– Ce s-a schimbat in Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in ultimele 11 luni?
– Gradul de colectare pentru veniturile bugetare a crescut cu 15%. Acesta este principalul meu indicator. La final de mandat, gradul de colectare atins va fi lucrul cel mai important care va ramane. Asa ca totul se raporteaza la acesta.
– Exista o diferentiere a gradului de colectare pe categorii de bugete?
– Da, apar unele diferente de la un buget la altul. De exemplu, pentru buget de stat, realizarile pe octombrie 2005 sunt cu 21% mai mari decat in luna similara a anului trecut. La bugetul asigurarilor sociale, pe aceeasi luna apare o scadere de 16%. In schimb, colectarea la bugetul fondului national unic al asigurarilor de sanatate e mai mare cu 35%, iar la fondul de somaj – cu 40%. Pana pe 8 noiembrie, colectarea la bugetul de stat era cu 16% mai buna decat anul trecut, la bugetul asigurarilor sociale de stat – cu 8%, la fondul de sanatate – cu 24%, la somaj – cu 16%, iar media ajunge la 15%.
Ma uitam pe raportul de tara pe partea referitoare la administrarea fiscala si am vazut ca sunt apreciate performantele ANAF. Evident ca nu se spune ca totul e perfect, dar ideea centrala e ca lucrurile in acest domeniu sunt pe un trend pozitiv clar.
Colectarea amenzilor, in sarcina municipalitatilor
– Ce masuri intra in aceasta restructurare a Agentiei?
– Proiectul de lege care sustine o prima asemenea masura a si trecut prin Guvern. Este vorba de transferarea sarcinii de colectare a amenzilor contraventionale catre municipalitati, adica catre directiile locale de taxe si impozite. Pana acum, o buna parte din activitatea Fiscului era blocata de sarcina de a colecta diverse amenzi contraventionale. Daca existau 25.000 de procese-verbale de contraventie cu amenzi de un milion de lei, atunci o multime de inspectori se ocupau cu colectarea acestor sume, ceea ce era extrem de ineficient. Noi colectam tot ce insemna amenda contraventionala. Trecerea la municipalitati va eficientiza mult lucrurile, deoarece acestea au o baza de date completa cu persoanele fizice, cu bunurile detinute de acestea, pe care le pot executa.
O alta masura la care lucram acum este schimbarea programului de lucru cu publicul al administratiilor financiare. Este ineficient sa se munceasca sambata, cand vin doar doua-trei persoane, iar inspectorii care lucreaza in acea zi primesc liber in cursul saptamanii, cand este un aflux mare de contribuabili. Cred ca este mult mai eficient un program in ture, prelungit pana seara la ora 20,00 sau 21,00, astfel incat problemele de la administratia financiara sa poata fi rezolvate de contribuabili si dupa ce-si termina programul de la slujba. E o masura populista sa aduci niste oameni sa lucreze sambata. Schimbarea situatiei ne-a fost ceruta si de sindicate. Pe noi ne intereseaza sa fim eficienti, nu sa dam declaratii populiste de genul „noi muncim si sambata”.
– Ce s-a schimbat pe zona reglementarilor din domeniul fiscal?
– In primul rand a aparut Legea privind combaterea evaziunii fiscale, care este o reglementare-cheie. Ne-am luptat si pentru modificarea unor prevederi care nu sunt eficiente sau clare din Codul Fiscal, Codul de Procedura Fiscala sau din Legea Falimentului. Noi suntem cei care ne-am izbit cu capul de pragul de sus in aplicarea reglementarilor si stim ce nu a mers si ce trebuie corectat. De fapt, este un proces absolut normal care asigura perfectionarea acestor reglementari. Orice lege e perfectibila.
– Ce proiecte aveti in legatura cu Garda Financiara?
– Vrem sa modificam actul normativ care asigura cadrul de functionare al acestei institutii, pentru o stricta delimitare a atributiilor intre Garda Financiara si Fisc. Fiscul, in afara de Directia Antifrauda, o divizie de elita, nu va mai pastra atributii pe zona de combatere a evaziunii fiscale. Acesta va fi atributul Garzii Financiare. In fapt, se va reveni la situatia de dinaintea plecarii Garzii Financiare in structura Autoritatii Nationale de Control, care a fost o mare greseala. Din orgoliul a doi demnitari, cele doua institutii activau pe acelasi domeniu. Garda va primi personal de la departamentele de investigatie fiscala. Daca tot e sa vorbim de greseli corectate, trebuie sa amintesc ca am reusit sa modificam articolul 111 din Codul de Procedura Fiscala, schimband ordinea de stingere a creantelor. Noua prevedere va intra in vigoare la 1 ianuarie 2006.
Programe de informare pentru liceeni
– Ce face Fiscul pentru a comunica eficient cu contribuabilii, pentru a-i informa complet asupra drepturilor si a indatoririlor ce le revin?
