Institutul Clinic Fundeni se afla intr-un mare pericol, generat de o ordonanta de urgenta privind concesionarea sa, in termeni deosebit de ambigui, pe o perioada de 49 de ani. Conducerea prestigiosului institut a ridicat o serie de intrebari legitime Ministerului Sanatatii, comisiilor de la Camera Deputatilor, adresand chiar un memoriu primului ministru Calin Popescu Tariceanu sa renunte la aceasta decizie. Nu numai soarta acestui centru de excelenta este pusa in pericol de interese oculte, ci si cea a cercetarii medicale si bazei de invatamant universitar si postuniversitar. Din pacate, nimeni nu a dat un raspuns ferm la o serie de intrebari legitime, ceea ce face sa creasca suspiciunile ca in spatele privatizarii se ascunde o afacere care vizeaza in special cele 32 de hectare de teren.
Concesionare pe 49 de ani
Ideea concesionarii dateaza de acum doi ani, iar Guvernul Tariceanu a preluat-o, fara obiectii, de la predecesorii sai din guvernarea PSD. Ordonanta de Urgenta, contestata de conducerea Institutului Fundeni si respinsa de Senat, prevede concesionarea unor servicii publice medicale, a unor bunuri imobile si mobile din proprietatea publica si privata a statului, incluzand terenul si cladirile utilizate in prezent de unitatea spitaliceasca. In anexe sunt descrise serviciile medicale care vor fi concesionate: cabinetele de specialitate (gastroenterologie, medicina interna, chirurgie generala, endocrinologie etc.), investigatii (laboratoare de analize medicale, medicina nucleara si explorari functionale etc.), tratamente medicale si chirurgicale, ingrijire-recuperare, medicamente, materiale sanitare, dar si transplantul de organe si tesuturi, prevenirea si controlul in patologia oncologica etc. De asemenea, sunt prezente si datele de identificare ale cladirilor si terenurilor. Se pare ca miza o reprezinta cele 32 de hectare de teren din incinta institutului, concesionate pe 49 de ani.
50.000 de bolnavi grav, tratati anual
Prof. dr. Dan Tulbure, directorul general al Institutului Clinic Fundeni, si prof. dr. Irinel Popescu, prof. dr. Ionel Sinescu, directorii adjuncti, i-au semnalat prim-ministrului Tariceanu ca nu au fost consultati in intocmirea acestei ordonante, insa degeaba. Lucrurile au mers inainte, iar martea viitoare votul de la Camera Deputatilor va fi decisiv. Senatul a respins ordonanta, in defavoarea aplicarii ei pronuntandu-se reprezentanti din partide diferite. Surse neoficiale spun ca de fapt se stie cine va fi misteriosul investitor strain – o companie australiana, gata sa puna mana pe bunurile institutului, iar ministrul Sanatatii, Mircea Cinteza, lucreaza nestingherit la caietul de sarcini pentru licitatie. „Am cerut sa se analizeze toate segmentele implicate in aceasta privatizare. Si am plecat de la segmentul investitii. Cea mai mare problema pentru un investitor strain este cea a cladirii, care necesita o investitie cuprinsa intre 30 si 50 de milioane dolari, in functie si de echipamentele pe care doresc sa le monteze”, a declarat prof. dr. Irinel Popescu. Si atunci, ce interes ar avea ca un operator privat sa investeasca in consolidarea cladirii, atata vreme cat banii decontati pentru serviciile medicale de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate nu se reflecta in acest tip de costuri uriase, facand imposibila amortizarea lor?! Ceea ce se plateste spitalului reprezinta consumabile, salarii si nici macar uzura instrumentarului. De exemplu, prin sistemul DRG, s-a calculat costurile unui procedeu de litotritie extracorporala: 213 dolari, iar CNAS plateste in jur de 100 de dolari. „Anul trecut, noi am tratat circa 50.000 de bolnavi, iar cheltuielile au fost de circa 800 de miliarde de lei. CNAS ne-a dat numai jumatate din fonduri”, a spus profesorul Irinel Popescu.
