Inca din 2004, la scurt timp de la venirea lui Perez la ARO, uzina a incetat sa mai prezinte bonitate pentru banci si furnizori. Prin urmare, Uzina ARO nu a mai putut contracta direct nici un credit de la nici una dintre banci. La fel, nu a mai fost posibil sa se aprovizioneze cu materii si materiale de la furnizori altfel, decat cu „banii jos”. Iar la ARO, atat pana la privatizare, cat mai ales dupa lichiditatile erau ca si inexistente.
Astfel s-a apelat la tot felul de variante. Cel mai des folosita a fost imprumutul la firmele unor afaceristi locali controlate de PSD, prin fostul director general Iustin Preoteasa. Apoi pentru stingerea datoriilor singura metoda folosita a fost cea a compensarilor. In contul sumelor imprumutate sau al materiilor si materialelor ARO a trebuit sa livreze autoturisme si piese de schimb la preturi absolut derizorii. De trei-patru ori mai mici decat cele de pe piata. In timp ce ARO acumula datorii de sute de miliarde de lei, patronii firmelor de la care ARO se imprumuta au ajuns sa detina lanturi hoteliere si apartamente la Paris, retea de service-uri, cate trei-patru vile si adevarate colectii de masini de lux.
Lista neagra a firmelor-capusa
Asa cum vom vedea, pe lista neagra a firmelor-capusa care au contribuit decisiv la falimentarea Uzinei ARO figureaza nume grele ale unor patroni de firme din Campulung, dar nu numai, controlate de PSD:
1) IATSA Campulung – retea de service-uri controlata de ex-senatorul PSD Constantin Nicolescu, actualul presedinte al CJ si al PSD Arges. Prin IATSA Campulung au fost efectuate majoritatea importurilor de motoare pentru ARO, Toyota si Andoria. Tot prin IATSA Campulung au fost livrate autevehiculele ARO care au facut parte din comenzile guvernamentale: ARO pentru Parlament, pentru Ministerul de Interne, MApN, microbuze pentru elevi, comanda a MEC (Ministerul Educatiei si Cercetarii), pentru ROMSILVA. Mai mult, reteaua de service-uri IATSA a asigurat si service-ul garantiei si postgarantiei autovehiculelor ARO comecializate prin IATSA;
2) SC „Aladin” SRL Galati – firma prin care conducerile ARO achizitionau tabla pentru caroseriile ARO, ocolind producatorul direct, Combinatul Siderurgic Galati. ARO are inregistrate pierderi in relatia cu „Aladin” de peste 12 miliarde de lei la nivelul anilor 2000-2004;
3) SC „Lazar Compani” SRL – o firma de transport intern si international, controlata de PSD, de la care nepotul presedintelui CJ Arges, Cristinel Nicolescu, a achizitionat pentru ARO scule si unelte de prelucrare a lemnului (!) in valoare de peste 12 miliarde de lei. In ciuda cercetarilor efectuate de Politie si Parchetul local, datorita „unchiuletului”, fostul director ARO cu productia, Cristi Nicolescu, a fost scos basma curata, desi in timpul cercetarilor a stat internat in clinici bucurestene mai multe saptamani;
4) „ARO France” SA – o firma mixta prin care ARO isi exporta autoturismele pe piata franceza. ARO France a faliment in doua randuri, lasand de fiecare data o gaura la ARO de cate 2 milioane de euro;
5) „ARO France” Ltd. – tot o firma mixta care a luat locul firmei „ARO France” SA. La fel ca prima, si ARO France Ltd. a falimentat tot de doua ori, lasand un prejudiciu uzinei ARO de peste 2 milioane de euro, sume niciodata recuperate de la partea franceza. Precizam ca ambele firmele mai sus amintite au fost controlate de fostul director general al ARO Iustin Preoteasa;
6) SC „Selena” SRL – firma prin care conducerilor ARO de dupa 2000 li s-au livrat peste 30.000 tone de utilaje la pretul de 2.500-3.000 lei/kg la fier vechi, pretul pietei fiind de 7.000-8.000 lei/kg de fier vechi; SC „Selena” SRL este tot o firma controlata de PSD;
7) SC „Pomi Com Total Grup” SRL – firma ARO s-a aprovizionat cu materii si materiale, uzina oferind in compensare autoturisme si piese de schimb de zeci de miliarde. Cu sumele obtinute din vanzarea autoturismelor si a pieselor de schimb patronii „Pomi Com Total Grup”, fratii Gabi si Mihai Pomarla si-au construit patru vile in localitatea Satic din comuna Dambovicioara;
8) SC „Pentarom” – firma care a imprumutat in mai multe randuri Uzina ARO, primind in compensare autoturisme si piese de schimb tot de zeci de miliarde de lei;
9) SC „Auto ARO Group” – prin ARO importa motoarele „Andoria”. In contrapartida, Paul Visan, patronul firmei amintite, primea autoturisme si piese de schimb ARO. Tot in compensare, dar pentru reclama, acelasi patron a primit de la ARO piese de schimb si autoturisme in valoare de miliarde de lei;
10) SC „PIC” SRL Pitesti, firma controlata de PSD, a imprumutat ARO cu diferite sume.
11) SC „Interexpres” este o alta firma care a imprumutat ARO, primind in compensare importante cantitati de piese de schimb;
12) „Hotel Muscel”, la care sunt asociati fostul director ARO Iustin Preoteasa si consoarta sa, a imprumutat uzina cu peste 1,5 miliarde de lei. Si lista poate continua cu alte firme care au concurat la falimentarea uzinei din Campulung. Firme ai caror patroni nu au fost niciodata intrebati macar de sanatate.