Unul dintre cele mai importante proiecte din domeniul turismului in Muntii Apuseni, respectiv acela al repunerii in functiune a liniei de cale ferata ingusta cunoscute sub numele de „Mocanita” a fost blocat din cauza unei datorii de 78 de miliarde lei pe care Societatea de Administrare a Activelor Feroviare o avea la SC „Tunele” Brasov. Aceasta firma a apelat la instanta pentru a-si recupera banii si a primit la schimb tocmai linia de cale ferata din judetul Alba.
In aceste conditii, situatia Mocanitei devine incerta, daca tinem cont de faptul ca societatea brasoveana a mai castigat in instanta si alte linii de cale ferata din tara (de exemplu linia de la Hateg-Boutari), pe care le-a demontat si le-a topit pentru a incerca sa-si recupereze in acest mod banii. Autoritatile judetene din Alba s-au aratat indignate de faptul ca nu au fost instiintate asupra faptului ca linia ar putea fi pierduta in instanta si au aflat abia dupa ce un plan de dezvoltare a unui proiect turistic in care sunt implicati si investitori straini a fost intocmit.
„Am aflat despre acest litigiu abia ieri. Foarte grav este ca toate aceste actiuni s-au petrecut fara ca autoritatile judetene sau locale sa fie instiintate in vreun fel. Normal ar fi fost ca atunci cand se ia o decizie cu privire la infrastructura unui judet, acel judet sa fie consultat asupra planurilor pe care le are. Judetul Alba are un presedinte al Consiliului Judetean si un prefect care trebuia sa fie instiintati asupra acestei decizii. Daca firma care preia aceasta linie, ar dori sa o exploateze in interes turistic, nu ar fi nici o problema. Dar experienta a demonstrat de nenumarate ori ca astfel de obiective sunt dezafectate si trimise la topit dupa ce sunt preluate de firme private. Cel mai bine ar fi fost ca aceasta linie sa treaca in patrimoniul CJ pentru ca atunci am fi avut garantia indeplinirii planurilor noastre de dezvoltare turistica”, a declarat presedintele Consiliului Judetean Alba, Ion Dumitrel.
Autoritatile demarasera un proiect important, prin care doreau ca Mocanita sa devina un trenulet de agrement, una dintre atractiile Muntilor Apuseni. Dupa ce era reabilitata, linia urma sa fie concesionata unor investitori. In jurul statiilor urmau sa se dezvolte pensiuni si locuri de agrement. In urma cu aproximativ o luna, conducerea CJ a trimis adrese tuturor primariilor de pe ruta Mocanitei sa curete zona terasamentului si sa raporteze portiunile de cale ferata care lipsesc. Proiectul va fi, insa, in noile conditii aproape imposibil de realizat.
Ceea ce pare de neinteles este faptul ca nici autoritatile si nici administratorul caii ferate, Georg Hocevar, nu au fost instiintati de proces. Mai mult decat atat, administratorul chiar i-a trimis o scrisoare ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, in care ii reprosa demnitarului lipsa unui sprijin moral si ignorarea faptului ca a investit anul acesta 12.000 de euro in linia de cale ferata.