-2.2 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialDelegatia Comisiei Europene le-a oferit brailenilor o "caruta" in loc de un...

Delegatia Comisiei Europene le-a oferit brailenilor o „caruta” in loc de un „Mercedes”

In martie 2004 a fost tinuta o licitatie pentru construirea unei statii de epurare a apei in Braila. Banii pentru constructie provin de la Comunitatea Europeana – 70%, si din fonduri locale – 30%. La licitatie s-au prezentat 12 firme. Competitori principali au ramas consortiul german Passavant Zublin si firma italiana TME.
Pretul oferit de germani a fost de 19.487.401,15 euro iar cel al italienilor de 20.546.809,82 euro. Italienii au facut un discount de 1.062.317,25 euro, ceea ce a insemnat un pret cu aproximativ 2.000 de euro sub pretul consortiului german. Este ciudat cum firma italiana s-a situat sub pretul germanilor cu numai 2.000 de euro, fara a cunoaste in prealabil – ar fi fost ilegal – oferta Passavant Zublin. TME a fost preferata consortiului german. Numai ca totul este contrar legii. In primul rand, Passavat Zublin a avut o varianta cu 106.472 de euro mai ieftina, dar nu i-a fost luata in seama. Cel mai grav lucru insa a fost faptul ca italienii nu au solutie tehnica viabila pentru fundatia statiei, in conditiile in care solul Brailei este namolos. Consortiul german are mare experienta in domeniu si a prezentat solutia tehnica adecvata, pentru care are utilaje specializate si care inseamna bani foarte putini. Daca firma italiana ar prelua solutia germanilor, costul ar creste cu 4-5 milioane de euro.
Specialistii au confirmat solutia adusa de germani si au respins propunerea italienilor. In acelasi timp, administratia locala a Brailei s-a opus alegerii firmei italiene. Am aflat ca au fost facute presiuni din partea delagatiei Comisiei Europene asupra autoritatilor locale din Braila pentru a semna contractul cu italienii. In luna octombrie nu fusese dat publicitatii daca se semnase contractul cu TME. Primarul Brailei ne-a relatat ca totusi contractul fusese semnat.

Delegatia Europeana ne ofera o caruta pentru a intra in UE

Am pus mai multe intrebari celor de la delegatia Comisiei Europene din Romania in legatura cu aceasta afacere. Raspunsurile au fost incredibile.
In primul rand s-a inceput cu o minciuna. Am trimis intrebarile si ni s-a spus ca raspunsurile le vom primi dupa o saptamana. Am anuntat ca este prea mult si ca articolul va aparea luni 17 octombrie cu sau fara raspunsuri. Exact luni, dupa aparitia articolului, au venit si intrebarile. Intr-o scrisoare trimisa redactiei de Jonathan Scheele, seful delegatiei CE in Romania, se afirma: „Colaboratorii mei (…) au agreat de comun acord si la sugestia ziaristului dumneavoastra prelungirea termenului (pentru raspunsuri – n.n.) pana luni, 17 octombrie”. Nu a fost vorba de o asemenea „agreere” si nu am discutat nimic despre vreun termen. Din raspunsuri am aflat cu stupoare ca semnarea contractului avusese loc pe 21 septembrie 2005 si pana pe 17 octombrie nu fusese facuta publica.
Despre deosebirile in ceea ce priveste solutiile tehnice propuse de germani si italieni raspunsul este, de asemenea, incredibil: „De exemplu, daca vrei sa cumperi o masina, dar in specificatiile tehnice scrii "vehicul cu 4 roti", atunci, stiind regula ca pretul cel mai scazut castiga, un ofertant iti aduce o caruta si un altul un Mercedes. Amandoua ofertele sunt corespunzatoare tehnic iar regula este sa i-o dai celui cu pretul cel mai scazut, ceea ce te va duce evident la obligatia de a cumpara caruta, desi tu vrei Mercedesul. Acelasi lucru s-a intamplat si la Braila”. Numai ca brailenii s-au pricopsit tocmai din partea CE cu o caruta. Chiar daca germanii facusera un discount de peste 100.000 de euro la „Mercedes”.
TME nu a venit nici pana acum cu o solutie tehnica. Doar si-a asumat raspunderea ca statia va fi in regula.

Incercarea de a ascunde contractul

Contractul cu TME a fost incheiat de autoritatea contractanta – Oficiul PHARE de Contractare si Plati (OPCP) – si a fost vizat de primarul Brailei, de directorul general al Regiei de Apa Braila si de seful delegatiei Comisiei Europene pe 21 septembrie 2005. Semnarea contractului a fost facuta publica pe un site abia in jurul datei de 1 noiembrie 2005. Am intrebat din nou la delegatia CE de ce nu a fost data publicitatii incheierea contractului la timp, asa cum prevede legea.
Raspunsul a fost ca anuntul incheierii contractului a aparut atat de tarziu pentru ca „nota trebuie supusa controlului obisnuit ex-ante de catre delegatie si apoi se trimite serviciilor comisiei, care o traduc in limbile UE si apoi se publica”. Dupa care vina este data pe autoritatea contractanta – OPCP -, care trebuia sa-i informeze pe ceilalti participanti la licitatie.

Scrisoarea misterioasa

Anumite surse ne-au relatat ca primarul Brailei ar fi primit din partea delegatiei CE, semnata de Jonathan Scheele personal, o scrisoare in care se faceau presiuni pentru vizarea contractului cu TME. In raspunsul delegatiei CE se relateaza ca „delegatia nu a facut presiuni pentru alegerea unei firme, ci a cerut OPCP sa respecte regula de acordare a contractelor de lucrari”.
Solicitam pe aceasta cale delegatiei CE sa faca publice scrisoarea trimisa primarului Brailei sau sa dezminta existenta acesteia, precum si nota trimisa OPCP. Oricum, datele pe care le avem pana acum demonstreaza ca intreaga afacere e foarte neclara de aceasta data nu din pricina Romaniei, ci a Comisiei Europene.
Comisia va trebui sa explice modul in care sunt repartizate sumele pentru progresul tarilor din Europa – „caruta” sau „Mercedes”.

Cele mai citite

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Pe buletinul de vot sunt înscriși 14 candidați, iar ștampila „VOTAT” trebuie aplicată corect Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor...

Marcel Ciolacu: Am votat pentru o Românie al cărei președinte să muncească pentru țară

Președintele PSD a adăugat că a votat și pentru stabilitate, echilibru şi echitate socială Marcel Ciolacu a declarat, la ieșirea din secția de votare că...

Alegerile prezidențiale 2024: Peste 45.000 de angajați MAI, mobilizați pentru primul tur de scrutin

Cătălin Predoiu a cerut sancționarea fermă a oricărei încercări de cumpărare de voturi sau mită electorală Duminică, la primul tur al alegerilor prezidențiale, peste 45.000...
Ultima oră
Pe aceeași temă