Directia Generala a Finantelor Publice Constanta anunta ca, printr-un ordin recent al Ministerului de Finante, s-a aprobat metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoare adaugata cu optiune de rambursare.
Astfel, potrivit OMFP 1330/2005, stabilirea riscului fiscal mare al unui platitor se realizeaza de catre compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul, pe baza informatiilor primite de la organele de inspectie fiscala pentru contribuabilul respectiv. Organul fiscal cu atributii de inspectie fiscala va oferi informatii referitoare la contribuabilii pentru care au fost primite solicitari de la alte institutii, de efectuare a inspectiei fiscale in scopul cercetarii unor fapte de evaziune fiscala, cei pentru care au fost transmise organelor de cercetare penala sesizari in legatura cu constatarile efectuate cu ocazia inspectiei fiscale care cuprind fapte ce ar putea intruni elementele constitutive ale infractiunii, precum si orice alte informatii pe care le considera importante in stabilirea riscului fiscal mare.
Informatiile vor fi transmise pe baza unui referat motivat, aprobat de conducerea organului de inspectie fiscala, pana la data de 5 a lunii urmatoare celei in care au fost primite solicitarile sau au fost inaintate sesizari. Referatul va cuprinde toti contribuabilii in cauza. Societatile cuprinse in referatele trimise compartimentului de specialitate vor fi inscrise de catre acesta din urma intr-o baza de date speciala. Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si stergerea din baza de date speciala se fac tot la propunerea organului de inspectie fiscala, prin referat motivat transmis compartimentului de specialitate, pana la data de 5 a fiecarei luni.
Pentru inspectiile anticipate
In cazul deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala anticipata, daca in urma inspectiei fiscale se stabilesc diferente care afecteaza suma solicitata la rambursare, compartimentul cu atributii in domeniul inspectiei fiscale intocmeste o decizie de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, care are si rol de decizie de rambursare a TVA in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 1378/2005, si pe care o comunica contribuabilului supus verificarii. In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului, compartimentul cu atributii de inspectie fiscala va transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu raportul de inspectie fiscala, precum si, dupa caz, Decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala. La sfarsitul fiecarei zile, compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, atat deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cat si deciziile de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, aprobate. Compartimentul de colectare retine decizia de rambursare sau, dupa caz, decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala si un exemplar din nota de compensare si/sau din nota de restituire/rambursare si transmite compartimentului de specialitate, cel mai tarziu a doua zi, doua exemplare din nota, un exemplar pentru a fi comunicat platitorului si un exemplar in vederea arhivarii.