Prin Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se inlatura vechile bariere privind cetatenia sau domiciliul persoanelor care beneficiaza de toate prevederile acesteia. Conform legii, asiguratii, adica cei care platesc lunar contributia de asigurari sociale, pot fi cetateni romani, cetatenii altor state sau apatrizi, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul sau resedinta in Romania, iar stagiul de cotizare este constituit din perioada in care acestia au platit contributia de asigurari sociale in sistemul public de pensii, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin acordurile sau conventiile la care Romania este parte.
In cazul cetatenilor stabiliti in strainatate care indeplinesc conditiile prevazute de legislatia in vigoare pentru a beneficia de pensie din partea statului roman, operatiunile legate de stabilirea si incasarea drepturilor pensiei pot fi indeplinite fie in mod direct de catre titular, prin depunerea dosarului de pensionare si deschiderea unui cont curent personal la SC Bancpost SA, fie prin intermediul unui mandatar, cu domiciliul in Romania, desemnat prin procura speciala.
Mandatarul, cu procura speciala
Cand se opteaza pentru desemnarea unui mandatar, cetatenii romani, precum si persoanele de origine romana care au alta cetatenie sau statut de apatrid pot solicita emiterea procurii speciale in anumite conditii.
Procura speciala poate fi eliberata pe teritoriul statului de domiciliu – in cazul statelor semnatare ale Conventiei de la Haga, numai daca este insotita de apostila, iar in cazul tarilor cu care Romania are incheiate tratate sau conventii de asistenta juridica bilaterala in acest domeniu procura este valabila fara nici o alta formalitate.
Procura speciala poate fi eliberata pe teritoriul statului de domiciliu si de catre misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei, in acest caz emiterea acesteia fiind scutita de taxa consulara – a precizat Casa Nationala de Pensii – CNPAS.
Procura speciala poate fi emisa si de catre notarii publici de pe teritoriul Romaniei.
Procura speciala care nu este emisa in limba romana, precum si apostila, cand este cazul, vor fi traduse legalizat. Procura este valabila 18 luni.
Ce trebuie sa contina dosarul
Titularul sau mandatarul depune la casa teritoriala de pensie (de la ultimul domiciliu al titularului sau de la domiciliul mandatarului) o cerere insotita de documentele necesare stabilirii pen-siei. Dosarul de pensionare trebuie sa contina urmatoarele documente: cererea pentru inscriere la pensie, carnetul de munca – original si copie, alte acte prevazute de lege pentru vechimea in munca; adeverinte privind sporurile si adaosurile reglementate prin lege sau contractul de munca; adeverinta privind conditiile de munca speciale/deosebite; adeverinta din care sa rezulte incetarea calitatii de asigurat; procura speciala pentru mandatar; confirmare de la Bancpost privind deschiderea contului curent personal la filiala de domiciliu al mandatarului.
Pensia, stabilita prin decizia emisa de casa teritoriala de pensii, urmeaza sa fie virata in contul curent personal si poate fi ridicata pe baza actului de identitate de catre titular sau, pe baza procurii speciale, de catre mandatar.
Informatii suplimentare se obtin la casele teritoriale de pensii sau la CNPAS – www.cnpas.org.