In aceste conditii, se naste suspiciunea ca de fapt se doreste suprimarea unor procedee costisitoare, cum ar fi, de exemplu, transplantul de organe (sa nu uitam ca la acest spital se practica cu succes transplantul de ficat, rinichi, medular si tehnici medicale de varf). „Aceste eforturi nu s-au facut ca sa le dam cu piciorul intr-o zi, pentru ca, chipurile, costa prea mult”, a subliniat prof. dr. Irinel Popescu. Astfel, pacientii cu boli deosebit de grave vor fi condamnati la moarte. „Este imposibil ca un manager privat sa primeasca astfel de bolnavi, decat daca se vrea sa se controleze tipul de bolnavi. Iar acest lucru nu poate fi facut in conditiile in care vrei sa asiguri o asistenta medicala generala”, ne-a spus prof. dr. Dan Tulbure.
Contradictie in expunerea de motive
In expunerea de motive, se recunosc meritele exceptionale ale acestui spital, numit chiar de cei care doresc concesionarea lui „unitate sanitara de interes national”. Cum se poate vinde un asemenea institut unic in Romania? Aici apare contradictia. In ciuda elogiilor si a recunoasterii rolului sau, „gaselnita” a fost faptul ca Institutul Fundeni se confrunta cu probleme financiare si ca are datorii. Insa, si ministrul Sanatatii o stie foarte bine, aici este statia terminus. Depasirea indicatorilor contractati cu 96 de miliarde de lei se explica prin faptul ca 65% din bolnavii internati aici provin de la alte spitale si nu poate fi vorba in nici un caz de management deficitar din moment ce Fundeniul si-a dovedit pe toate planurile competentele. An de an, datoriile s-au rostogolit, dar asta nu inseamna ca un management privat va fi mai bun. „Institutul Clinic Fundeni nu are datorii mai mari decat ale altui spital. Ni s-a reprosat ca aici se trateaza mai scump, dar nu este adevarat. In Romania nu exista nici un fel de evaluare a calitatii actului medical”, a mai spus prof. Tulbure.
Activitatea de cercetare, desfiintata?
La Institutul Clinic Fundeni se desfasoara o intensa activitate de invatamant, cu multi studenti si rezidenti. Sa nu uitam ca aici se formeaza cadre universitare si postuniversitare de exceptie. Nu stim cat de mult l-ar putea interesa pe investitorul strain acest lucru. De asemenea, activitatea de cercetare reprezinta o prezenta deosebit de vizibila, dovedita prin numarul cel mai mare de reviste prezente si in indexurile internationale. „Este o unitate-etalon in medicina romaneasca si for metodologic pentru celelalte unitati din tara”, a spus profesorul Irinel Popescu. Aceste calitati se pot pierde automat in momentul privatizarii. Astfel, aici nu se va mai face medicina costisitoare si grea pentru oameni cu maladii grave si nici cercetare, iar spatiile destinate invatamantului vor avea alte destinatii, profitabile din punct de vedere financiar.
Camera Deputatilor va decide
In cadrul Comisiei de Sanatate de la Camera Deputatilor, aceasta ordonanta a trezit, marti, dispute mari. Secretarul de stat Ervin Szekely a sustinut in timpul dezbaterilor ca Ministerul Sanatatii nu mai poate sustine aceasta unitate cu pierderi de 425 de miliarde de lei si a considerat ca singura solutie este introducerea managementului privat prin concesionare. Insa nu s-a raspuns concret la nici una din intrebarile de bun-simt privind soarta Institutului Clinic Fundeni, de care se leaga destinele a zeci de mii de bolnavi romani. Daca parteneriatul public-privat isi va dovedi eficienta dupa un an, atunci el se va putea extinde. Pana atunci insa, este extrem de periculoasa pentru sistemul actual de sanatate aplicarea acestei ordonante. In cazul in care decizia Camerei Deputatilor va fi defavorabila medicilor, acestia vor lua in calcul si calea Justitiei. Speram insa ca nu va fi cazul, avand in vedere ca in nici una din tarile europene nu exista ca o astfel de unitate de interes national sa fie data, iresponsabil, pe mana unui investitor strain.