Dezvoltarea economica din Dobrogea este strans legata de porturi si de canalele navigabile. Daca portul Constanta este recunoscut ca „poarta de intrare” cea mai importanta a tarii, despre celelalte locatii de acest gen nu se aude mai nimic. In viitor insa, unul dintre porturile uitate, pe nedrept, pana acum, va deveni un important punct economic al judetului.
Integrarea in UE reprezinta o sansa unica pentru canalele navigabile si pentru porturile de pe parcursul sau. Unul dintre cele mai concludente exemple este portul Luminita, situat in apropiere de localitatea Navodari. Directorul CNACN, Valentin Zeicu, spune ca se are in vedere marirea tuturor platformelor portuare, subliniind ca Luminita este un port de mare perspectiva. Atuurile sale sunt multiple. Este vorba, in primul rand, de apropierea de zona industriala Navodari, al carui vector important este Rompetrol. Produsele rafinariei de aici pot lua calea exportului si, mai mult, o parte din materia chimica necesara poate fi importata, cu costuri reduse, prin portul Luminita. Perspectiva este cu atat mai ampla cu cat conducerea companiei private are in vedere dezvoltarea industriei petrochimice in zona. In cativa ani, tot mai multe ramuri din aceasta activitate vor fi reactivate la Navodari. O alta posibilitate de a folosi capacitatile portuare este reprezentata de carierele de piatra de la Corbu si de la Navodari. Materia prima de aici este folosita pentru procesul de productie al cimentului si al varului.
Silozuri si fabrici de ciment
Perspectivele portului Luminita nu au scapat nici investitorilor straini. Conducerea CNACN a avut intalniri pe aceasta tema cu oameni de afaceri din Italia, Grecia si Ungaria. Acestia au propus o viziune pe termen lung. Investitiile nu vor aparea peste noapte, dar pe viitor se iau in calcul multe aspecte de dezvoltare a judetului Constanta. In prezent, lucrurile sunt in stadiul de intentii si studii. „In orice caz, stiu ca la Luminita vor sa faca o minifabrica de ciment, altii silozuri pentru cereale sau pentru marfuri generale. Cineva se gandea la o fabrica de clingherit. Sunt tot felul de proiecte pe care ei deocamdata incearca sa le contureze printr-un studiu al realitatilor din Romania: costuri, relatii, transporturi, facilitati. Dar exista, si asta ma bucura”, conchide directorul general al CNACN. Portul Luminita, la fel ca celelalte locatii asemanatoare de pe parcursul canalelor navigabile, poate deveni arma secreta a economiei romanesti in competitia dura de dupa aderarea la UE.