Afacerile derulate in sistemul francizei in economia romaneasca vor trece in acest an de un miliard de euro, in comparatie cu circa 900 milioane inregistrate in cursul anului trecut.
Potrivit unui studiu recent, pe piata romaneasca operau anul trecut circa 100 de marci in regim de franciza (din care 35 autohtone). Spre comparatie, Ungaria inregistra 500 de marci in franciza, iar Franta – 800. Cele mai recente estimari indica un numar de peste 170 de marci in regim de franciza in tara noastra, dintre care peste 40 romanesti. Numarul investitorilor parteneri (francizatii) in Romania este de circa 700.
"Romania este o piata interesanta pentru francizorii straini. Avem si afaceri romanesti, care vor sa se dezvolte prin acest sistem”, a apreciat Razvan Blid, directorul general al consultantului in domeniu CHR Consulting. Prima franciza clasica intrata pe piata romaneasca a fost McDonald's, in anul 1995. In acest moment, cea mai mare retea dezvoltata in acest sistem este Fornetti, cu cate cinci noi candidati in fiecare zi pentru franciza.
In aceste zile la Bucuresti s-a desfasurat a doua editie a Salonului International de Franciza „RoFrancize”. La salon au participat firme din Romania, Italia, Grecia, Portugalia, SUA, Austria, Spania. Acestea activeaza in domenii precum servicii imobiliare, auto, de intretinere corporala si infrumusetare, servicii IT, fast food, publicitate, retail.
Salonul a adus in premiera sase firme din Grecia, Italia, SUA si Germania care au ca strategie pe termen scurt patrunderea pe piata romaneasca prin sistemul francizei. Cele sase marci internationale sunt Aion (importator si retailer de covoare), Dama Service (servicii de reumplere cartuse de imprimanta), FasTracKids (educatie copii), Contours Express (fitness pentru femei), RFC si Franchise Net (consultanta). Sistemul de franciza consta in transmiterea de catre proprietarul unei afaceri de succes catre francizati a unui un pachet complex de servicii cuprinzand utilizarea marcii sale, know-how-ul, conceptul afacerii, accesul la aprovizionare.