Dupa aproape doua saptamani de antrenamente si pregatiri, fregata „Regina Maria” s-a alaturat escadrilei NATO din Marea Mediterana. Primele operatiuni de monitorizare a traficului de nave s-au desfasurat fara probleme, in ciuda emotiilor marinarilor romani.
Spre deosebire de celelalte nave participante, care au la activ chiar si sase misiuni „ACTIVE ENDEAVOUR”, echipajul romanesc este la prima incercare. Tocmai de aceea inainte de inceperea efectiva a operatiunilor romanii au parcurs o perioada de pregatire suplimentara in apele teritoriale ale Turciei. O data cu intrarea in dispozitivul de nave aliat, fregata se subordoneaza comandamentului operatiunilor. Prima interogare a unui vas comercial s-a desfasurat pe 18 septembrie. Mesajul transmis in engleza catre nava civila, „This is NATO warship F 222”, a insemnat pentru echipaj momentul zero al misiunii. De aici incolo nu mai este loc pentru ezitari. „Regina Maria” raspunde de un raion maritim vast in zona orientala. Fiecare vas ce apare pe radar este un potential inamic, trebuie monitorizat, interceptat si controlat. Se lucreaza cu piedica trasa la arma.
Experienta „Regele Ferdinand”
Statul Major al Fortelor Navale se afla la a doua misiune de acet gen. Anul trecut prima fregata comisionata de romani, „Regele Ferdinand”, a obtinut calificativul „F.B.” la sfarsitul operatiunii „ACTIVE ENDEAVOUR 05”. Experienta primului echipaj care a stat doua luni departe de casa, precum si problemele inerenta care apar la astfel de misiuni au fost „disecate” de comandantii flotei si s-au gasit solutii. Tot atunci romanii au avut ocazia sa „simta” nava britanicilor pe mare rea. Oricat de multe antrenamente ai face, nimic nu se compara cu o situatia reala. Dupa trei furtuni puternice, concluzia a fost clara: tipul 22 de fregata „tine” foarte bine marea. Asa ca „bobocii” de la bordul „Reginei Maria” au fost bine instruiti de „veterani”.
O „distractie” extrem de scumpa
Cele doua fregate formeaza, impreuna cu veteranul „Marasesti”, o structura de sine statatoare. Flotila de fregate are menirea de a reprezenta statul roman la toate aplicatiile internationale. Unitatile de sprijin in misiuni a acestor nave sunt escadrila de elicoptere, ce va fi operationalizata la sfarsitul anului 2006, si vasele de aprovizionare. Una din regulile NATO prevede ca fiecare tara participanta sa suporte din bugetul propriu toate cheltuielile, inclusiv eventualele lucrari de reparatii. In aceste conditii, flotila de fregate are nevoie de un buget separat, care sa poata acoperi toate lucrurile neprevazute. Acesta este unul din principalele neajunsuri ale participarii la misiuni reale si, chiar daca sefii marinei militare nu vor sa o recunoasca, SMFN a „rupt” sume considerabile din bugetul alocat pentru instructia celorlalte nave pentru a putea sustine financiar fregatele la „ACTIVE ENDEAVOUR 06”.