Portul Constanta dispune de terminale capabile sa satisfaca cerintele oricarui agent economic. Fie ca este vorba despre containere, marfuri vrac sau petrol, toate pot fi tranzitate prin port.
In Portul Constanta exista patru terminale de containere care sunt operate de catre Constanta South Container Terminal, Socep, Umex si APM Terminals. In ultimii zece ani, capacitatea de operare a inregistrat un trend ascendent, ajungand la aproximativ 1.000.000 TEU pentru intregul port. Constanta South Container Terminal, operat de Dubai Ports World, permite acomodarea navelor portcontainer de tip Post-Panamax si a condus la stabilirea de noi recorduri privind ratele de operare a containerelor. Portul Constanta a devenit un centru de distributie a containerelor pentru regiunea Marii Negre. DP World vizeaza extinderea Constanta South Container Terminal pana la capacitatea proiectata de 1.000.000 TEU pe an.
Facilitati de operare
Orice categorie de marfa poate fi operata de catre companiile specializate din Portul Constanta. Chimpex, Socep si Romtrans sunt principalii operatori pentru produse chimice si ingrasaminte. Pot fi acomodate nave pana la 30.000 dwt. Portul pune la dispozitie facilitati competitive pentru depozitarea marfurilor perisabile si containere frigorifice, mai ales de catre compania Frial. Importante cantitati de produse din lemn sunt operate de Decirom, Rotrac, Romtrans si Phoenix, acestea fiind depozitate in spatii adecvate in vederea exportului. Romtrans, Minmetal, Socep si Umex opereaza si produse metalice.
Ro-Ro
In Portul Constanta exista doua terminale Ro-Ro echipate adecvat pentru operarea oricarui tip de vehicul. Vehiculele sunt exportate spre Brazilia, Columbia, China si Turcia. In partea de nord a portului, terminalul Ro-Ro dispune de o dana de 364 m lungime, 13 m adancime si poate acomoda pana la 4.800 de vehicule. Terminalul Ro-Ro situat in partea de sud a Portului Constanta are o dana de 214 m, o adancime de 13,2 m si locuri de parcare pentru 1.800 vehicule.
Terminalul Ferry-Boat este operat de SNTFM – CFR Marfa si pune la dispozitie facilitati de exceptie pentru marfurile incarcate in vagoane, containere, camioane, acestea fiind transportate pe nave ferry si prin intermediul serviciilor de linie la Marea Neagra sau Marea Mediterana. Exista de asemenea echipamente adecvate pentru incarcarea si descarcarea trenurilor, folosind ecartamentul normal european de cale ferata.
Petrol brut
Principalele marfuri vrac lichid sunt reprezentate de petrol brut si produse petroliere. Terminalul de produse petroliere poate opera tancuri cu capacitati de pana la 165.000 dwt, fiind echipat cu instalatii specializate pentru incarcare si descarcare si avand acces la reteaua de conducte. Exista un terminal specializat pentru importul petrolului brut si al benzinei, precum si pentru exportul de produse petroliere rafinate, produse derivate din petrol si alte produse chimice lichide.
Oil Terminal este cea mai importanta companie de operare pentru acest tip de marfa. In Portul Constanta exista un terminal specializat pentru importul petrolului brut si al produselor petroliere, precum si pentru exportul de produse petroliere rafinate, produse derivate din petrol si alte produse chimice lichide. De asemenea, marfurile vrac lichide pot fi transbordate pe barje catre diferite destinatii europene sau transportate prin conducte in hinterland. Reteaua nationala de conducte conecteaza portul cu principalele rafinarii din tara, asigurand un transport rapid si sigur.
Terminalul de petrol este echipat cu cele mai moderne si eficiente facilitati antipoluare si de stingere a incendiilor.
Vrac solid
Portul Constanta se situeaza in topul porturilor europene care opereaza vrac solid. Comvex si Minmetal sunt principalii operatori pentru minereu, carbune, cocs. Exista un terminal specializat unde se opereaza: ingrasaminte, fosfat, uree, apatita si alte produse chimice. Terminalul are zece dane cu adancimi de pana la 13,5 m, unde se opereaza marfuri vrac si marfuri generale. Exista capacitati de depozitare de peste 100.000 tone, iar capacitatea de operare este de 4,2 milioane tone pe an. Exista doua terminale specializate care opereaza ciment vrac si in saci in Portul Constanta, principalul operator fiind Sicim.
Cereale
Portul Constanta reprezinta un partener traditional pentru tarile din estul si centrul Europei cu productie agricola mare pentru tranzitul marfurilor spre alte destinatii ale lumii. Operarea cerealelor se face in 14 dane specializate, cu adancimi intre 7 si 13 m. Sunt operate atat nave fluviale, cat si nave maritime tip Panamax. Facilitatile de depozitare cuprind silozuri si magazii, care asigura o capacitate totala de depozitare de 350.000 tone simultan. Cele mai importante companii de operare a cerealelor in Portul Constanta sunt TTS Operator, North Star Shipping, United Shipping Agency, Silotrans, Chimpex si Socep.
Pasageri
Noul terminal de pasageri este amplasat in partea de nord a Portului Constanta, fiind situat pe digul de nord, la dana de pasageri. Lungimea frontului de acostare existent este de 293 m iar adancimea la cheu este de 13,5 m, asigurand acostarea unor nave mari, cu pescaje de pana la 10-11 m.
Localizat foarte aproape de zona istorica a orasului Constanta si de Portul Turistic Tomis, noul terminal de pasageri are o capacitate de operare de 100.000 de pasageri pe an.