Primarii care au participat la Adunarea Generala a Asociatiei Municipiilor din Romania au epuizat subiectele pe care si le-au propus pentru intalnirea de la Mangalia. Pe parcursul a doua zile s-au abordat probleme de stricta actualitate pentru administratiile locale, indiferent de rang. Numarul functionarilor care lucreaza in primarii este mult prea mic fata de volumul de munca si problematica activitatii. Pentru ca a fost prezent la dezbateri, ministrul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a trebuit sa raspunda provocarilor lansate de primarii municipiilor. O explicatie pentru imposibilitatea largirii aparatului primariilor este legata de functionarea administratiei centrale, a carei expansiune este justificata de conducerea Executivului prin multitudinea problemelor ce trebuie rezolvate pentru preconizata aderare la Uniunea Europeana. Cel care a ridicat critic glasul in ceea ce priveste situatia din administratia centrala a fost presedintele AMR, primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, care a declarat ca „nu Guvernul este cel care se integreaza, ci Romania”, ceea ce inseamna toate administratiile locale a caror misiune este sa gestioneze situatia din teritoriu.
Reglementari legale
Plecand de la aceasta situatie, s-a ajuns cu usurinta la norme care ar trebui sa reglementeze statutul primarului. Proiectul unei legi cu aceasta tema va fi elaborat, cat mai repede, de Comitetul Director al Asociatiilor Municipiilor din Romania. Pana la finalizarea proiectului alesii se vor gandi la cea mai buna modalitate de alegere a primarului. Petru Filip, primar de Oradea si vicepresedinte al AMR, a declarat ca mult prea des persoana primarului este confundata cu institutia pe care acesta o conduce. De aici si confuziile semnalate la instantele de judecata. Legislatia in vigoare nu defineste exact raportul dintre edil si primarie. Ca sa fie mai bine inteles, Filip a folosit cuvantul „strutocamila” pentru a defini situatia: primarul este ales, conduce executivul local, dar este tratat ca un functionar pubic, desi a fost desemnat de cetateni ca reprezentant al unui partid politic. Primarii municipiilor se vor gandi daca, prin noua lege, primarul va fi ales in mod direct si va primi un bonus daca partidul sau va avea majoritate in consiliul local, daca va fi instituit votul uninominal sau daca va fi desemnat din randul alesilor locali.
Vor libertate
Majoritatea primarilor care s-au inscris la cuvant au vrut sa se ia masuri in ceea ce priveste autonomia reala. Unul dintre puncte este cel legat de responsabilitatile din ce in ce mai mari pentru administratiile locale care nu sunt sustinute de bugetul statului. Primarii au exemplificat prin situatia din invatamantul preuniversitar, pentru care salariile profesorilor vin de la centru, dar grija cladirilor in care functioneaza unitatile de invatamant revine autoritatilor locale. Alta problema este cea a taxelor speciale pe care consiliile locale le-ar putea institui pentru diferite activitati ce se deruleaza pe domeniul public. Libertatea de a percepe taxe speciale ar insemna mai multe venituri la bugetele locale, care, in majoritatea cazurilor, acopera cu greu cerintele localitatilor.
Primarii municipiilor din Romania au stabilit ca urmatoarea intalnire sa se desfasoare in septembrie, la Baia Mare, inainte de inceperea anului scolar.