– Printr-un program PHARE derulat impreuna cu experti britanici, ANAF va desfasura campanii de informare a contribuabililor, pentru accentuarea conformarii voluntare. Aceste campanii vor fi centrate pe impozitul pe venitul persoanelor fizice, modificarile ce apar in cazul microintreprinderilor, TVA si accizele pe tranzactiile intracomunitare. In acest sens s-a facut perfectionarea functionarilor publici din comunicare pe opt centre-pilot din tara si a peste 600 de functionari publici din asistenta contribuabililor din toata tara. In curand, Fiscul va demara o companie in licee, intr-un format atractiv. Pentru campaniile derulate, ANAF va apela la toata gama de tehnici de comunicare Ð afise, pliante, brosuri, ghiduri pentru diferite categorii de contribuabili, prezente cu standuri la diverse manifestari expozitionale, spoturi audio si video. De asemenea, contribuabilii au la indemana un call center cu numar unic, la care pot afla informatii despre impozite. O alta masura in acest sens este inaugurarea de centre-pilot pentru asistenta si indrumarea contribuabililor la sectoarele 1 si 3 din Bucuresti. Tot in cadrul acestui program s-a desfasurat primul sondaj de opinie pe linia relatiei contribuabil-ANAF, pe un esantion mai mult decat reprezentativ, ca sa stim de unde plecam ca imagine institutionala si unde trebuie sa umblam ca sa reparam ceea ce nu merge.
Conformarea voluntara functioneaza foarte bine in cazul persoanelor fizice. Gradul de punere pentru declaratiile de impozit ale persoanelor fizice este de peste 98%. Mai avem de lucrat la conformarea voluntara la persoanele juridice.
– Cat de eficienta a fost introducerea obligativitatii declararii domiciliului fiscal?
– Probabil ar fi fost eficienta daca ar fi fost dublata de existenta unui bun sistem informatic. La partea aceasta cu sistemul informatic mai avem de lucru.
Contribuabilii mijlocii, o noua categorie
– Care a fost eficienta infiintarii Directiei Mari Contribuabili?
– Marii contribuabili, cateva sute de agenti economici, cotizeaza cu peste 70% din buget. Administrarea lor se face acum unitar si mult mai eficient. Ne gandim sa reformam sistemul si la directiile teritoriale ale finantelor publice, in sensul introducerii unei noi categorii, contribuabilii mijlocii. Acestia ar urma sa fie administrati de directiile finantelor publice, la nivel de judet. Administratiile financiare ar urma sa-si asume partea de control si administrare pentru contribuabilii mici.
O alta masura de restructurare pe care o propunem este desfiintarea unor administratii financiare mici, care nu au trezorerie sau care sunt foarte apropiate una de alta. Este ineficient sa avem administratie financiara si la Eforie, si la Techirghiol.
– Cum va evolua politica de personal a ANAF?
– Personalul ANAF este destul de restrans fata de nevoile reale. Suntem mult prea putini in raport cu amploarea fenomenului de evaziune fiscala sau cu necesarul real de oameni din sistem. Am facut 100.000 de controale fiscale in primele noua luni ale anului, ceea ce este foarte mult daca ne gandim si la lipsa acuta de logistica. Aici este o alta mare problema a noastra si pentru a rezolva am propus Parlamentului un proiect din lege care sa permita ca un procent din veniturile suplimentare atrase la buget sa ramana la ANAF pentru dotari. Este un fel de comision retinut pentru dotarea ANAF. Acum situatia este destul de grea. Daca ar veni Inspectia Muncii, probabil ca am fi amendati toti pentru ca nu sunt indeplinite conditiile minime de munca. O parte din imprumutul de la Banca Mondiala va fi directionat spre construirea de cladiri noi. Aici este o situatie paradoxala: noi aducem banii la buget, dar tot noi suntem cea mai saraca institutie. Avem probleme cu sediile practic peste tot.
– Care sunt domeniile unde ANAF a intensificat activitatea de control?
– Vom iesi in perioada urmatoare cu o serie de controale fiscale cu rezultate spectaculoase pe domeniul alcoolului, cu cazuri de evaziune de peste 1 milion de euro. Ne gandim ca pentru acest domeniu sa renuntam la supravegherea fiscala a antrepozitelor. Este ineficient sa pui un om cu un salariu de cateva milioane de lei sa supravegheze o fabrica care produce alcool de cateva milioane de euro. Ne gandim eventual la sisteme de supraveghere electronica a cisternelor, prin GPS. Cert este ca evaziunea pe alcool e in continuare foarte mare.
– Ce inseamna din punct de vedere fiscal anul 2007 pentru contribuabilul roman?
– Nu cred ca vom plati impozite mai mari dupa integrare. Raportul de tara spune ca gradul de colectare s-a marit in conditiile scaderii impozitului. Probabil vor fi lucruri noi la administrare fiscala, in zona de asistenta a contribuabililor.
– Cand va fi gata lista firmelor inactive?
– Vrem sa terminam cat mai curand. Aici am avut o problema, in sensul ca pe prevederile din vechiul ordin lista a iesit cu destul de putine firme. Vrem sa eliminam portitele care permit scoaterea de pe lista a unor firme.