3.9 C
București
joi, 7 noiembrie 2024
AcasăSpecial"Arca lui Noe" - barja unde timpul a stat pe loc

„Arca lui Noe” – barja unde timpul a stat pe loc

Departe de casa, la marginea portului Constanta, o mana de oameni muncesc din greu sa-si castige existenta. Peste 20 de barbati trudesc zi de zi pentru a pune o paine pe masa copiilor. Iarna a fost grea, iar unii dintre ei au ajuns la capatul rabdarii, pentru ca, spun ei, muncesc in conditii extrem de grele. Directorul societatii care i-a angajat recunoaste ca exista unele probleme, dar promite ca se vor rezolva pana la inceputul verii.
Am descoperit pontonul fluvial 57 in dana 89 a portului Constanta dupa ce am trecut de trei bariere, unde am fost nevoiti sa ne legitimam. Conditii de securitate stricte, dar necesare si necombatute de nimeni. Drumul este acoperit de minereu de fier, de la navele care opereaza in zona, iar ceva mai departe stau aliniate cateva tiruri pline cu fier vechi, care asteapta sa fie descarcate. Greu de depistat pentru cel ce viziteaza pentru prima data zona, pontonul sta la marginea apei, ridicat pe cativa stabilopozi. „Mergeti inainte pana unde se termina drumul, apoi faceti stanga. Intrebati de Arca lui Noe, o sa gasiti negresit”, ne indeamna un marinar care lucra pe o barja.

Doua saptamani pe ponton

Oamenii de pe ceea ce numesc ironic „Arca lui Noe” lucreaza pentru Navrom Galati, sucursala Constanta. Obiectul de activitate al firmei este transportul naval, barjele firmei transportand diverse marfuri, cum ar fi minereu, cereale sau laminate, asigurand astfel punctele de lucru pentru Comvex, Minmetal sau alti operatori portuari. Angajatii provin in majoritate din satele din judetul Tulcea sau Constanta. Ei lucreaza in ture de cate 15 zile, programul fiind de 12 ore pe zi. Din echipa fac parte barjisti, salupisti si personal TESA.

Pungi in loc de toalete

Salariatii spun ca nu au apa curenta, afirmand ca exista un bazin de doua tone, care nu este reconditionat. Ei beneficiaza de un dus, care are apa calda de la o caldarina neautorizata, ca pontonul este gaurit si fisurat si ca usile nu se inchid ermetic. „Suntem nevoiti sa ne facem nevoile in pungi, pentru ca nu avem grupuri sanitare”, spune unul dintre ei. La bord exista si o bucatarie, dar vesela de tabla este ruginita, fiecare descurcandu-se cum poate din punct de vedere al hranei. Pe langa conditiile de trai, angajatii se plang si de faptul ca echipamentul de protectie si-a depasit termenul de valabilitate si ca nu li se asigura timpul de odihna necesar, fiind nevoiti uneori sa munceasca si peste cele 12 ore regulamentare.

Investitii de doua miliarde

Directorul executiv al sucursalei constantene a Navrom Galati, Stefan Dumitru, recunoaste ca exista unele deficiente in a asigura un nivel de trai optim salariatilor, dar spune ca toate problemele se vor cel mai tarziu in luna iunie. „Imediat ce se incalzeste vom aduce containere moderne din Germania, dotate cu tot ceea ce este necesar: dusuri, toalete, sala de mese, incalzite de la o centrala termica proprie”, spune Stefan Dumitru, precizand ca, daca Dunarea nu ar fi fost inghetata, toate acestea ar fi ajuns deja la Constanta. Acesta adauga ca va fi adusa de la Galati si o fosa septica japoneza pentru a rezolva cea mai stringenta problema, cea a toaletelor. „In prezent, oamenii au apa potabila nonstop, dozatoare de apa, frigidere si o bucatarie cu doua butelii”, a mai spus directorul Navrom. Efortul investitional pe care il face societatea pentru a asigura conditii de viata moderne pentru angajati se ridica la aproximativ doua miliarde de lei.

Cele mai citite

Kamala Harris, după înfrângere: Nu este momentul să ne ridicăm mâinile, este timpul să ne suflecăm mânecile

Harris a spus că l-a sunat pe Trump pentru a-l felicita și a promis că îl va ajuta să facă o tranziție pașnică a...

„Mulțumesc” fiscal: 560.000 de companii primesc bonificații pentru disciplina financiară

Guvernul oferă 3% reducere, companiilor care au plătit la timp datoriile bugetare Ministrul Finanțelor Publice, Marcel Boloș, a anunțat că peste jumătate de milion de...

Fonduri masive pentru transportul public și 23 de locomotive noi

Guvernul anunță investiții în locomotive electrice și în infrastructura feroviară Ploiești-Focșani La începutul ședinței de Guvern, premierul Ciolacu a anunțat alocări de 1,2 miliarde de...
Ultima oră
Pe aceeași temă