In ultimii ani, vanzarile de autoturisme dotate cu motoare pe motorina au explodat. Din cele aproximativ 210.000 de masini vandute in Romania pana la sfarsitul anului, nu mai putin de 40% au fost versiuni diesel, iar daca este sa facem o comparatie cu perioada similara a anului trecut, vanzarile au crescut cu peste 57%. Pretul mai mic al motorinei si consumul mai redus al masinilor sunt principalele argumente pe care le au cumparatorii pentru a-si justifica optiunea. Dar cat mai este adevar si cat poveste din aceste argumente?
Introducerea normelor Euro 4 si 5 la motorina a fortat producatorii sa demareze programe de investitii foarte mari, iar aceste cheltuieli suplimentare se regasesc deja in pretul motorinei. La Rafinaria Petrobrazi compania Petrom-OMV investeste un miliard de euro pana in 2010 pentru triplarea productiei de motorina si imbunatirea calitatii, la Rafo Onesti au fost bagati de la inceputul anului peste 30 de milioane de euro, compania LukOil a finalizat un amplu program de modernizare a rafinariei Petrotel, de peste 150 milioane dolari, din care o mare parte au fost canalizati pentru productia de motorina, iar la Petromidia grupul Rompetrol investeste sapte milioane de euro, fapt ce i-a permis deja sa lanseze in aceste zile pe piata, chiar in avans fata de reglementarile comunitare, motorina Euro 5. Performantele pe care le atinge noua clasa de carburanti Diesel sunt insa remarcabile, iar unul din punctele forte este impingerea pragului de inghet la temperaturi de -24 grade Celsius si chiar -26 grade Celsius. Investitii impresionante, care au facut insa ca diferenta dintre pretul benzinei si cel al motorinei sa se reduca simtitor in ultimii ani. In schimb, daca este sa ne referim la pretul autoturismelor pe motorina si cele pe benzina, aici conduc detasat variantele Diesel. In aceste conditii, este lesne de inteles ca masinile cu propulsoare Diesel devin rentabile doar daca ruleaza foarte mult, cum ar fi cazul celor din flotele firmelor si, eventual, al companiilor de taximetrie ale caror masini nu sunt dotate cu kit-uri de GPL. Tendinta de aliniere a preturilor la cei doi combustibili s-a repercutat in acest an si pe pietele occidentale, unde cota masinilor cu motoare Diesel nou inmatriculate s-a redus considerabil dupa ce in ultimii ani s-a inregistrat o rata medie de crestere de 7,5%. Pentru posesorii particulari insa o astfel de investitie incepe sa devina rentabila cand masina are 100.000 sau chiar peste 100.000 km la bord, adica exact cand proprietarul se gandeste sa o vanda. Cei patiti spun ca ce au luat pe mere, au dat pe pere, pentru ca la o masina cu peste 100.000 de kilometri la bord pretul ii scade vertiginos.
Normele de poluare Euro 5, obligatorii din 2009
Normele de poluare Euro 5 trebuie introduse pana la 1 septem-brie 2009 in cazul autovehiculelor particulare si pana la 1 septembrie 2010 pentru vehiculele care pot incarca pana la 2,5 tone, celor usoare comerciale sau destinate nevoilor sociale, potrivit unui raport legislativ aprobat de Parlamentul European. Perioadele de tranzitie pot fi extinse pana la 1 ianuarie 2011, respectiv 1 ianuarie 2012.
Parlamentarii europeni au recomandat, de asemenea, datele de aplicare a standardelor Euro 6, propunand data de 1 septembrie 2014 pentru autovehiculele particulare, respectiv 1 septembrie 2015 in cazul vehiculelor comerciale usoare.