11.9 C
București
joi, 7 noiembrie 2024
AcasăSpecialInvestitii de 80 milioane de dolari si un milion de TEU-uri operate

Investitii de 80 milioane de dolari si un milion de TEU-uri operate

Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta traverseaza cea mai buna perioada din istorie. Investitorii de calibru bat la usa, cu valiza plina de zeci de milioane de dolari, containerele operate se apropie de cifra de un milion si, mai mult, se dezvolta proiecte de infrastructura derulate in colaborare cu autoritatile locale.

Faleza de la Poarta 2 catre Poarta 6 va fi reabilitata si consolidata. Zona a avut de suferit de multe ori, constantenii aducandu-si aminte de lungile perioade cand strada Traian era inchisa atat traficului greu, cat si autoturismelor, pentru ca exista pericol iminent de prabusire. Investitia necesara pentru consolidare va fi realizata de CNAPMC si Primaria Constanta. Desi la un moment dat parea ca intre cele doua institutii exista o serie de neintelegeri privind proiectele investitionale, iata ca, pentru binele cetatenilor si al portului, ele au reusit sa colaboreze. Pentru ca faleza trebuia consolidata si pentru ca o buna parte a ei se afla in oras, nu in incinta portuara, conducerea CNAPMC a solicitat un punct de vedere autoritatilor locale, care au raspuns prompt. S-a constituit un grup de lucru, care include reprezentanti ai companiei si ai primariei. S-a ajuns la concluzia ca trebuie facut un studiu de fezabilitate si un proiect, fiecare dintre cele doua institutii alocand cate un miliard de lei in acest sens.

Fonduri de coeziune

Urmatorul pas este gasirea unor surse de finantare. Directorul general al Administratiei Porturilor Maritime, Mircea Banias, spune ca a informat deja Ministerul Transporturilor despre necesitatea finantarii si ca ministrul Dobre a prins deja aceasta lucrare intr-un complex de lucrari. Cel mai probabil banii vor veni din fonduri de coeziune, dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Pana atunci trebuie realizat proiectul in cel mai mic detaliu. Primaria poate apela, de asemenea, la aceste fonduri de coeziune, existand posibilitatea ca finantarea sa fie comuna. Potrivit studiului de prefezabilitate intocmit, intregul proiect costa aproape sapte milioane de euro.

Cu ochii pe sursele europene

Colaborarea dintre CNAPMC si primarie a reinceput. Desi a existat la un moment dat controversa in legatura cu pasarela din Mamaia. Mircea Banias a precizat ca nici compania, dar nici ministerul nu au avut reurse sa sustina acest proiect, existand alte prioritati. „Consolidarea falezei trebuie insa facuta, pentru ca exista frecvent alunecari de teren, exista riscul sa se rupa soselele in interiorul portului si chiar deaspura”, precizeaza Mircea Banias. Proiectul a fost discutat in Consiliul Local Municipal si componenta comisiei a fost definitivata. Lucrarile vor incepe cel mai probabil anul viitor, dupa obtinerea finantarii. De altfel, banii europeni, care vor veni in numar mare dupa aderare, sunt o varianta de finantare si pentru alte proiecte avute in vedere de CNAPMC. Printre ele se numara prelungirea digului de larg si molurile 3 si 4, in masura in care va exista interes pentru ele.

Gigantii mondiali fac ochi dulci

Pe langa proiectele pe plan local, conducerea administratiei portuare are in vedere si atragerea de investitori importanti din afara granitelor. Mircea Banias s-a reintors de curand dintr-o vizita in Dubai, efectuata la invitatia conducerii firmei DP World, patronii CSCT-ului, operatorii terminalului de containere din Portul Constanta. „Firma este una dintre cele mai mari societati de operare terminale de contaiere in lume si, in acest moment, se afla intr-o competitie pentru preluarea pachetului majoritar de la consortiul P&O Ports, al doilea operator mondial de containere. Desi aceasta afacere este principala lor preocupare, conducerea firmei priveste terminalul din Constanta ca pe o activitate extrem de profitabila. Nu s-au asteptat in nici un moment sa aiba o evolutie atat de buna”, afirma directorul CNAPMC.

