Noua echipa de management de la compania aeronautica bucuresteana Romaero a incercat, ieri, sa faca un bilant triumfalist al activitatii din ultimele luni, menit sa arate ca societatea a intrat in linie dreapta spre privatizare. Pana la urma, directorii companiei au reusit insa sa recunoasca ca societatea nu s-a pregatit, conform prevederilor contractului cu gigantul Lockheed Martin, pentru ca de la inceputul anului viitor sa se transforme in Centru Regional de Service pentru avioanele C-130 Hercules.
„Din luna septembrie s-a stabilizat plafonul datoriilor si platilor restante prin reluarea platilor la bugetul consolidat al statului. (…) Prin fluxurile de numerar realizate, societatea si-a indeplinit obligatiile de plata derivate din administrarea speciala, efectuand la termenele scadente atat plata ratelor din graficele de esalonare, cat si facturile curente”, a declarat Dan Vulcan, directorul general al companiei. In cele din urma, acesta a recunoscut ca Romaero are datorii totale de circa 5 milioane lei, esalonate pe termene cuprinse intre sase luni si trei ani. Ca strategie generala a societatii, directorul Vulcan a anuntat ca se va renunta la contractele pe termen scurt, fiind preferate contracte pe termen de trei pana la cinci ani. Pe partea de aerostructuri se va merge pe contracte cu Airbus, Boeing, IAI, BAE.
Nealocarea la timp a fondurilor necesare pentru dotare astfel incat sa fie indeplinite obligatiile din contractul cu Lockheed Martin (fonduri promise de fostul ministru al Economiei) a intarziat atingerea standardelor obligatorii. „Am primit 52 de miliarde de lei la rectificare, iar anul viitor primim alte 138 miliarde. Cel mai tarziu in ianuarie vom ajunge la standardele stabilite de contract. Primul avion a sosit din 26 noiembrie”, a afirmat directorul Vulcan, care a evitat sa spuna cum s-au ratacit banii alocati de anul trecut in contul unei alte companii din industria de aparare. Pentru neprimirea fondurilor si intarzierea dotarii, liderul de sindicat de la Romaero, Danut Chelaru, il considera vinovat pe fostul director al companiei. „Directorul Viorel Manole a incercat sa compromita contractul cu Lockheed Martin. In ianuarie, in loc sa alerge sa obtina banii, a asteptat sa facem noi acest lucru”, a spus liderul de sindicat.
Actuala conducere de la Romaero a mai recunoscut ca o parte din activele societatii ar putea face obiectul unor schimburi cu Aeroportul Baneasa si ANL. „Acest lucru va fi decis doar prin hotarare de Guvern. Avem nevoie de platforma din aeroport unde se executa lucrari de compensare. Schimbul se va face doar dupa obtinerea tuturor avizelor necesare”, a mai spus directorul Vulcan. Atat conducerea Romaero, cat si reprezentantul MEC, directorul general Aurel Cazacu, au sustinut ca in cel mult doua luni va fi publicat anuntul de privatizare al companiei. „Privatizarea se va face cu respectarea ferma a actualului obiect de activitate. Nu se pune problema vinderii pe bucati. Sunt spatii industriale si nimeni nu va construi blocuri in locul actualelor hale”, a afirmat Aurel Cazacu. Nici unul dintre oficiali nu a putut sa explice de ce exact pe 24 octombrie, dupa ce societatea nu s-a regasit pe o lista a societatilor din industria de aparare care urmau sa faca obiectul privatizarii, s-a incercat cedarea unor active si terenuri. Omiterea de pe aceasta lista a fost pusa de liderul de sindicat pe seama unor persoane neprecizate din apropierea ministrului Economiei.