Pana nu demult, parcursul unei carti, din momentul iesirii de sub tipar pana la cititor, era cat se poate de previzibil. In cazurile obisnuite, cartea pleca din editura si ajungea direct pe raftul din librarie sau la taraba, iar in cazurile fericite cartea avea parte de o lansare cu doi-trei oameni invitati sa vorbeasca, eventual cu autorul si traducatorul, cateva piscoturi si pahare de suc.
Piata de carte trebuie descoperita
In ultima vreme insa editurile, dar si publicatiile culturale par sa fi descoperit sufletul comertului: reclama.
Recent, Editura Univers, greu incercata in ultimii ani, cand nu a reusit sa publice decat cateva titluri anual, a inceput o colaborare insolita, care se anunta fructuoasa de ambele parti, cu ziarul „Cotidianul”, publicatie editata de grupul Realitatea Media. De citirea cartilor s-a ocupat Ioan T. Morar, scriitor si senior editor la ziarul „Cotidianul”.
„Vrem pur si simplu sa oferim publicului posibilitatea de a citi unele dintre cele mai misto carti care s-au scris in secolul XX”, ne-a declarat Silviu Mihai, redactor al publicatiei amintite si unul dintre coordonatorii proiectului „Colectia Cotidianul”.
Se pare ca publicistii de la „Cotidianul” au inteles ca „scandalul vinde” intotdeauna: „Mergem pe autorii provocatori, pe cei care s-au remarcat prin scandaluri, dar si prin diverse premii importante”, adauga Mihai. In fiecare miercuri, ziarul costa 3 lei, in acest pret fiind inclusa si cartea. Primul titlu a fost „Ai toata viata inainte”, un roman al lui Romain Gary, singurul scriitor din toate timpurile care a reusit sa insele vigilenta juriului Goncourt, castigand de doua ori acest premiu, o data cu o carte publicata cu numele lui, a doua oara cu o carte publicata sub pseudonim.
Ideea de a atasa o carte unei publicatii este noua la noi. Doar revista glossy „Tabu”, din acelasi trust de presa, a mai avut initiative asemanatoare. Alegerea lor a vizat tot carti provocatoare, cum ar fi „Antichrista” de Amelie Nothomb, aparuta la Editura Polirom. S-au tiparit doar fragmente din carte, care au fost distribuite impreuna cu revista.
Carti si cosmeticale
O idee originala a fost cea a Editurii Curtea Veche de a se fi asociat cu una dintre cele mai populare firme de cosmetice: Oriflame. Cartile acestei edituri sunt lansate la sediul Oriflame, pentru ca ulterior sa fie prezentate o data cu oferta de cosmetice. Directoarea Editurii Curtea Veche ne-a declarat ca aceasta colaborare duce la cresterea tirajului cu 2000-2500 de exemplare, ceea ce nu e putin lucru pentru piata de carte din Romania. „Colaborarea aceasta dovedeste ca exista piata de carte, nu trebuie decat s-o descoperi”, este de parere directoarea editurii, Irene Arsene. „Daca am lansa o carte in librarie, in mod normal, fara nici o campanie, s-ar vinde poate un tiraj, adica pana in 2000 de exemplare”, continua aceasta, sustinand ca prin colaborarea cu firma de cosmetice se mai ajunge la un segment de public, constituit din oameni care poate nici nu trec prin librarii.
Afisul stradal
Editura Humanitas a fost prima care a folosit afisajul stradal pentru promovarea unor titluri: cartile lui Paolo Coelho, dar si „Usa interzisa” de Gabriel Liiceanu. Modelul a fost preluat si de alte edituri, dar numai anumite titluri au ajuns „in strada”: de obicei, reprezentantele literaturii de consum, de genul „Codul lui Da Vinci” de Dan Brown sau „Colectionarul de istorie” de Elisabeth Kostova.
Cartile din seria „Harry Potter” (aparute la Egmont) au provocat si in Romania lansari-spectacol, asa cum s-a intamplat in toata lumea, iar Polirom, o data cu colectia „Chic”, a facut un pas in lumea VIP-urilor si a mondenitatilor.