Sampanie pentru cel mai nou milionar

Evolutia foarte buna a traficului de containere este subliniata si de proiectele CSCR. Firma si-a fundamentat bugetul pentru 2006 bazandu-se pe o cifra de trafic de aproximativ 900.000 de TEU-uri. Exista insa posibilitatea, intr-o conjunctura economica pozitiva, ca cifra de un milion sa fie atinsa chiar din acest an. Daca nu se va intampla asa, atunci cu siguranta ca 2007 va aduce Constanta in „clubul milionarilor”. Este aproape sigur, insa, ca CNAPMC va desface sampania inca de la sfarsitul acestui an, pentru ca in port exista si operatori mai mici de containere. „Daca totul decurge normal, cred ca se poate atinge din acest an cifra de un milion de TEU-uri”, precizeaza Mircea Banias.

Afacere-record

Vizita din Dubai nu a fost, insa, numai una de curtoazie. „Am initiat negocieri pentru incheierea u-nui act aditional pentru extinderea terminalului de containere. Am stabilit si un teren de chirie pentru terenul oferit, pretul fiind mai mare decat cel pe care ei il platesc deja pentru actuala suprafata inchiriata”, spune directorul general al CNAPMC. Veniturile pentru administratia portuara sunt importante, mai ales daca avem in vedere ca suprafata totala oferita pentru extindere este de 465.000 metri patrati. Investitia totala se ridica la aproximativ 80 de milioane de dolari, fiind cea mai mare de pana acum din Portul Constanta, in conditiile in care si investitia precedenta s-a ridicat la o suma asemanatoare.

Terminalul de pasageri isi asteapta stapanul

CNAPMC cauta in continuare un investitor pentru terminalul de pasageri. La sfarsitul lunii mai va avea loc o noua licitatie pentru inchirierea obiectivului. Intre timp, insa, compania a primit o solicitare din partea Navlomar, pentru asociere in participatiune. Expertii administratiei portuare au analizat oferta. „In principiu, propunerea Navlomar este rezonabila si, in conditiile in care nu vom gasi un operator care sa ne ofere chiria solicitata, o sa intram intr-o asemenea asociere”, spune Mircea Banias.

Colaborare cu primaria

Rezultatele excelente obtinute pana acum la conducerea Administratiei Porturilor Maritime au creat valva in randul Partidului Democrat, din care face parte directorul institutiei. O parte dintre colegii de aici si-au dat seama ca Mircea Banias poate fi cel mai bun candidat al Aliantei D.A. pentru Primaria Municipiului Constanta. Modest, acesta recunoaste ca poate cel mai bun om ar fi fost regretatul Gabriel Caciuloiu.
Banias a acceptat insa provocarea colegilor, fiind convins ca nu va fi usor, pentru ca – spune el – are colegi de partid bine pregatiti in problemele administratiei locale.
Nu se va lua insa nici o hotarare pana in luna mai, cand va avea loc un sondaj de opinie pentru a identifica cel mai bun candidat pentru postul de edil.

Cele mai citite

Radu Drăgușin inclus în echipa etapei de către o legendă Premier League

Radu Drăgușin a fost inclus în echipa etapei din Premier League de fostul atacant Troy Deeney, în prezent analist la BBC, după ce românul...

Creștere estimată în construcții: șase din zece constructori anticipează avansul afacerilor

Un studiu recent realizat de IBC Focus relevă optimismul în creștere al marilor companii din sectorul construcțiilor, arătând că șase dintre cei mai mari...

Ministerul Finanțelor împrumută peste 1 miliard de lei de la bănci prin două emisiuni de obligațiuni

Ministerul Finanțelor a obținut joi o finanțare de 1,09 miliarde de lei de la bănci, prin două licitații de titluri de stat, cu dobânzi...
Ultima oră
Pe aceeași temă