Orasul Navodari se pregateste de iarna. Ioan Hanceanu, directorul societatii TSP Ecoterm, ne-a spus in ce stadiu sunt pregatirile pentru intampinarea sezonului rece, dar ne-a destainuit si care sunt proiectele investitionale pentru anul viitor.
– Domnule director, care este situatia asigurarii cu agent termic in localitatea Navodari si ce se va intampla in aceasta iarna? Vor avea oamenii caldura?
– Furnizarea agentului termic s-a reluat incepand cu data de 1 noiembrie 2005. Se merge intr-un program de 24 de ore din 24, pentru incalzire, si de 17 ore din 24, pentru apa calda menajera.
– Sunt asigurate fondurile pentru incalzirea pe tot parcursul iernii?
– Noi primim agentul termic primar de la uzina termoelectrica Midia, cu el incalzim agentul termic secundar si il distribuim catre asociatiile de proprietari. In Navodari exista contracte individuale cu fiecare locuitor.
Continuarea furnizarii agentului termic va depinde de protocolul care s-a incheiat cu uzina. Acesta ne obliga sa platim factura curenta, precum si cate trei miliarde pe luna, in contul datoriilor acumulate. Spre exemplu, pentru luna noiembrie trebuie sa platim, pana pe 5 ianuarie, aproximativ 12 miliarde de lei.
– La cat se ridica suma totala a datoriilor?
– Datoriile sunt enorm de mari. In momentul de fata unitatea are datorii de aproximativ 270 de miliarde de lei si nu are de incasat mai mult de 15-16 miliarde.
– Cum s-au acumulat aceste datorii?
– De exemplu, factura la uzina termoelectrica nu este platita din decembrie 2003, deci de aproape doi ani de zile. In plus, la bugetul statului sunt circa 60 de miliarde la bugetul statului, deci in cursul anului nu s-a platit mai nimic.
– Din aceste cifre rezulta ca lucrurile nu sunt tocmai roz. Cum vedeti rezolvarea lor?
– In primul rand, vom supraveghea costurile cu o exigenta maxima. Se va umbla probabil si la numarul de personal. Unitatea acum are 298 de salariati si, dupa parerea mea, numarul necesar pentru activitatile pe care le desfasuram este de aproximativ 220, deci se va intra si intr-un program de restructurare. Chiar saptamana aceasta vom avea o intalnire cu reprezentantii Autoritatii Judetene de Ocupare a Fortei de Munca, pentru a vedea ce solutii vom gasi pentru a intra intr-un somaj tehnic provizoriu pentru cinci sau sase luni de zile, urmand ca, in functie si de comenzile de la Primarie, cu care avem o colaborare perfecta, sa ii reangajam pe oameni.
– In conditiile reducerii de personal, cum se va asigura deszapezirea pe timpul iernii?
– In momentul de fata avem un contract de deszapezire cu Primaria orasului Navodari. In dotare tehnica avem un autogreder, care este inchiriat, dar avem si utilaje proprii: incarcatoare tip Bobcat, fadrome, basculante cu nisip si sare etc. Deja formatiile de lucru sunt pregatite. In momentul cand va cadea prima zapada, prima formatie va iesi pe teren. Oamenii au fost pregatiti si in weekend, dar nu a fost nevoie sa intervenim.
– Care sunt noutatile in privinta salubrizarii orasului Navodari?
– Agentii economici nu au in dotare europubelele necesare, prin urmare ei arunca gunoiul in acelasi loc cu locuitorii orasului. Pentru ca arunca in special deseuri voluminoase, cum ar fi PET-uri si cutii de carton, aceasta duce imediat la umplerea pubelelor de la asociatiile de locatari si atunci gunoiul se asaza pe langa pubele si se imprastie in tot orasul. In momentul de fata avem in derulare un program de ingradire a tuturor pubelelor. Ele vor fi incuiate iar pentru ca sa nu mai fie daramate. In bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2006 sunt prinse aproximativ 200 de asemenea locatii.
In ceea ce priveste salubrizarea, noi avem si un program de maturat stradal, inclusiv sambata si duminica. In plus, s-a marit suprafata de maturare, cu strazi de la periferie.
– Platesc locuitorii din Navodari mai mult decat un constantean pentru serviciile pe care le oferiti?
– In ceea ce priveste agentul termic, exista un pret de referinta national, de 1.075.000 lei pe gigacalorie. Toate blocurile sunt deja contorizate si avem un contract de citire si intretinere a debitmetrelor si aparatelor de masura, incheiat cu o societate specializata. Noi incercam ca sistemul pausal de calcul sa dispara aproape in totalitate. Trebuie sa va spun ca noi vom demara o campanie de mediatizare a perioadei de citire si a aparatelor de masura si de facturare si vom distribui factura din usa in usa, in primele zile ale lunii.
In ceea ce priveste partea de salubritate, avem un contract de neutralizare la rampa de la Ovidiu, dar, nefiind rampa noastra, costurile sunt stabilite de ei si se ridica la 380.000 pe metrul cub. Pe raza orasului Navodari nu exista o locatie care se preteaza construirii unei rampe de gunoi.
– Spuneti-ne care sunt investitiile planificate pentru anul 2006?
– In anul 2006 ne vom axa in special pe activitatea de termoficare, pentru ca incercam sa nu se mai opreasca apa calda niciodata in orasul Navodari. In momentul cand nu vom mai furniza caldura, vom incerca sa furnizam apa calda non stop. Un sistem functional la parametri maximi si rentabil din toate punctele de vedere, si al furnizorului, si al distribuitorului, si al abonatului, trebuie sa functioneze continuu. Intreruperile duc la pierderi mari, reluarea activitatii este greoaie. De aceea, investitiile se vor axa in special pe partea de termoficare, iar la primarie am gasit intelegere pentru a se continua modernizarea punctelor termice.
Un alt punct important care se va realiza anul viitor este repunerea in functiune a recircularii apei calde. Aceasta inseamna ca locatarii nu vor mai astepta sa deschida cel de la etajele inferioare robinetul pentru a avea si el apa calda. Aceste recirculari nu mai functioneaza din ultimii ani ai epocii comuniste, iar multe au fost suspendate imediat dupa revolutie. O alta investitie pe care o dorim realizata este dotarea cu mijloace de transport a coloanei auto. Ne trebuie neaparat o basculanta mare, de 24 de tone, pentru a inlocui camioanele mici pe care le avem in dotare, care sunt vechi si presupun costuri foarte mari cu piesele de schimb si manopera.