite

FRF acuză Federația de Fotbal din Kosovo de premeditare. Sloganul „Kosovo este Serbia” nu e rasist

Federaţia Română de Fotbal susţine, într-un comunicat de presă remis în urma incidentelor de la meciul din Liga Naţiunilor România - Kosovo de pe...

Zelenski despre finalul războiului: „Diplomația este necesară, dar Putin nu vrea pace, ci să rupă izolarea”

Președintele ucrainean avertizează asupra intențiilor lui Putin și subliniază importanța sprijinului occidental, în timp ce Ucraina se confruntă cu provocări militare și întârzieri în...

Editoarea unui jurnal științific demisionează după ce a numit generația X „fasciști” în urma victoriei lui Trump

Laura Helmuth, editoare la Scientific American, a demisionat joi, după o serie de postări controversate pe rețelele sociale în care a criticat votanții pe care...
Ultima oră
Pe aceeași temă