Lucrarile de reabilitare a liniei de cale ferata dintre Constanta si Bucuresti sunt in toi. Parte a Coridorului IV transeuropean, autostrada de fier trebuie finalizata in anul 2008. Atunci, Romania se va putea lauda cu o infrastructura feroviara la nivel european.
Volumul de munca pe intregul tronson romanesc este imens, de aceea s-a luat solutia impartirii pe sectiuni. Una dintre firmele care lucreaza la proiect este Leohnard Weiss RO SRL, care are in grija tronsonul Fetesti Ð Constanta, unul dintre cele mai folosite din Romania. Societatea-mama, Leohnard Weiss, a fost infiintata acum mai bine de 100 de ani, in Germania. Finantarea provine atat de la Guvernul Romaniei, cat si de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC).
Firul 1, aproape gata
In judetul Constanta, Leohnard Weiss RO SRL executa, in acest moment, lucrari de reabilitare la partea de linie din gara Dorobantu si la sectiunea Dorobantu Ð Basarabi. Sectiunea incepe la km 198 + 500 metri si se termina la km 206. Lucrarile au inceput in martie 2006, iar pana in prezent s-a modernizat firul 1 (partea dreapta de circulatie, dinspre Bucuresti spre Constanta), intre Medgidia si Basarabi. Lucrarile au necesitat un efort deosebit. "Tot ce a fost in dreptul firului 1 a fost demontat si refacut", spune directorul tehnic al Leohnard Weiss Ro SRL, Tascu Barba. Aici existau sase linii, care au fost demolate, si au fost construite doua linii noi. In prezent se executa lucrarile de finalizare a firului 1, ceea ce presupune crearea santurilor betonate pentru preluarea apelor pluviale, a santurilor din rigole prefabricate, a drenurilor pentru preluarea apelor de infiltratie. De asemenea, are loc amenajarea de drumuri tehnologice de-a lungul caii ferate, drumuri care vor fi folosite pentru inspectarea si intretinerea sinelor. Structura lor este extrem de solida, fiind construite cu o fundatie de 30 de centimetri. Ele sunt construite din sterilul de refacere, piatra care ramane in urma lucrarilor de modernizare, si sunt foarte rezistente, putand fi folosite si de utilaje grele de cateva tone.
Podul, in lucru
Cele mai spectaculoase lucrari au loc pe podul de la Poarta Alba, la km 201+400. Aici se schimba intreaga linie, ceea ce inseamna, printre altele, inlocuirea traverselor si a aparatelor de compensare. Toate aparatele de linie (macaze, in limbaj obisnuit) sunt noi. Echipa respecta toate normele de siguranta impuse de legislatie. Nici nu se putea altfel, din moment ce un fir de circulatie de pe pod este deschis traficului. In momentul cand se apropie trenul, exista un sistem de semnalizare prin care muncitorii sunt avertizati. Senzatia in momentul cand acesta traverseaza podul este unica, intregul angrenaj de metal trepidand sub greutatea trenului.
In prezent, specialistii se pregatesc pentru inceperea lucrarilor pe firul 2, mai precis la crearea drumurilor de santier. Planurile prevad ca in anul 2007 sa fie definitivate tronsonul Medgidia Ð Dorobantu si statia Mircea Voda, iar in 2008 sa fie "atacata" statia Basarabi.
Organizare "ca la carte"
Disciplina, rigoare si seriozitate. Acestea sunt cele trei cuvinte care iti vin in minte dupa o vizita la santierul de la Dorobantu. Aici lucreaza noua mecanici de utilaje si 18 muncitori, printre care si mai multi cetateni germani, care sunt prezenti zi de zi pe santier si asuda cot la cot cu romanii. Conducerea firmei este un mix germano-roman. Directorul general este Tim Roder, un tanar de 30 de ani care s-a obisnuit deja cu tara noastra. Directorul economic provine tot din Germania, iar cel tehnic este roman. Strainii, mai ales cei care lucreaza pe santier, au invatat si limba romana, astfel incat sa se poate intelege cu colegii lor. Lucru neobisnuit pentru un muncitor autohton, aici nu trage nimeni mata de coada. Timpul dedicat muncii este folosit la maximum, iar imaginile in care un muncitor lucreaza si ceilalti dau indicatii nu se intalnesc si aici. Dimpotriva, exista oameni care aduna chiar si hartiile care se strang pe sine, aduse de vant, pentru ca, dupa modelul german, la locul de munca trebuie pastrata o curatenie desavarsita. Sa vezi un sef de echipa german catarat pe podul de cale ferata de la Poarta Alba muncind alaturi de romani este un lucru unic in peisajul fortei de munca din Constanta. Timp de o saptamana pe luna, fiecare muncitor este liber sa se duca acasa, fie ca provine din tara sau din strainatate.
Logistica de ultima ora
Partea germana contribuie la acest proiect nu numai cu forta de munca, dar si cu logistica. Utilaje de zeci de miliarde de lei vechi "trudesc" cot la cot cu muncitorii. Importanta este, dupa cum spune directorul general Tim Roder, "comuniunea" dintre om si masina. Echipamentele folosite sunt de ultima generatie. Printre ele se numara excavatoare cu cale dubla de rulare (atat pe cale ferata, cat si pe pneuri), buldoexcavatoare, autoincarcatoare, cu senile sau cu roti, in functie de mediul de lucru. In plus, exista mai multe pick-up-uri 4X4, cu ajutorul carora terenul accidentat din jurul caii ferate pare o autostrada lina. In plus, toate echipamentele sunt noi si moderne. Sinele, de exemplu, sunt aduse din Austria.
Nevoia de viteza
Beneficiarii lucrarilor executate de catre Leohnard Weiss Ro SRL sunt, in primul rand, romanii care folosesc serviciile de transport feroviar. Acestia pot fi siguri ca, de la finele anului 2008, calea ferata romaneasca va fi la fel de performanta ca aceea din Germania. Trenurile de calatori vor putea circula cu 160 km/ora, iar cele de marfa cu 120 km/ora, fata de 120, respectiv 100 km/ora, in prezent. Astfel, un drum Constanta Ð Bucuresti va dura mai putin de doua ore. Un castig poate si mai important vor avea agentii economici, ale caror marfuri vor ajunge mai rapid la destinatie. De multe ori s-a spus, de exemplu, ca hinterlandul Portului Constanta nu este atat de dezvoltat pe cat ar trebui, astfel ca marfurile care tranziteaza pe aici ajung cu intarziere la beneficiari. Vor avea insa de castigat si tarile de pe batranul continent, care vor avea acces mai rapid in Romania pe calea ferata. Odata finalizat Coridorul IV, Romania va avea o adevarata autostrada de otel care o va pune in legatura directa cu restul Europei.